Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22105
    D557017
    Deltagare

      Hej, har en Legacy turbo -92 som inte går på ettans cylinder.
      Har efter lite felsökning upptäckt att vipporna till bägge ettans avgasventiler helt sonika hade hoppat bort, och nu undrar jag hur tusan detta gått till.
      Det finns inga skador på vippor eller avgaskammen.
      Kamremmen stod enligt märkning.
      Kan inte med blotta ögat se att ventil skaften skulle ligga djupare än på 2:ans cylinder, och kompprovet visade bara lite sämre på ettans än tvåans cylinder (typ 9kilo respektive 10)

      1. Är det någon som känner igen felet och kanske också vet vad det beror på?

      2. Är hudraullyftarna låsta i toppen på något vis? Jag kunde nämligen inte dra ur dem med fingrarna som man är van vid från andra motorer.

      MVH Ulf

      #190334
      Ante_J
      Deltagare

        Lyftarna sitter låsta med en liten låsring. Lyftaren själv sitter också fast ganska duktigt, en bra tång och ett drygt tålamod rekomenderas..

        Hur vipporna har kunnat lossna kan jag inte med säkerhet svara på men det måste bero på för mycket spel, förmodligen orsakat av slitage..
        Kanske lyftaren som totalt säckat ihop, ta ur den och kika?

        #190336
        D557017
        Deltagare

          Alltså jag kan inte se någon låsring, kan du förklara närmare?

          #190335
          Ante_J
          Deltagare

            kika in i “hålet”, låsringen sitter i ett fräst spår i loppet, precis ovanför lyftaren. Den är grymt liten och rackarns hal att få tag i 🙁
            Se till att ha en fräsh tång med ganska långa käftar så du når ända ned. När du sedan sätter tillbaka den se till att den verkligen sitter som den skall, ingen höjdare om den släpper ;(

            Denna spegel är ett smidigt tillbehör:

            http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=911546571&pf_id=SE-001774&dept_id=

            edit: när du fått bort låsringen så måste du ändå ta i ganska ordentligt för att få ur lyftaren, den suger fast som bara den.
            Kan även precisera lite närmare angående tången, en böjd spetstång med långa käftar är att föredra, om du desutom slipar ned handtagen några cm så tången blir smidigare så går det ännu bättre.

            #190337
            D557017
            Deltagare

              Ok, nu både såg jag dom och fick bort dom, tack för tipset.
              Har dock tyvärr ännu inte sett någon orsak till problemet med vipporna.

              #190338
              D557017
              Deltagare

                Hej, ville bara meddela att jag har satt ihop motorn med de gamla delarna, och det verkar funka bra.
                MVH Ulf

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.