SSC Allmänt snack Allmänt småprat 4/6p-bälte vs 3p-bälte med airbag

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

För att göra en riktig diskussion av detta ämne (som diskuterats som spinoff i en annan tråd). Diskussion med tanke på om olyckan är framme och man är inblandad i en krock. Det finns ju ett antal i klubben som kör med andra lösningar än orginalbältet, dela med er av era erfarenheter.

Vad är säkrast? Att köra med 3p med airbag (standardutrustningen), 4p utan airbag eller 6p utan airbag?

Hur mycket bättre är 6p än 4p?

Är det livsfarligt att köra med 4p/6p och airbag?

Är det lagligt att köra med 4p/6p?

Kan man montera 4p/6p i en standard-Impreza eller behöver man andra stolar?

Är det stor skillnad på 2″ och 3″ bälten? Berätta om några fördelar/nackdelar.

http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
      Regionsansvarig: Göteborg

SecretAgentMan
      Deltagare

4-punkt har en JÄTTESTOR nackdel…man kommer inte undan om man skulle lägga bilen på taket. 😮 Vilket innebär att man bör åka med bur.

Vad gäller airbag – den enda rörliga delen kvar med 4-punktare är huvudet, nacken ligger risigt till om knoppen är på väg framåt, så kommer det en airbag i expressfart.. 😮

Jag åker med 4-punkt när det skall gasas på bana, och har tagit bort airbagen (jag är alltid bältad i bilen, och anser att airbagen är mera en livräddare för dumma jänkare 😉 ).

OBS! OBS! OBS! Allt ovan är MINA personliga åsikter i saken.

/J

Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
        Banträffsansvarig SSI
        12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

FELbil
        Deltagare

>För att göra en riktig diskussion av detta ämne (som diskuterats som
          >spinoff i en annan tråd). Diskussion med tanke på om olyckan är framme
          >och man är inblandad i en krock. Det finns ju ett antal i klubben som
          >kör med andra lösningar än orginalbältet, dela med er av era
          >erfarenheter.
          >
          >Vad är säkrast? Att köra med 3p med airbag (standardutrustningen), 4p
          >utan airbag eller 6p utan airbag?

Frågan gäller lite vid vilken typ av krock – frontalkrock är original 3-punkts bälte i kombination med airbag ett mycket bra skydd.
          Däremot skyddar ett 4- resp 6-punktsbälte bättre vid en sidokollision samt offsetkrock.

>Hur mycket bättre är 6p än 4p?

Bältets uppgift är att hålla fast kroppen, ett bra monterat 4p kan skydda minst lika bra som ett 6p med asymmetriska infästningar.

>Är det livsfarligt att köra med 4p/6p och airbag?

Nej. Det är inte livsfarligt, däremot inte rekommendabelt!

>Är det lagligt att köra med 4p/6p?

Ja, så länge originalbältet inte monteras bort.

>Kan man montera 4p/6p i en standard-Impreza eller behöver man andra
          >stolar?

Imprezan är helt klart en av de lättaste bilar som finns att montera 4-punktsbälten i.
          Monteringen tar inte mycket längre än en timme.
          Vill man ha 6p måste stolen bytas ut – remmen går ner vid scrotum (såga sönder stolen? 😉 ).

>Är det stor skillnad på 2″ och 3″ bälten? Berätta om några
          >fördelar/nackdelar.

Tänk i tryck per kvadratcentimeter så kommer kanske svaret av sig själv 😀

Med vänlig hälsning
          Mikael R

Subbarist
          Deltagare

Så det är så det funkar i vilda vallentuna, micke planerar (teorikillen) och kjeller provar 😀 fast det sker efter att ni har mixtrat med race soppan i Kjelles garage, eller 😉

Subbarist javisst!
            Rabattansvarig SSI
            Den GRÜNE FARAN

Patrik
            Deltagare

Inom rally får axelremmarna luta 45grader nedåt och 10grader uppåt har jag för mig.

/Patrik

FELbil
              Deltagare

>Inom rally får axelremmarna luta 45grader nedåt och 10grader uppåt har
                >jag för mig.
                >
                >/Patrik

Stämmer!

Gäller för övrigt inom de flesta av SBF:s sportgrenar.

/Mikael R

ExOrdis
                Deltagare

Mina synpunkter och erfarenheter.

>Vad är säkrast? Att köra med 3p med airbag (standardutrustningen), 4p
                  >utan airbag eller 6p utan airbag?

På allmän väg vid vardagskörning = 3p + airbag. Anledningen är att koncentrationsnivån inte alltid är på topp, och att i exempelvis rusningstrafik händer det mycket märkliga saker fast i lägre hastigheter. Oftast påkörning bakifrån i köer, filbyten och liknande.

Vid inspirerad körning eller på bana, 4p utan airbag.
                  Dock är det ett kraftigt lotteri utan bur vid voltning, kollision med älg, träd, stolpar och rena sidoträffar.

>Hur mycket bättre är 6p än 4p?

Tveksam förbättring så länge inte körställningen är väldigt ”laidback” likt F1.

>Är det livsfarligt att köra med 4p/6p och airbag?

Vet ej, har ingen lust att testa eftersom huvudet far fram väldigt okontrollerat i ”fel” nivå vid frontsmäll.

>Är det lagligt att köra med 4p/6p?

Ja vad jag kunnat förstå, så länge 3p sitter kvar.

>Kan man montera 4p/6p i en standard-Impreza eller behöver man andra
                  >stolar?

4p går bra men inte 6p, då krävs stolsbyte pga hålet i sittdynan.

>Är det stor skillnad på 2″ och 3″ bälten? Berätta om några
                  >fördelar/nackdelar.

Bredare band fördelar kraften över större yta, vilket skaver mindre samt kroppen ”gillar” det när du sitter tight i stolen vid kraftiga kurvtagningar eller hopp. Nackdel är väl ett högre pris och ett litet kraftigare ryck i just nacken pga kroppen bromsas upp någon nanosekund snabbare.

Crashtest dummy

Kjell

ExOrdis
                  Deltagare

LAST EDITED ON Feb-04-03 AT 03:22PM (GMT)
                    F-n Micke du hann före, men jag har testat! 😀

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.