› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › 16″ eller 17″ för körning på bana?
- Detta ämne har 12 svar, 1,198 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 8 månader sedan av
camino cielo.
-
FörfattareInlägg
-
21 juni, 2006 kl. 20:26 #5573
mackan79
Deltagare16″ eller 17″ för körning på bana!
Vad är bättre?
Vill veta fördelar respektive nackdelar?22 juni, 2006 kl. 07:25 #73769Strat
DeltagareBeror på vilka däck du ska ha. Kör du r-däck behöver du inte större fälg än att bromsarna får plats. Det för att däcksidorna är såpass styva på dessa däck.
/Claes
22 juni, 2006 kl. 08:41 #73775specialized
DeltagareDet är ju så att ju större hjul, desto mer gummi i asfalten. Vill man ha bäst grepp så är väl så stora hjul som möjligt att rekomendera.
Detta kostar ju dock 🙂/ Mattias
22 juni, 2006 kl. 09:03 #73774Adam K
DeltagareHrm,
fälgstorleken påverkar inte rullomkretsen (storleken)…22 juni, 2006 kl. 09:13 #73770Strat
DeltagareVi får väl hoppas att trådstartaren undrar över fälgar. Annars blir det små hjul. Eller är det kanske underarmar för bana? Där är det i alla fall bäst med 11,07. 😛
22 juni, 2006 kl. 09:28 #73771simo
DeltagareHar man en motorsvag bil som min, så får man kompromissa med ett mindre hjul (205/45-16) 😉
/U
22 juni, 2006 kl. 09:28 #73776specialized
DeltagareHrm,fälgstorleken påverkar inte rullomkretsen (storleken)…
Tänkte lite fel där :+ :+
Vad jag menade egentligen var ju att det kanske inte är någon tillfällighet att WTCC-bilar mfl. kör med gigantiska 19″ eller 20 ” eller vad det nu är 🙂
/ Mattias
22 juni, 2006 kl. 11:42 #73773p_ilis
DeltagareHrm,fälgstorleken påverkar inte rullomkretsen (storleken)…
Tänkte lite fel där :+ :+ Vad jag menade egentligen var ju att det kanske inte är någon tillfällighet att WTCC-bilar mfl. kör med gigantiska 19″ eller 20 ” eller vad det nu är 🙂 / Mattias
Det är väl för att få plats med gigantiska bromsar? Har alltid hört att man ska ha så små fälgar som möjligt som går på bromsarna. Detta för att flytta den roterande massan så nära centrum som möjligt..?
Mvh
Peter23 juni, 2006 kl. 09:27 #73772pannan
DeltagareKör med 17″ R-däck på bana. Skulle aldrig få för mig att köpa 18″ och köra med på bana. Dock skulle jag kunna tänka mig att gå upp ifrån 225 till 235 R däck. Fördelen med 17″ istället för 18″ är priset på däcken, iof skiljer det bara några hundralappar mellan en uppsättning 17″ jämte 18″. Däremot helt onödigt. Dock kan man gå upp i bredd på däcken, men som Simo säger så behövs det lite mera pulver för att ro runt en uppsättning biffigare däck på en bana.
Det man däremot kan göra är att satsa på en uppsättnings lättviktsfälgar och R däck om man kör mycket bana. Ta bara Claes SSR fälgar som ett exempel. Vi vägde ett par SSR fälgar i 18″ dimension med 235/40-18 Dunlop Direzza. De var ett par kilo lättare än mina 17″ originalfälgar med R-däck.
På en GT med originalbromsar kör du på 16″ fälgar med R däck om du kör bana. Så länge du får på originaldimension på hjul finns det ingen anledning att vara ”bling” ”bling” på bana.
25 juni, 2006 kl. 21:19 #73777specialized
DeltagareHrm,fälgstorleken påverkar inte rullomkretsen (storleken)…
Tänkte lite fel där :+ :+ Vad jag menade egentligen var ju att det kanske inte är någon tillfällighet att WTCC-bilar mfl. kör med gigantiska 19″ eller 20 ” eller vad det nu är 🙂 / Mattias
Det är väl för att få plats med gigantiska bromsar? Har alltid hört att man ska ha så små fälgar som möjligt som går på bromsarna. Detta för att flytta den roterande massan så nära centrum som möjligt..?MvhPeter
Haha, det har du nog rätt i, har inte tänkt på det faktiskt 😀
Men en bieffekt blir ju onekligen att det blir mer gummi i asfalten pga. de större hjulen.Viktskillnaden med Magnesium-fälgar blir nog icke heller försumbar när det gäller de storlekarna skulle jag tro. 🙂
/ Mattias – som kör på slicks 😮 hmm heeelt blanka T1-S menade jag 😉
6 juli, 2006 kl. 06:10 #73778camino cielo
DeltagareOnskar dom kommit med samma dimension pa hjulen har i USA som i resten utav varlden, da skulle jag kort med 225/45 r-dack men nu far jag istallet jaga 225/50/16 dack till mina original for den kom bara med 16×6″ (en WRX 2005) till skillnad mot era 6.5″ pa 16 tummarna, dom ar anda valdigt latta, mina OZ/Prodrive hjul jag kor med pa gatan ar ratt tunga faktiskt.
6 juli, 2006 kl. 06:54 #73768SecretAgentMan
Deltagare225 bredd till 6″?
😮
/J
6 juli, 2006 kl. 14:25 #73779camino cielo
Deltagare225 bredd till 6″?:o/J
Oops,tror jag blandade till det i min trotthet, det skulle vara att vi har 6.5″ och ni har 7″ pa 16 tums falgarna. Men japp, 225 bredd pa 6.5″, min bredden pa 225/50 ar 6″.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.