› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › 4 punktsbälte
- Detta ämne har 50 svar, 3,504 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
Micke_subba.
-
FörfattareInlägg
-
14 september, 2005 kl. 20:32 #159042
Groover
DeltagareVisst det är den absolut enklaste varianten av infärstning av 4P-bälte att sätta fästet i skarven mellan säte och ryggstöd bak.
MEN !! Det är en synnerligen olämplig infästning vid en evntuell incident. Ryggen löper då stor risk att få en kompression eftersom bältet över axlarna strävar nedåt. Försök att eftersträva en infästning bak där bältet går så vågrätt som möjligt. Detta är inte alldeles lätt att uppnå utan att köra utan baksäte men det finns en typ av burbåge som löper bakom stolarna mellan B-stolparna just för att uppnå en optimal infästning för 4P-bälte. Kvarnis vet var denna går att få tag på.
Denna lilla variant av burbåge inkräktar inte heller på utrymmet för passagerare i baksätet nämvärt.Det är ju bra att sitta fast men det är ju toppen om det är säkert också 😉
… give the iron !!!
14 september, 2005 kl. 20:45 #159048pannan
DeltagareVisst det är den absolut enklaste varianten av infärstning av 4P-bälte att sätta fästet i skarven mellan säte och ryggstöd bak.MEN !! Det är en synnerligen olämplig infästning vid en evntuell incident. Ryggen löper då stor risk att få en kompression eftersom bältet över axlarna strävar nedåt. Försök att eftersträva en infästning bak där bältet går så vågrätt som möjligt. Detta är inte alldeles lätt att uppnå utan att köra utan baksäte men det finns en typ av burbåge som löper bakom stolarna mellan B-stolparna just för att uppnå en optimal infästning för 4P-bälte. Kvarnis vet var denna går att få tag på.Denna lilla variant av burbåge inkräktar inte heller på utrymmet för passagerare i baksätet nämvärt.Det är ju bra att sitta fast men det är ju toppen om det är säkert också ;)… give the iron !!!
Yep såg det i manualen för bältena att man inte fick ha för snävt gradantal på bältena. Jag kommer att köra utan baksäte då jag kör banan, inget snack om saken. Det du säger med halvbur är faktiskt vad jag är ute efter.
Hittade en bild på en halvbur som är intressant.
14 september, 2005 kl. 21:46 #159043MDE
DeltagareAxelbanden ska monteras så att de inte har en vinkel som överstiger 45 grader, men det rekommenderas att vinkeln inte överstiger 10 grader i förhållande till horisontalplanet, mätt från överdelen av ryggstödet och nedåt. Den maximala vinkeln i förhållande till centrumlinjen för stolen är 20 grader.
/MDE
15 september, 2005 kl. 06:52 #159049pannan
DeltagareVart kan man köpa riktiga fästöglor likaså rejäla karbinhakar?
Kvarnis, vad var det för Båge du hade kontakter på?
mvh
J15 september, 2005 kl. 06:53 #159030SecretAgentMan
DeltagareUmmm…köper man rätt bälte följer allt du behöver med. 🙂
/J
15 september, 2005 kl. 06:56 #159050pannan
DeltagareUmmm…köper man rätt bälte följer allt du behöver med. :)/J
Jag köpte ju ett rejält bälte men man fick bara med rejäla skruvar, vill ha fästöglor istället där man fäster vid stolen och rejäla karbinhakar så man kan få loss dem lätt.
Viktigpetter :+
15 september, 2005 kl. 07:56 #159064PetterSolberg
Deltagarevad ligger ett 4punkts bälte på om man vill ha ett med alla detaljer? och vilket märke är bäst?
Patrik15 september, 2005 kl. 08:01 #159073Niklas
DeltagareRadelli innehåller bälte, karbinhakar, fästöglor för montering i orginalfästena.
15 september, 2005 kl. 08:13 #159034Strat
Deltagarevad ligger ett 4punkts bälte på om man vill ha ett med alla detaljer? och vilket märke är bäst?Patrik
Sparco/Sabelt/TRW/TRS (Samma skit) kostar från 1595:- på http://www.rallyimport.se/
Riktiga, FIA godkända bälten 😉
15 september, 2005 kl. 09:07 #159065PetterSolberg
Deltagareokej.. men hur verkar det med bältena om man skulle bli stoppad av polisen? kanske behöver ha dom vanliga bältena på sig oxå för maximalt skydd 🙂
Patrik15 september, 2005 kl. 09:24 #159074Niklas
DeltagareVa? Du monterar 4p-bälten om du vill sitta fast i stolen när du kör bana. Du slipper hålla emot i ratten och slängas hit och dit som en liten trasa.
De vanliga bältena har du när du åker på vanliga vägar. Polisen säger inget om du har 4p-bälten i bilen, så länge du använder orginalbältena (3p) i trafiken.
Du har inte både 4p- och 3p-bältena på dig samtidigt.
EDIT: Du monterar inte 4p-bälten för att klara dig bättre om du skulle åka av och volta/krascha bilen. Då sitter du bättre med vanliga bältena. Så vidare du inte har bur och riktiga stolar samt bakre infästet horisontellt bak från hålen i stolen.
/N – som alltid kör med marginal och har bältena för att sitta still…samt att det skall så tufft ut vid korvmojen, därför jag har till båda stolarna. 😛 😀 :+
15 september, 2005 kl. 10:13 #159066PetterSolberg
Deltagarealltså.. det var ett skämt med att ha båda på sig samtidigt.. det jag menade var om man får använda dom i trafiken vanligt men det fick jag ju svar på..
patrik15 september, 2005 kl. 11:09 #159075Niklas
DeltagareSkåningar förstår inte sånna skämt. 😉
15 september, 2005 kl. 11:42 #159051pannan
DeltagareVa? Du monterar 4p-bälten om du vill sitta fast i stolen när du kör bana. Du slipper hålla emot i ratten och slängas hit och dit som en liten trasa.De vanliga bältena har du när du åker på vanliga vägar. Polisen säger inget om du har 4p-bälten i bilen, så länge du använder orginalbältena (3p) i trafiken.Du har inte både 4p- och 3p-bältena på dig samtidigt.EDIT: Du monterar inte 4p-bälten för att klara dig bättre om du skulle åka av och volta/krascha bilen. Då sitter du bättre med vanliga bältena. Så vidare du inte har bur och riktiga stolar samt bakre infästet horisontellt bak från hålen i stolen./N – som alltid kör med marginal och har bältena för att sitta still…samt att det skall så tufft ut vid korvmojen, därför jag har till båda stolarna. 😛 😀 :+
Fast du har ju leksaksbälten 😀
Du som verkar ha lite koll på vad saker säljs i Sthlm, vet du vart man kan köpa sådana där fästöglor löst?
mvh
J15 september, 2005 kl. 11:49 #159035Strat
DeltagareMellan 10 och 45 grader ska bältet sitta:
http://claeswikdahl.com/images/harnessInstall.bmp
Naturligtvis ska man ha en riktig stol också.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.