SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 353hk 2003 WRX – min spec och fragor

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
  • Författare
    Digits
    Deltagare

Japp, det är bara sti som har 6-petat – och nej, wrx:ens 5-växlade är inte ett dugg starkare, jag har allt bytt sådana med rensade drev med.Men det är ju inte så illa att det tokrasar så fort man gasar, det håller ett tag, det är utmattning som är problemet med lagom vrid, inte att det blir för mycket på en gång.Toppeffekt är totalt ointressant här, det är ett elakt mellanregister, massor med vrid som ställer till det./J

Hittills har det funkar skapligt iaf, men har bara kort ungefar 150 mil med den (Dvs mer senaste manaden an nastan hela forra aret, wohoo! ;))

Jag har det lite i bakhuvudet att elandet kan rasa, sa jag borjar fundera pa om det ar vart att borja spara ihop till ett PPG-kit (eller kanske bara vanlig 6sp).

Vad tror du om vridet i mitt mellanregister, ar det for hart?

SecretAgentMan
      Deltagare

Nja, krokarna runt 400 Nm (du låg väl runt 320 lbft, vilket är ~430 Nm) är väl gränsen för vad 5-petaren kommer ta om man förväntar sig att den skall ha en chans att hålla, men det beror lite på körstil, hur pass aggressivt laddtryck och vrid kommer – samt ett visst mått av tur (det är lite ”hur långt är ett snöre”).

Den dagen, den sorgen – se till att ha en laddad mobiltelefon och en bra assistansförsäkring så du får bärgning bara brukar vara mitt grundtips. 😉

/J

nukem
        Deltagare

bilen går bra änsålänge ?

Digits
          Deltagare

bilen går bra änsålänge ?

Jepp, ingen fara annu sa lange (peppar, peppar) 🙂

Digits
            Deltagare

Liten snabb up-date.

I vintras borjade kopplingen slira lite nar jag korde hog boost pa hoga vaxlar, sa den ar nu bytt mot en Exedy uppgradering fran API i England. De slangde aven pa ett lattat svanghjul (5.7kg, tror jag). Den nya kopplingen ar lite jobbigare att kora i trafik (svarare att hitta draglage osv eftersom den ar lite mer av/pa an orginal). Det kanns som om bilen ar piggare med det nya svanghjulet, men a andra sidan far jag lite vibrationer vid tomgang.

Har inte haft nagra andra problem med bilen, forutom att den ibland gar lite orent precis nar man startat upp den (i ungefar 5 sekunder).

Jag har lite nya modifieringar planerade for i ar, namligen:

* STI top mount intercooler – Jag kanner mig helt enkelt mindre saker i bilen efter att jag sagade av den feta balken under stotfangaren, sa jag kommer att aterga till top mount och kopa ny balk (kostade som tur var bara 105 pund!)
              * full decat – 2.5″ Hayward&Scott-system
              * bransletrycksregulator
              * mappning med NF octane booster

Forhoppningsvis blir det minst 360hk med sakerna ovan, men storsta anledningen ar som sagt att jag vill ga tillbaka till top mount, vilket saklart kraver ommappning.

Adam K
              Deltagare

Har du fortfarande inte gjort något åt väghållning eller bromsar?
                Du kommer vara betydligt säkrare om du kan stoppa 10-20 meter snabbare!

Digits
                Deltagare

Har du fortfarande inte gjort något åt väghållning eller bromsar?Du kommer vara betydligt säkrare om du kan stoppa 10-20 meter snabbare!

335mm kit pa bromssidan. Kan inte sanka bilen for jag tror inte jag kommer ut pa vagen da.

Iofs ar jag inte helt 100 pa att storre bromsar faktiskt kortar bromsstrackan markbart vid annat an ”motorvagsfart++” vid en / tva inbromsningar heller. Till och med orginalbromsarna funkade tillrackligt bra for att lasa upp mina dack i hoga hastigheter pa torra sommarvagar, och dar hade ju inte storre bromsar gjort nagon markbar skillnad direkt.

Edit: IMO, om man vill korta bromsstrackan maste man kolla pa dacken framfor allt.

Edit2: nu pratar jag inte om bankorning har, utan korning i vanlig trafik och/eller korning pa krokiga smavagar.

555_STI
                  Deltagare

Har du fortfarande inte gjort något åt väghållning eller bromsar?Du kommer vara betydligt säkrare om du kan stoppa 10-20 meter snabbare!

