› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › 2.5 STi 2011-2014
- Detta ämne har 20 svar, 2,066 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av
Bubu.
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2014 kl. 03:43 #32845
Bubu
DeltagareErfarenhet
6 september, 2014 kl. 03:50 #272201Bubu
DeltagareHej! Jag är registrerad i en annan Subaru forum oxo (inte i Sverige) och jag har läst ganska mycket probem med 2.5 STi motorer (från 2011). Däremot är det så att de som har skrivit om problem har oftas trimmat sina bilar (avgasrör, ECUtek, osv.), så jag kan misstänka att problemen oftast beror på att man har trimmat bilarna.
Jag undrar om det finns någon här som har använt sin bil (endast ovanstående modell och årsmodell) utan att man har trimmat den.
Har någon haft problem med icke trimmade bilar?6 september, 2014 kl. 13:11 #272198Doozan
DeltagareErfarenhet
Jag har en my13, dryga 2400km på mätaren. Pendlar sommarsäsong 12mil om dagen. Bilen går som en klocka, stora problemen var väl de första som kom ut, där Subaru fick byta flertalet efter motorhaveri. Så peppar peppar ta i trä, min fungerar fortfarande. Trimmad är den ej (nybilsgaranti). Sen duger 300 dresserade japaner gott o väl för mig i dagsläget.
6 september, 2014 kl. 14:59 #272202Bubu
DeltagareJag har en my13, dryga 2400km på mätaren. Pendlar sommarsäsong 12mil om dagen. Bilen går som en klocka, stora problemen var väl de första som kom ut, där Subaru fick byta flertalet efter motorhaveri. Så peppar peppar ta i trä, min fungerar fortfarande. Trimmad är den ej (nybilsgaranti). Sen duger 300 dresserade japaner gott o väl för mig i dagsläget.
Ojj, bara 2400 km? Stämmer det, eller har Du skrivit fel? 😀
6 september, 2014 kl. 16:37 #272197adrenalin
DeltagareOjj, bara 2400 km? Stämmer det, eller har Du skrivit fel? 😀
Med tanke på att han pendlar 12mil om dagen så lär det vara fel 🙂
7 september, 2014 kl. 07:03 #272192Simon.x
DeltagareFelfritt 2011 (kör endast på sommaren med denna) 🙂
Se över en optimering ist.
//Simon
7 september, 2014 kl. 07:34 #272203Bubu
DeltagareFelfritt 2011 (kör endast på sommaren med denna) 🙂
Se över en optimering ist.
//Simon
Det låter bra! Får man fråga hur många km du har i bilen?
7 september, 2014 kl. 08:06 #272199Doozan
DeltagareSkulle givetvis stå mil 😉
Skickas från min iPhone via Tapatalk
7 september, 2014 kl. 08:50 #272204Bubu
DeltagareSkulle givetvis stå mil 😉
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Okej, tack! Jag misstänkte det. 😉
Jag undrade bara för att problemen med motorn som jag har hört talas om har kommit efter minst 8000 mil.7 september, 2014 kl. 08:57 #272200Doozan
DeltagareOkej, tack! Jag misstänkte det. 😉
Jag undrade bara för att problemen med motorn som jag har hört talas om har kommit efter minst 8000 mil.Jag har hört så mycket snack om hur dålig min bil är; motor,chassie,låda,diffar m.m.. Så jag har slutat bry mig.
Jag har köpt en bil, som en gång var en av världens ikoner för rally. När den var OMBYGGD. Nu har ju Subaru sadlat om och bilen lanserades som STi Racing av en anledning här i Sverige. Min kärra är inte gjord för Scandinavian Flicks i norska skogar, utan snabba asfaltstider i sin klass.
I slutet handlar allt om, hur fet är din kassa och hur mycket slaktar du din bil 😀Skickas från min iPhone via Tapatalk
7 september, 2014 kl. 09:08 #272205Bubu
DeltagareJag har hört så mycket snack om hur dålig min bil är; motor,chassie,låda,diffar m.m.. Så jag har slutat bry mig.
Jag har köpt en bil, som en gång var en av världens ikoner för rally. När den var OMBYGGD. Nu har ju Subaru sadlat om och bilen lanserades som STi Racing av en anledning här i Sverige. Min kärra är inte gjord för Scandinavian Flicks i norska skogar, utan snabba asfaltstider i sin klass.
