Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 51 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #159042
    Groover
    Deltagare

      Visst det är den absolut enklaste varianten av infärstning av 4P-bälte att sätta fästet i skarven mellan säte och ryggstöd bak.

      MEN !! Det är en synnerligen olämplig infästning vid en evntuell incident. Ryggen löper då stor risk att få en kompression eftersom bältet över axlarna strävar nedåt. Försök att eftersträva en infästning bak där bältet går så vågrätt som möjligt. Detta är inte alldeles lätt att uppnå utan att köra utan baksäte men det finns en typ av burbåge som löper bakom stolarna mellan B-stolparna just för att uppnå en optimal infästning för 4P-bälte. Kvarnis vet var denna går att få tag på.
      Denna lilla variant av burbåge inkräktar inte heller på utrymmet för passagerare i baksätet nämvärt.

      Det är ju bra att sitta fast men det är ju toppen om det är säkert också 😉

      … give the iron !!!

      #159048
      pannan
      Deltagare

        Visst det är den absolut enklaste varianten av infärstning av 4P-bälte att sätta fästet i skarven mellan säte och ryggstöd bak.MEN !! Det är en synnerligen olämplig infästning vid en evntuell incident. Ryggen löper då stor risk att få en kompression eftersom bältet över axlarna strävar nedåt. Försök att eftersträva en infästning bak där bältet går så vågrätt som möjligt. Detta är inte alldeles lätt att uppnå utan att köra utan baksäte men det finns en typ av burbåge som löper bakom stolarna mellan B-stolparna just för att uppnå en optimal infästning för 4P-bälte. Kvarnis vet var denna går att få tag på.Denna lilla variant av burbåge inkräktar inte heller på utrymmet för passagerare i baksätet nämvärt.Det är ju bra att sitta fast men det är ju toppen om det är säkert också ;)… give the iron !!!

        Yep såg det i manualen för bältena att man inte fick ha för snävt gradantal på bältena. Jag kommer att köra utan baksäte då jag kör banan, inget snack om saken. Det du säger med halvbur är faktiskt vad jag är ute efter.

        Hittade en bild på en halvbur som är intressant.

        #159043
        MDE
        Deltagare

          Axelbanden ska monteras så att de inte har en vinkel som överstiger 45 grader, men det rekommenderas att vinkeln inte överstiger 10 grader i förhållande till horisontalplanet, mätt från överdelen av ryggstödet och nedåt. Den maximala vinkeln i förhållande till centrumlinjen för stolen är 20 grader.

          /MDE

          #159049
          pannan
          Deltagare

            Vart kan man köpa riktiga fästöglor likaså rejäla karbinhakar?

            Kvarnis, vad var det för Båge du hade kontakter på?

            mvh
            J

            #159030
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Ummm…köper man rätt bälte följer allt du behöver med. 🙂

              /J

              #159050
              pannan
              Deltagare

                Ummm…köper man rätt bälte följer allt du behöver med. :)/J

                Jag köpte ju ett rejält bälte men man fick bara med rejäla skruvar, vill ha fästöglor istället där man fäster vid stolen och rejäla karbinhakar så man kan få loss dem lätt.

                Viktigpetter :+

                #159064
                PetterSolberg
                Deltagare

                  vad ligger ett 4punkts bälte på om man vill ha ett med alla detaljer? och vilket märke är bäst?
                  Patrik

                  #159073
                  Niklas
                  Deltagare

                    Radelli innehåller bälte, karbinhakar, fästöglor för montering i orginalfästena.

                    #159034
                    Strat
                    Deltagare

                      vad ligger ett 4punkts bälte på om man vill ha ett med alla detaljer? och vilket märke är bäst?Patrik

                      Sparco/Sabelt/TRW/TRS (Samma skit) kostar från 1595:- på http://www.rallyimport.se/

                      Riktiga, FIA godkända bälten 😉

                      #159065
                      PetterSolberg
                      Deltagare

                        okej.. men hur verkar det med bältena om man skulle bli stoppad av polisen? kanske behöver ha dom vanliga bältena på sig oxå för maximalt skydd 🙂
                        Patrik

                        #159074
                        Niklas
                        Deltagare

                          Va? Du monterar 4p-bälten om du vill sitta fast i stolen när du kör bana. Du slipper hålla emot i ratten och slängas hit och dit som en liten trasa.

                          De vanliga bältena har du när du åker på vanliga vägar. Polisen säger inget om du har 4p-bälten i bilen, så länge du använder orginalbältena (3p) i trafiken.

                          Du har inte både 4p- och 3p-bältena på dig samtidigt.

                          EDIT: Du monterar inte 4p-bälten för att klara dig bättre om du skulle åka av och volta/krascha bilen. Då sitter du bättre med vanliga bältena. Så vidare du inte har bur och riktiga stolar samt bakre infästet horisontellt bak från hålen i stolen.

                          /N – som alltid kör med marginal och har bältena för att sitta still…samt att det skall så tufft ut vid korvmojen, därför jag har till båda stolarna. 😛 😀 :+

                          #159066
                          PetterSolberg
                          Deltagare

                            alltså.. det var ett skämt med att ha båda på sig samtidigt.. det jag menade var om man får använda dom i trafiken vanligt men det fick jag ju svar på..
                            patrik

                            #159075
                            Niklas
                            Deltagare

                              Skåningar förstår inte sånna skämt. 😉

                              #159051
                              pannan
                              Deltagare

                                Va? Du monterar 4p-bälten om du vill sitta fast i stolen när du kör bana. Du slipper hålla emot i ratten och slängas hit och dit som en liten trasa.De vanliga bältena har du när du åker på vanliga vägar. Polisen säger inget om du har 4p-bälten i bilen, så länge du använder orginalbältena (3p) i trafiken.Du har inte både 4p- och 3p-bältena på dig samtidigt.EDIT: Du monterar inte 4p-bälten för att klara dig bättre om du skulle åka av och volta/krascha bilen. Då sitter du bättre med vanliga bältena. Så vidare du inte har bur och riktiga stolar samt bakre infästet horisontellt bak från hålen i stolen./N – som alltid kör med marginal och har bältena för att sitta still…samt att det skall så tufft ut vid korvmojen, därför jag har till båda stolarna. 😛 😀 :+

                                Fast du har ju leksaksbälten 😀

                                Du som verkar ha lite koll på vad saker säljs i Sthlm, vet du vart man kan köpa sådana där fästöglor löst?

                                mvh
                                J

                                #159035
                                Strat
                                Deltagare

                                  Mellan 10 och 45 grader ska bältet sitta:

                                  http://claeswikdahl.com/images/harnessInstall.bmp

                                  Naturligtvis ska man ha en riktig stol också.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 51 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.