335mm kit pa bromssidan. Kan inte sanka bilen for jag tror inte jag kommer ut pa vagen da. Iofs ar jag inte helt 100 pa att storre bromsar faktiskt kortar bromsstrackan markbart vid annat an ”motorvagsfart++” vid en / tva inbromsningar heller. Till och med orginalbromsarna funkade tillrackligt bra for att lasa upp mina dack i hoga hastigheter pa torra sommarvagar, och dar hade ju inte storre bromsar gjort nagon markbar skillnad direkt.Edit: IMO, om man vill korta bromsstrackan maste man kolla pa dacken framfor allt.Edit2: nu pratar jag inte om bankorning har, utan korning i vanlig trafik och/eller korning pa krokiga smavagar.

Hur regera bilen utan dumpventil? är det verkligen bra för turbo? nån som vet?

Kan du inte lägga upp några bilder? Jag vet att du har dom, annars kan jag hitta några åt dig 🙂

OT : Jag har en stor låda med Svenska tangentbord om du vill ha en, jag brukar använda extra prickar över vissa ord och glömma några själv men du är Svensk 😉

OT2 : föressten, skall du inte var medlem och betala! Du kan var med i Region Öst 😀 Då kan jag slå dig i Go Kart som vanligt.. ahh Memories.. (vi jobbade ihop)

Digits
                    Deltagare

Ok, nu har jag nastan skruvat ihop hela bilen igen. Kopte mig en fuellab-bransletrycksregulator och en massa NF octane booster till slut anda 🙂 nu ar det 2.5″ decat hela vagen (eller nja, downpipen ar 3″ open neck som gar ner till 2.5″ innan centre-kissen).

Krockskyddsbalken ar tillbakamonterad och nu kanns framvagnen faktiskt mycket battre an jag mindes den fran tidigare. Det kanns inte som om hjulen fram flyter lika mycket. Iofs kan det ha att gora med att jag inte kort pa 2 manader, men anda. Placebo eller inte, jag ar nojd med resultatet hittills.

Aven om bilen inte ar mappad annu, sa kanns den mycker mer responsiv an den gjorde med FMIC’en (har alltsa fortfarande FMIC-mappen inlaggd pa ECU’n). Har inte spettat pa sa mycket an, saklart (bara upp till ungefar 0.5bar pa trean max). Turbon borjar generera overtryck vid 2500 varv ungefar, vilket inte ar sa illa pinkat for en 20g, IMO.

Kvar att gora infor mappning (13’e maj) ar att montera bransletrycksregulator, bygga avskarminging for luftfiltret, montera ny ’intercooler undertray’ och fumla till en extra varmeskold att satta mellan turbon och intercoolern. Turbon har en turbo blanket och downpipen har bandage, men jag tankte dra till en extra plat emellan for att forsoka fa ner stralningsvarmen ytterligare.

Ar det nagon som vet hur sti7 (bugeye) undertray’en passar pa en newage wrx? STI8-trayen har for stor ’snorkel’ eftersom scoopet pa den ar modell periskop.

Digits
                      Deltagare

Ok, nu har jag mappat bilen igen. Ny graph upplagd har: http://bilar.co.uk/subaru/graphs/

Bilen kanns mycket piggare i mellanregistret. Max vridmoment ar nu 480Nm (354 lbft). Samma max hp som tidigare (353)

Skillnader mot org-spec:

* STI8 tmic
                        * STI8-undertray med ”periskopet” fran min standard WRX (pop-nitar ftw).
                        * STI8 water spray (iofs inte relevant)
                        * Fuellab FPR
                        * Perrin 3-port boost solenoid
                        * avskarmat luftfilter
                        * decat downpipe (3″->2.5) med avgasbandage.
                        * turbo-blanket.
                        * en flarra NF octane booster per tank (+6 ron) och vpower (99 oktan)

Inlet-tempen blir ungefar 8-9 grader varmare an ambient efter ett par repor upp till 6500rpm pa fyran, sa TMIC’en verkar funka grymt bra, faktiskt. I trafik stiger den fort till runt 50 grader, men nar man borjar rora pa sig igen sa sjunker den ner till ambient efter mindre an 10 sekunder. Detta utan vatten-spray som inte var inkopplad vid mattillfallet. Vid vanlig ”cruise” pa motorvagen blir tempen ambient + 1 grad.

Det ar irriterande som tusan att den inte ger mer an 353hk, men det verkar som om mitt avgassystem stryper den pa hogre varv. Det verkar som om det ar min center-sektion med dampare som staller till det, men jag byter mot ett 3″ nar jag orkar anda… Tydligen ska det fa det att vara skapligt tyst i alla fall 🙂

Nasta projekt blir restaurering av en porsche 924, eftersom jag ska vara med i http://www.scumball3000.co.uk nasta ar. Har inte inforskaffat objektet annu, men det blir forhoppningsvis en snik 924 med eftermarknads-turbo, lackad i illrosa 🙂

Visar 10 inlägg - 16 till 25 (av 25 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.