Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35753
    Subb4n
    Deltagare

      Tja!

      Tror ni det får plats med 265/40/18 däck på en 2006 wrx? Det är okej om däcken sticker ut lite men vill inte att de ska slå i någonstans.

      Vad tror ni?

      #288006
      Qailer
      Deltagare

        här ser det ut med 245/40 18 däck med 18″x8,5″ et48 fälgar. Bakhjulen ligger precis i linje med skärmkanterna och med tanke på att min bil är sänkt så får däcken lite kyssar från skärmkanten vid guppig körning.

        265 kommer att sticka ut en bit utanför om du har tänkt dig 9,5″ bredd på fälgarna med 35et. Du kommer behöva valsa skärmar och öka med mer negativ camber för att få in hjulen innanför. Stretch är också ett alternativt men det är inte optimalt för däcket.

        Det kan funka men det behövs arbete för att få det att funka. Bak är värre än fram.
        265/40 blir också för hög profil än originalstorlekarna så om du ska ha det så får du också justera hastighetsmätaren. Skulle satsa på 265/35 för bättre höjd.
        Hoppas detta hjälper och lycka till! d—0.o—b

        #288008
        Subb4n
        Deltagare

          här ser det ut med 245/40 18 däck med 18″x8,5″ et48 fälgar. Bakhjulen ligger precis i linje med skärmkanterna och med tanke på att min bil är sänkt så får däcken lite kyssar från skärmkanten vid guppig körning.

          265 kommer att sticka ut en bit utanför om du har tänkt dig 9,5″ bredd på fälgarna med 35et. Du kommer behöva valsa skärmar och öka med mer negativ camber för att få in hjulen innanför. Stretch är också ett alternativt men det är inte optimalt för däcket.

          Det kan funka men det behövs arbete för att få det att funka. Bak är värre än fram.
          265/40 blir också för hög profil än originalstorlekarna så om du ska ha det så får du också justera hastighetsmätaren. Skulle satsa på 265/35 för bättre höjd.
          Hoppas detta hjälper och lycka till! d—0.o—b

          Tja!

          Tack för ditt svar angående däcken. Däcken är faktiskt bara 225/40 men med fel bultmönster så behöver en 20mm hjuladapter(spacer) för att det ska funka. Fälgarna är 18×9 breda med 35 et. Att däcken sticker ut lite är helt okej, jag vill däremot inte att däcken ska slå i nånstans. Vad tror du, kan det funka? Utan att behöva fixa med skärmarna.

          Mvh

          #288007
          Qailer
          Deltagare

            Tja!

            Det kommer att bli rejält med stretch på däcken om du ska ha 225/40 på 9″ fälgar. Hade det bara varit fälgarna utan spacers så ska det funka, Stretchen på däcken gör att sidan går in mot hjulhuset vilket man vill ha. Exakt hur mycket kan jag inte svara på. Et35 gör att fälgen sticker ut lite mer än mina.
            Lägger du dit 20mm spacers så sticker det ut mer och om du har sänkt bilen så kommer det att stöta i. Om du har fälgarna och spacers tillgänliga nu så kan du alltid testa att provmontera på bilen och se hur det blir.
            Här har du en länk till en guide om ungefär vad som behövs göras med de olika storlekarna, använde den när jag letade efter fälgar till min.
            Mitt råd är att för att undvika mest jobbigheter är att inte lägga till 20mm spacers.
            Hoppas det går bra d—0.o—b

            #288005
            Jommie
            Deltagare

              Blir det inte mer rätt att säga nya hjulen är 225/40-18 (18×9) med et15 (med 20mm spacers)?
              Tänker på om man ska kolla på en hjul-kalkylator t.ex.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.