› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › 353hk 2003 WRX – min spec och fragor
- Detta ämne har 24 svar, 3,256 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
Digits.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2007 kl. 12:39 #3856
Digits
DeltagareHej grabbar,
Mappade precis min bil med foljande spec:
* td05-20g
* autobahn FMIC
* rosa sti spridare
* gt spec-II headers och up-pipe
* prodrive sportkat downpipe
* 2.5″ decat osv till en prodrive bak-box
* walbro 255-pump
* apexi oppet filter
* ecutek3
* ingen dump (alls)Bilen ar en 2003 WRX.
Enligt mapparen gjorde bilen 353hk pa specen ovan, vilket ar mycket battre an 221 som jag hade innan, men anda lite besviken eftersom jag hade hoppats pa minst 360-370 🙂
Eftersom jag inte vill ha matare overallt i bilen sa mappade vi den lite konservativt, men tror ni det ar nagon mening med att mappa hardare?
Om jag skulle montera matare osv, vilka skulle det vara isf (antar att jag behover turbotryck, oljetemp och oljetryck, men sen da)?
Kormassigt ar den lite lustig nu, imo. Eftersom turbon inte borjar ladda ordentligt forran vid 3400-3500 varv sa ar det minst sagt svart att komma ivag snabbt och nar man val kommer ivag ar ettan slut innan jag far igang mycket tryck anda… Den basta vaxeln ar nastan trean nu tycker jag, fran ungefar 90km/h till 140 (eller var den nu varvar ur) drar den riktigt, riktigt duktigt :7
Finns det nagra bra trix for att fa mer kraft langre ner, eller ar det kort for att turbon ar sa pass mycket storre?
13 augusti, 2007 kl. 12:58 #61854simo
DeltagareVem mappade o på vilken bänk mättes siffran?
/U
13 augusti, 2007 kl. 13:07 #61857Digits
DeltagareBob Rawle i England mappade.
Han har nagot AP-22 liknande system, sa jag vet inte hur val 353 stammer, men anda 🙂
13 augusti, 2007 kl. 13:07 #61855Kvarnis
DeltagareHar Bob mappat, så fråga han i så fall vilka förbättringar han tycker att du kunnde gjort för högre effekt !
Förslag ~5L/tank methanol+NF, så har du nog en 20 kusar att hitta alla ggr, sen så kan nog Bob tvåla fram mer om du vill
14 augusti, 2007 kl. 07:50 #61850SecretAgentMan
DeltagareDe sista pållarna är bara bra att ha på pubrundan. 😉
Har Bob mappat är det bra gjort, och med lite marginal så går det ju att använda bitarna hårt, ut och kör!
/J
14 augusti, 2007 kl. 08:11 #61858Digits
DeltagareSAM, du har nog ratt… tror jag far koncentrera mig pa min (annu sa lange) standard hjulupphangning och chassie-sidan…
15 augusti, 2007 kl. 21:30 #61859Digits
DeltagareHar ar grafen fran Bob
16 augusti, 2007 kl. 10:49 #61856Kvarnis
DeltagareSer bra utt, skulle dock vara bra att veta hur det laddas.
Men ha en säker mapp på 350 i stället för en stressad på 380 är väl bra 🙂16 augusti, 2007 kl. 12:29 #61860Digits
DeltagareSer bra utt, skulle dock vara bra att veta hur det laddas.Men ha en säker mapp på 350 i stället för en stressad på 380 är väl bra 🙂
Jo, det ar helt riktigt. Jag ar ratt nojd for tillfallet 🙂
Fran grafen verkar det dock som om en 20G ar aningen for stor for en vanlig WRX eftersom max-hp ar typ vid max-varv, sa en mindre turbo hade kanske varit snabbare accellerationsmassigt (18g skulle nog varit optimalt). Med en 2.0 STI med hogre maxvarv och AVCS hade 20G nog varit battre…
Skitsamma, jag kopte turbon halvt om halvt for att kunna stoppa i en 2.5 sasmaningom utan att behova byta turbo 🙂
16 augusti, 2007 kl. 16:48 #61851SecretAgentMan
DeltagareHälsa Bob att han måste testa E85… 😉
Jag tjötade lite med honom om det på TOTB senast (sjukt trevlig filur mr Rawle, och inte alls som jag föreställt mig honom).
/J
18 augusti, 2007 kl. 13:21 #61873tompamannen
DeltagareJag är nyfiken på vad växellådan gillar 353hk? Jag vill minnas att jag läst att den allmänna uppfattningen är att wrx’ens växellåda inte gillar kontentan av vad ett turbobyte innebär.
18 augusti, 2007 kl. 13:46 #61861Digits
DeltagareJag är nyfiken på vad växellådan gillar 353hk? Jag vill minnas att jag läst att den allmänna uppfattningen är att wrx’ens växellåda inte gillar kontentan av vad ett turbobyte innebär.
Jag har fatt for mig att vaxelladan i de nyare ar starkare an de gamla bilarna. Det finns en del som till och med kor dragrace med de nya bilarna och standard vaxellada (upp till ungefar 400hk).
Som vanligt handlar det om hur varsam man ar med ladan ocksa – jag kor sallan trafiklys-race (iaf inte med tokstart), sa forhoppningsvis haller ladan ett tag. Det finns andra exemplar som gatt sonder vid standardeffekt ocksa…
Det verkar vara varre med kopplingen IMO. Nu kan jag kora hart ett tag pa krokiga vagar (tvaan och trean saledes), men om jag stannar och sen forsoker starta snabbt pa ettan osv blir kopplingen ledsen och borjar slira. Forhoppningsvis sparar orginal-kopplingen pa ladan eftersom den verkar vara lite ’mjukare’ an en race-spec-koppling.
6 september, 2007 kl. 22:50 #61870locko99
Han har en WRX -03…dvs den 6 växlade lådan? Min gammla sletna -01 är väl den sista med 5-växlad låda?
Gissar bara så fyll gärna i!
//Martin
7 september, 2007 kl. 05:25 #618725vensson
DeltagareHan har en WRX -03…dvs den 6 växlade lådan? Min gammla sletna -01 är väl den sista med 5-växlad låda?Gissar bara så fyll gärna i!//Martin
Är det inte bara STi:n som har 6 växlar?
/Johan
Impreza WRX STi -02
7 september, 2007 kl. 05:39 #61852SecretAgentMan
DeltagareJapp, det är bara sti som har 6-petat – och nej, wrx:ens 5-växlade är inte ett dugg starkare, jag har allt bytt sådana med rensade drev med.
Men det är ju inte så illa att det tokrasar så fort man gasar, det håller ett tag, det är utmattning som är problemet med lagom vrid, inte att det blir för mycket på en gång.
Toppeffekt är totalt ointressant här, det är ett elakt mellanregister, massor med vrid som ställer till det.
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.