› SSC › Modellspecifikt › Legacy › Allmänt › 3-cyl. Legacy
- Detta ämne har 5 svar, 1,865 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 9 månader sedan av
D557017.
-
FörfattareInlägg
-
7 januari, 2006 kl. 18:51 #22105
D557017
DeltagareHej, har en Legacy turbo -92 som inte går på ettans cylinder.
Har efter lite felsökning upptäckt att vipporna till bägge ettans avgasventiler helt sonika hade hoppat bort, och nu undrar jag hur tusan detta gått till.
Det finns inga skador på vippor eller avgaskammen.
Kamremmen stod enligt märkning.
Kan inte med blotta ögat se att ventil skaften skulle ligga djupare än på 2:ans cylinder, och kompprovet visade bara lite sämre på ettans än tvåans cylinder (typ 9kilo respektive 10)1. Är det någon som känner igen felet och kanske också vet vad det beror på?
2. Är hudraullyftarna låsta i toppen på något vis? Jag kunde nämligen inte dra ur dem med fingrarna som man är van vid från andra motorer.
MVH Ulf
8 januari, 2006 kl. 10:46 #190334Ante_J
DeltagareLyftarna sitter låsta med en liten låsring. Lyftaren själv sitter också fast ganska duktigt, en bra tång och ett drygt tålamod rekomenderas..
Hur vipporna har kunnat lossna kan jag inte med säkerhet svara på men det måste bero på för mycket spel, förmodligen orsakat av slitage..
Kanske lyftaren som totalt säckat ihop, ta ur den och kika?8 januari, 2006 kl. 18:37 #190336D557017
DeltagareAlltså jag kan inte se någon låsring, kan du förklara närmare?
10 januari, 2006 kl. 16:55 #190335Ante_J
Deltagarekika in i ”hålet”, låsringen sitter i ett fräst spår i loppet, precis ovanför lyftaren. Den är grymt liten och rackarns hal att få tag i 🙁
Se till att ha en fräsh tång med ganska långa käftar så du når ända ned. När du sedan sätter tillbaka den se till att den verkligen sitter som den skall, ingen höjdare om den släpper ;(Denna spegel är ett smidigt tillbehör:
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=911546571&pf_id=SE-001774&dept_id=
edit: när du fått bort låsringen så måste du ändå ta i ganska ordentligt för att få ur lyftaren, den suger fast som bara den.
Kan även precisera lite närmare angående tången, en böjd spetstång med långa käftar är att föredra, om du desutom slipar ned handtagen några cm så tången blir smidigare så går det ännu bättre.16 januari, 2006 kl. 17:15 #190337D557017
DeltagareOk, nu både såg jag dom och fick bort dom, tack för tipset.
Har dock tyvärr ännu inte sett någon orsak till problemet med vipporna.30 januari, 2006 kl. 18:27 #190338D557017
DeltagareHej, ville bara meddela att jag har satt ihop motorn med de gamla delarna, och det verkar funka bra.
MVH Ulf -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
