› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › 2.0 Sti -03 motor
- Detta ämne har 28 svar, 2,857 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
TomK.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2010 kl. 11:35 #208346
Gilarski
DeltagareSnackade med Engine Tuner för ~1 mpnad sedan. De var kanonbra & hade koll på läget. Kunde bygga en motor från scratch som levererade äkta 420 kusar ur en 2,1L (strokad EJ205), vilket de hade stor erfarenhet av sade dom.
Skulle kosta ~4k £
24 augusti, 2010 kl. 11:42 #208353TomK
DeltagareInte direkt det jag är ute efter. Gör allt själv, lika så köper delar.
För 4k £ får man mycke grejer!
Men tack endå! 🙂24 augusti, 2010 kl. 14:37 #208341STIred
DeltagareOm man kör med 79mm vev ska man ha stakar för ej20 el ej25??
Om du kör med 79mm vev så kan du inte köra med standard kolvar och stakar för de kommer sticka utanför blocket i översta läget.
Det ideala är att köra med längre stakar och mycket lägre kolvar. Jag tror att det är det mest vanliga när folk strokar. Då får man mindre sidobelastning på kolvarna plus att kolvarna något blir lättare tack vare mindre höjd på dem.
Går köra andra konbinationer med, med olika längd på stakar genom att ändra kolvarnas kompressionshöjd. Det viktiga är egenltigen vevlängd, längd på stakar och kolvarnas kompressionshöjd. Men om du beställer kolvar och stakar av en och samma firma och säger till dem att du vill köra dem ihop med en 79mm vev så bör de kunna sälja dig grejer som passar.
Kolla iaf upp mått noga innan du beställer grejerna så det inte blir felbeställt.
/r
24 augusti, 2010 kl. 15:16 #208354TomK
DeltagareEn TD05H-20g kan det vara något för runt 400hk?
Eller blir den för liten??24 augusti, 2010 kl. 15:46 #208355TomK
DeltagareDet här borde funka fint! 🙂
Tillsammans med deras ”långa” stakar..
Om du kör med 79mm vev så kan du inte köra med standard kolvar och stakar för de kommer sticka utanför blocket i översta läget.
Det ideala är att köra med längre stakar och mycket lägre kolvar. Jag tror att det är det mest vanliga när folk strokar. Då får man mindre sidobelastning på kolvarna plus att kolvarna något blir lättare tack vare mindre höjd på dem.
Går köra andra konbinationer med, med olika längd på stakar genom att ändra kolvarnas kompressionshöjd. Det viktiga är egenltigen vevlängd, längd på stakar och kolvarnas kompressionshöjd. Men om du beställer kolvar och stakar av en och samma firma och säger till dem att du vill köra dem ihop med en 79mm vev så bör de kunna sälja dig grejer som passar.
Kolla iaf upp mått noga innan du beställer grejerna så det inte blir felbeställt.
/r
24 augusti, 2010 kl. 16:00 #208338Kvarnis
DeltagareStakarna köper man som sagt i org.länd för att undvika en massa speciall beställningar kolvar får man sedan anpassa.
En TD05-20G fixar knappt 400 på V-power.
I så fall blir det till att köpa en billet version.Jag kan ge dig ett tips att inte snåla med turbon, köp det som fungerar och är provat om du vill bli nöjd.
Det blir så mycket billigare i längden.
Bygger du en strokad motor så funkar en en lite större turbo utan problem.28 augusti, 2010 kl. 17:22 #208356TomK
DeltagareKanske en Garrett GT30R skulle vara lagom till min setup?
Dock med standard vev, blir enklare så.Finns i lite olika storlekar – A/R
0,63
0,82
1,06Borde väl 0,82 vara lagom?
http://forum.airtune.se/viewtopic.php?f=1&t=101&sid=32d3274d88deb393a2143d17336218cb
30 augusti, 2010 kl. 10:57 #208339Kvarnis
DeltagareNej
bra mycket mera jobb !!!
En Md321T skulle dock funka som handsken30 augusti, 2010 kl. 11:07 #208357TomK
DeltagareJo mer jobb blir det. Har redan up pipe för extern wg ligger och skräpar.
Att betala nästan 18000:- för en turbo tycker jag ligger lite i överkant.
Klart att kvalité kostar och smidigt med bolt-on.
Har kollat en del på den turbon men det blir för dyrt.Någonstans runt 10-15k tycker jag är mera lämpligt.
30 augusti, 2010 kl. 11:11 #208358TomK
DeltagareHar övriga setup listan klar.
Sliter mitt hår ang valet av turbo.
Är ju en djungel där ute av aggregat. Så det är inte lätt.
Man vill ju ha något som fungerar! 🙂30 augusti, 2010 kl. 12:21 #208342specialized
DeltagareMan vill ju ha något som fungerar! 🙂
Jag skulle lätt betala 3000 mer för att få något som fungerar, istället för att lägga 15 ` på något som man inte blir nöjd med.
Men det är ju jag det 🙂Kvarnis vet vad han pratar om.
30 augusti, 2010 kl. 12:35 #208359TomK
DeltagareJo absolut Kvarnis har kunskapen det är därför jag frågar. 🙂
Men menar att det måste finnas andra alternativ.Nu tog du 15k rakt av men det finns massor med aggregat mellan 10-15k
Säg att man hittar något som fungerar minst lika bra för 12000:-
Då har man sparat 6000:- det räcker till ett par kolvar! 😉
Det är så jag ser det.
Men måste man lägga ut dom pengarna så får man göra det. Om man inte hittar något alternativ.Som sagt man vill ha något som fungerar. Och det måste finnas mer än ett välfungerande agg??.
Jag skulle lätt betala 3000 mer för att få något som fungerar, istället för att lägga 15 ` på något som man inte blir nöjd med.
Men det är ju jag det 🙂Kvarnis vet vad han pratar om.
30 augusti, 2010 kl. 19:12 #208340Kvarnis
DeltagareGT3076R funkar men det blir som sagt extern wg m.m, du lär ju kunna svetsa alt ha en polare som gör det mer lr mindre grattis
Om det inte är ett problem samt att du inte oroar dig för SBP, så kör på en äkta GT3076.
Men det är snarare en 500Bhp turbo än en 400.30 augusti, 2010 kl. 19:54 #208360TomK
DeltagareGT3076R funkar men det blir som sagt extern wg m.m, du lär ju kunna svetsa alt ha en polare som gör det mer lr mindre grattis
Om det inte är ett problem samt att du inte oroar dig för SBP, så kör på en äkta GT3076.
Men det är snarare en 500Bhp turbo än en 400.Ja extern WG ska jag köra med.
Svetsande är inga problem Mig, tig, gas, bra med polare! 😀SBP är inga problem då jag kommer få byta massa grejer endå.
Ska snacka lite med Airtune och se vad man kommer fram till.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