I slutet handlar allt om, hur fet gär din kassa och hur mycket slaktar du din bil 😀Skickas från min iPhone via Tapatalk
Precis, du är inne i vad jag också tror. Folk som trimmar bilen och ”slaktar” har förstås mycket problem med den och de som köper den här bilen är ofta sådana personer som kör hårt och inom kort vill ha ännu mer hk, gasar ännu mer osv.
Jag som vill använda den nya Sti-n som en rolig familjebil – för att grabbarna i bilbarnstolarna ska skratta lite när jag gasar – kommer nog inte att få så mycket problem med bilen.
Jag tror att – precis som Du skriver – om man inte slaktar bilen kommer den nog hålla ganska länge. 😉7 september, 2014 kl. 11:34 #272191Fricke.w
DeltagareSå här är de.
Problemet med dom sköra kolvarna, som spricker i ringlandet, har funnits på ej257 motorerna ända sen den lanserades i 2006 STI här hemma, dock var de även problem då med att varv spär klippte soppan också.
Men problemet med kolvarna finns även på STI racing.
Nu ska jag inte säga att de även gör de på den nya, man kan ju hoppas att dom fixat bättre kolvar nu 🙂
Men skulle de vara så att de fortfarande körs med samma kolvar, så verkar de vara så att har motorn lyckats passera cirka 6000mil utan haveri, så är risken väldigt liten att de händer.
Men vad man snappat upp med den nya är vell att den gick väldigt snålt strax före varv stop på orginal mapp, av vad man kan förstå av USA tuners.
Så ändra mappar man om och kör lite fetare blandning på topp i och med ecutek trim.
Eller gasar och ser glad, för ni har vell 3års ny bils garanti, så är den o rörd i ECU, så får ni ju ut en ny motor 🙂7 september, 2014 kl. 12:15 #272206Bubu
DeltagareSå här är de.
Problemet med dom sköra kolvarna, som spricker i ringlandet, har funnits på ej257 motorerna ända sen den lanserades i 2006 STI här hemma, dock var de även problem då med att varv spär klippte soppan också.
Men problemet med kolvarna finns även på STI racing.
Nu ska jag inte säga att de även gör de på den nya, man kan ju hoppas att dom fixat bättre kolvar nu 🙂
Men skulle de vara så att de fortfarande körs med samma kolvar, så verkar de vara så att har motorn lyckats passera cirka 6000mil utan haveri, så är risken väldigt liten att de händer.
Men vad man snappat upp med den nya är vell att den gick väldigt snålt strax före varv stop på orginal mapp, av vad man kan förstå av USA tuners.
Så ändra mappar man om och kör lite fetare blandning på topp i och med ecutek trim.
Eller gasar och ser glad, för ni har vell 3års ny bils garanti, så är den o rörd i ECU, så får ni ju ut en ny motor 🙂Jag har hört talas om samma problem med kolvarna, men alla bilar som jag har läst om (i en annan Subaru forum – inte i Sverige) har haft trim, eller mist ECUtek med fel turbotryck osv…
Samtidigt hoppas man ju att kolvarna tål mer i den nya Sti-n, inte för att jag vill trimma bilen, utan för att den ska gå minst 15 000 – 20 000 mil utan problem.7 september, 2014 kl. 14:22 #272193Simon.x
DeltagareDet låter bra! Får man fråga hur många km du har i bilen?
Hej
Just nu ca 1500 mil.
Har fler fordon denna är till för nöjes åkning. 😀
Köpte denna ny 2012 (våren) d—0.o—b
Maskinskadeförsäkringen går in upp till 8 år eller 10.000 mil via försäkringen. Om det skulle hända någet.
//Simon
7 september, 2014 kl. 14:38 #272207Bubu
DeltagareHej
Just nu ca 1500 mil.
Har fler fordon denna är till för nöjes åkning. 😀
Köpte denna ny 2012 (våren) d—0.o—b
Maskinskadeförsäkringen går in upp till 8 år eller 10.000 mil via försäkringen. Om det skulle hända någet.
//Simon
Nice! Får jag fråga vad Du har för försäkring? Det låter intressant…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.