SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 3” catback på original downpipe

  • Detta ämne har 12 svar, 1,677 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Ubbe.
Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23569
    Vince
    Keymaster

      Hej

      Jag vill montera en 3” catback på min original downpipe. Är det ett problem?
      Behöver jag skaffa nån slag övergångspackning och isf vad heter dem och vart köper man såna? (vet ej hur stor original dp är på en STI 03?)

      Är det nån som kan upplysa mig tack 🙂

      #203834
      Vince
      Keymaster

        Är det ingen som vet?

        #203835
        Vince
        Keymaster

          Upp.

          Är det verkligen ingen som vet hur stor original downpipen är och om det går att montera en 3” catback på den utan adapter lr liknande?
          Jag frågade JRM för ett tag sedan om man kunde montera en HKS silent hi-power (som är 3”) utan att byta downpipe och de sade att det var ok.
          Nu gäller det en 3” APS catback.

          #203830
          Cruise
          Deltagare

            Det måste ju funka om jag inte är helt bakom flötet. Jag ka bygga mig en egen variant av catback å bara byta sista biten nu är tanken å den ska jag ha 3 tum iaf.

            MVH/
            Erik

            #203832
            Fricke.w
            Deltagare

              Ja det är då 2.5″ på din orginal downpipe, och ska nog funka att få dit en 3″ på den koplingen, har för mig i alla fall, att de är samma bulltdelning på hålen på orginal som eftermarknads systemen.

              #203836
              Vince
              Keymaster

                Ja det är då 2.5″ på din orginal downpipe, och ska nog funka att få dit en 3″ på den koplingen, har för mig i alla fall, att de är samma bulltdelning på hålen på orginal som eftermarknads systemen.

                Ok tack. Det var som jag misstänkte (2,5” tum alltså).
                Vart kan jag få tag på packningen som skall in i mellan båda flänsar?

                #203833
                Fricke.w
                Deltagare

                  JRM har vell packningar mm, snacka med dom du.

                  #203828
                  Adam K
                  Deltagare

                    Du vinner ju ingenting på ett sånt byte.
                    Om du istället byter downpipe till ett 3″ med metallisk (sport/race)kat istället så blir det både lite högre ljud och framförallt betydligt bättre flöde i hela systemet.
                    Cat-backdelen kan med fördel behållas original då det inte begränsar mycket alls.

                    #203837
                    Vince
                    Keymaster

                      Du vinner ju ingenting på ett sånt byte.
                      Om du istället byter downpipe till ett 3″ med metallisk (sport/race)kat istället så blir det både lite högre ljud och framförallt betydligt bättre flöde i hela systemet.
                      Cat-backdelen kan med fördel behållas original då det inte begränsar mycket alls.

                      Det vet jag väl.
                      Anledningen att jag vill byta till en annan catback är att få fram det goa boxerljudet som annars är i stort sett obefintlig med original catback.
                      Byter jag även dp så måste jag mappa om bilen och det vet jag inte om jag vill göra. Jag tycker att bilen går fint original och jag är låååånnngt ifrån den nivån som gör att jag behöver jaga tiondelar på bana ;). (jag kör ju inte bana)
                      En annan sak som jag definitivt inte vill göra är att hålla på byta system inför besiktning (vilket är nåt man måste göra om man kör utan kat lr riskerar att behöva göra med en race kat)

                      #203838
                      Vince
                      Keymaster

                        Att behöva mappa om behöver man ju inte ens om man byter hela systemet, bara att skruva dit en dawes device om laddtrycket skenar lite.

                        Det kan man inte behöver och kan lösa eventuell överladning med en dawes device men det vill kalla halvgjort. Byter jag hela systemet så vill jag även byta lite andra saker (typ steg 1) och mappa om så att det blir riktigt. Men jag vill som sagt (än så länge iaf ;)) behålla min bil original när det gäller motor iaf.

                        Man kan dikutera i evighet vad som kan /inte kan göras i trimningsväg på en Impreza men min frågan kvarstår dock. Passar 3” APS catback’ en bolt-on på min original dp?

                        #203831
                        Fransson
                        Deltagare

                          Om aps catback.et är konat i änden mot downpipe så passar det, i annat fall inte. Orginal är konat och sitter med två bultar med fjädrar på, så det tillåter lite rörelse 🙂

                          #203839
                          Vince
                          Keymaster

                            Om aps catback.et är konat i änden mot downpipe så passar det, i annat fall inte. Orginal är konat och sitter med två bultar med fjädrar på, så det tillåter lite rörelse 🙂

                            Ok då vet jag.:)
                            Vart hittar man esrättnings bultar (de med fjäder) samt packningen (donut gasket på engelska vet inte vad den heter på Svenska)

                            #203829
                            Ubbe
                            Deltagare

                              Om du bara är ute efter ljudet räcker det med att byta sista delen, ingen mening med att byta allt efter DP. Kolla t.ex. http://www.scoobyworld.co.uk, deras slutdämpare ska passa rakt på utan specialpackningar… Vi körde deras ”Afterburner Vortex” slutdämpare tidigare och det låter ungefär likadant som nu när vi har invidia hela vägen från turbon…

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.