SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning 225/45 17″ på en Legacy 3.0R?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    cortex
    Deltagare

Jahapp, så var det vinterdäcksångest igen då… 🙁

Är det någon som *vet* (dvs har provat) om det går in dubbade vinterdäck 225/45 17″ i hjulhusen på en Legacy (-04) 3.0R???
      Tänkt då på att vinterdäck tar upp betydligt mer plats i hjulhuset än sommardäck…

Orsaken är att det inte finns några vettiga dubbdäck på 215/45 17 (orginal) att tillgå och att det finns bra och billigare däck som är 225/45 17 än vad det finns i 205/45 17.

De däck jag väljer mellan är Hakka 4 205/50 17 och Nordfrost 3 225/45 17. Prisskillnaden är nära 3 kkr till de bredare däckens fördel… helskumt.

Hjäääälp!

/Legacy-Kaj

pannan
      Deltagare

Ett svar angående fabrikaten på de däck du väljer mellan. Jag har alltid åkt på Nordfrost. Likaså alla i familjen och kan bara säga höjdardäck. Så de rekommenderas varmt, om den bredden fungerar för dig.

Måste du ha dubbat då?

cortex
        Deltagare

Jodå, jag vet att bägge fabrikaten är väldigt bra. Har kört många mil på Hakka 2’or också, så det är kanondäck det med. Men om det går in 225/45 så är det det jag väljer (3kkr i pluskan är ju inte heller helt fel).
          Och ja, det måste vara dubbat. Bor i Uppsala, en hel del snö på vintrarna samt att det är ju på vintern våra bilar är som roligast! Å att sticka ut och köra på en sjöis med dubbfritt förstör ju nöjet ganska ordentligt. 😉

Sedan ska jag köra runt familjen i bilen och med tanke på hur ofta det är ren is på vägarna här omkring så känns inte dubbfritt som ett alternativ, tyvärr.

/Legacy-Kaj

rallymarkus
          Deltagare

jag krängde just på nya hakka 4 på min bil iaf. i dim 205-50-17
            ju smalare desto bättre.:)

Lefty
            Deltagare

De stunder jag har fått testa mina däck (Hakka4) så har dom varit underbara :+ helt klart värt alla dollars

cortex
              Deltagare

Jahapp, tror det får bli 205/50 17 (Hakka 4) då.

Det bästa priset jag hittat är 9 395 (aaaiiigggh!!) kr ink moms och frakt på Gummihuset.se. Någon som har hittat bättre priser??

Det är väl inga problem att få på dessa däck på en standard WRX-fälg va, de borde väl inte vara för smala (däcken alltså)?

/Kaj

jeppe
                Deltagare

Cortex måste du köra på 17 tum då ?
                  Min farsa har beställt en Legacy Spec B
                  Och den måste man ha 17 tum på pga bromsarna
                  är det verkligen samma bromsar på 3,0R Automat ?
                  Välj hellre 205 i bredd före fabrikat på däck !

cortex
                  Deltagare

Jepp, det sitter samma bromsar på Spec B som på Legacy 3.0 R. På Legacy Outback 3.0 R sitter det däremot andra (mindre ) bromsar.

Har beställt Hakka 4’or nu. Så det blev 205/50 17. Iofs 3 papp dyrare men jag gillar inte att ha för breda vinterdäck heller.

/Kaj

rallymarkus
                    Deltagare

jag klämde då dit mina 205-50-17 på 7,5tums fälgar o de vart då bra..

cortex
                      Deltagare

Perfekt! Då har jag en kul vinter framför mig mao. 😀

Tack för era tips! Det känns lite bättre nu efter att man bestämt sig för att punga ut med nära 10 loppor på vinterdäck. 😉

/Kaj

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.