Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35215
    Näsduken
    Deltagare

      Tjena! Tänkte helt enkelt fråga om det fanns några större skillnader mellan de olika bilarna eller om det bara är andra bromsar/fjädring och boost.

      Står mellan att köpa en STI eller att köpa en vanlig WRX och trimma upp den själv och tänkte höra om det var några större ajja-bajjor med att göra så.

      #285764
      Igge
      Deltagare

        Stor skillnad!

        Det jag kommer på nu som STi har “över” vanliga WRX:

        -Växellådan, 6petad med ställbar låsning av centerdiffen (DCCD-A) som är god för mycket effekt, kontra den femväxlade som ibland har otur med originaleffekten.

        -Bromsarna

        -EJ207, bästa motorn europeiska imprezorna begåvats med, toppas endast av japanska varianten av EJ207.
        WRX har EJ205, open deck block, så blocket och komponenterna är vekare.
        STi har variabla kammar vilket gynnar effekten på låga varv

        -VF35 vs TD04
        Turbo med mer flås och ändå bra lågvarvsegenskaper

        -Generösare hjulhus bak

        -Fjädring, bärarmar etc

        -Styling, smaksak förvisso. Men scoop, vinge och dimljuskåpor/front är det mest uppenbara som skiljer sig

        Det enda fördelarna jag kommer på med WRX:

        – Billigare i inköp (brukar dock sluta dyrare, då folk trimmar dessa för att försöka nå STi-nivå)

        – Något kilogram lättare (den sexpetade lådan väger en del mer, kompenseras nog till viss del av alubärarmar, alubromsok etc.)

        – Färre växlar, ibland tjänar man tid på att inte ha så många växlar, men ibland förlorar man på det.

        Just 05 ses som “bästa” STin av många

        #285763
        Turbovin
        Deltagare

          Det är typ minst 35k att uppgradera bara bromsar och växellåda till samma nivå så knappast värt det.

          #285766
          Näsduken
          Deltagare

            Så en vanlig WRX med 300-350 hk är inget hållbart i längden då antar jag?

            Har ju sett på JRM.se att de får upp STI’s i 340 något häst med catback, downpipe, bränslepump, luftfilter, tändstift och optimering. Och antar då också att de klarar av det.

            #285765
            Igge
            Deltagare

              Så en vanlig WRX med 300-350 hk är inget hållbart i längden då antar jag?

              Har ju sett på JRM.se att de får upp STI’s i 340 något häst med catback, downpipe, bränslepump, luftfilter, tändstift och optimering. Och antar då också att de klarar av det.

              290 är relativt enkelt, och håller ofta. Dock är växellådan en svag länk redan då, hänger på tur, körsätt m.m.

              350 kräver turbobyte m.m. och då lever växellådan av förklarliga skäl ännu farligare. Är väl här någonstans motorn sägs börja gå utanför sin “comfort zone”. Vissa får det att hålla andra åker på ras när de går högre.

              JRM Steg 1 på en STi är inga problem, dock är 340 en siffra som antagligen är lite kryddad. 330 sägs vara mer realistiskt.
              Min STi har gått 10000 mil med steg 1 och går nu med ännu mer effekt.
              STi’ns motor sägs duga bra för 400-450 (Kräver dock större turbo osv för att nå de siffrorna). Kopplingen ger nog upp lite tidigare och växellådan klarar sig oftast betydligt högre.

              Nu är det ju alltid en risk att en “gammal” motor kan ge sig. Man kan ha otur med tidigare ägares skötsel etc. Men siffrorna jag pratar om är vad man brukar se att folk på olika forum lägger sig och kommer överrens om är “lagom” s.a.s.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.