› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Styling / Tillbehör / Bilvård › 4-punktsbälte?
- Detta ämne har 26 svar, 2,628 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 3 månader sedan av
MDE.
-
FörfattareInlägg
-
3 januari, 2006 kl. 09:42 #15528
minid
DeltagareHej!
Jag undrar bara hur man ska montera 4-punktsbälte utan att ta ur baksätet osv…
Posta gärna bilder hur ni har gjort osv..
Även tips på olika 4-punktsbälten..
MVH
Philip
3 januari, 2006 kl. 09:55 #159525Niklas
DeltagareBälten köper du av RallyStacke här på forumet.
Du måste ta av baksätet för monteringen men sen går det fint att sätta tillbaka sätet igen. Om du vill ha folk i baksätet kopplar du enkelt ur bältena fram och drar dem genom hålen i stolarna vilket tar ca 30 sekunder.
Baksätet borttaget under monteringen:
http://www.shellkonto.nu/alien/gallery/040820/03.jpgBaksätet tillbaka efter monteringen:
http://www.shellkonto.nu/alien/gallery/040820/04.jpg3 januari, 2006 kl. 12:31 #159518thorlake
DeltagareJag börjar oxå så smått kika på fyrpunkt.
Finns de i svart, å hur mycket får man petala av herr Stacke då?Ere ett jevla bök att lossa baksätet om man e själv? (MY05)
Thänkjuu!!
3 januari, 2006 kl. 12:44 #159526Niklas
DeltagareBaksätet sitter med två skruvar, klarar ni inte av det så skall ni fan inte köra bilen. }( Kan dock vara lite bök att få det på plats, varjefall då man gömt 4p-bältet under dynan inför besiktningen. 😉 Bäst är att ha en kompis som sitter där bak och tynger ner så man får i skruven.
Bälten finns i blått, rött och grått. Finns inte svarta bälten att köpa av något fabrikat vad jag sett.
Bältena kostar ca 750kr inkl axelkuddar men då är det 2″ bälten vi snackar om. En bredd som jag tycker är helt tillräckligt och vill inte betala mer med tanke på att jag använder bältena ungefär 2-3ggr/år. 🙂 Så om man skall ha till båda stolarna så blir det 1500kr eller ca 1300-1400kr om du inte tar axelkuddar.
3 januari, 2006 kl. 12:56 #159524Nordquist
Deltagare1800:- fick ja ge för två bälten med kuddar hos Stacke. Och som sagt..mycket smidigt att montera.
Jag har bilder på hur ja monterat mina på hemsidan också http://www.nordquist.nu/impreza3 januari, 2006 kl. 13:09 #159514pannan
DeltagareTänk på att vid en ev krock kan du bryta nacken om de sitter monterade fel. Jag monterade mina provisoriskt som Alien visade nu i somras då jag körde bana, men det är inte rätt.
Skall investera i en halvbåge ifrån Sparco för att få rätt vinkel på bältena.
mvh
J3 januari, 2006 kl. 13:53 #159527Niklas
Deltagare1800:- fick ja ge för två bälten med kuddar hos Stacke.
Ok, som allt annat så har priserna gått upp. Jag köpte mina bälten för 1½ år sedan.
3 januari, 2006 kl. 13:55 #159528Niklas
DeltagareTänk på att vid en ev krock kan du bryta nacken om de sitter monterade fel.
Allt beror på vilken nivå man nöjer sig med. Jag tycker om att puttra runt i sådan fart att jag kan försäkra mig om att jag har kontroll över bilen och inte orsakar en olycka. Då tycker jag det funkar finfint med den lösningen jag har. Skall man sätta snabbaste tiden runt Ringen i Tyskland kanske man skall överväga en bur.
3 januari, 2006 kl. 14:42 #159515pannan
Deltagarediv]Allt beror på vilken nivå man nöjer sig med. Jag tycker om att puttra runt i sådan fart att jag kan försäkra mig om att jag har kontroll över bilen och inte orsakar en olycka. Då tycker jag det funkar finfint med den lösningen jag har. Skall man sätta snabbaste tiden runt Ringen i Tyskland kanske man skall överväga en bur.
Iom att det är föbjudet enligt lag att använda dem i vanlig trafik ser jag inte ens någon anledning att montera dem på annat sätt än rätt sätt. Annars kan man lika bra köpa bälteskuddar och se ball ut 😀
3 januari, 2006 kl. 14:57 #159529Niklas
DeltagareIom att det är föbjudet enligt lag att använda dem i vanlig trafik ser jag inte ens någon anledning att montera dem på annat sätt än rätt sätt.
Vad har detta med varandra att göra? Du får inte använda dem i trafik oavsett om du har dem monterat ”rätt” eller ”fel”.
Om du har 4p-bälte men behåller orginalratten med airbag är det också en dödsfälla enligt vissa, fastän du har bur eller ej. Det är betydligt värre än att inte ha bur.
Sen kan man ju montera bältena bakom baksätets rygg om man vill ha en rakare vinkel på bältena, då slipper man montera en bur.
Det finns många vägar att gå, vilket som är bäst för dig beror helt på hur hårt du kör enligt mig. Visst kan oturen vara framme…
3 januari, 2006 kl. 16:10 #159519thorlake
DeltagareAntar att om man smäller på samma sätt med vanliga trepunktaren så kan man oxå bryta nacken på samma sätt som ”fel”monterade 4-punkt?
Så det du säger är att antingen bryta nacken eller byta till bur och ordentliga 4-punkt?Jag föredrar nog hellre att dö medans man ser lite coolare ut i 4-punkt, för någon jevla bur kommer inte in i bilen punkt slut. 🙂
Me not monkey for crying out loud! 😀4 januari, 2006 kl. 06:52 #159520thorlake
DeltagareMEN,
Jag är givetvis intresserad av problemet med nack knäckning pga vinkel på bälten, så om du har lite mer utförlig info om problemet å kanske någon länk där man kan läsa mera så vore det uppskattat.
Har svårt att se hur vinkeln spelar någon roll, eftersom bältet kommer ut ur samma hål så vinkeln i slutändan ändå blir den samma.
Men jag kan gissa att kraftfördelningen blir annorlunda vid en riktigt rejäl smäll. Snett nedåt istället för rakt bakåt.
Så jag e nyfiken som sagt.
Pannan?(Tror inte att man kan dra bältet bakom baksätets rygg, för det kommer nog inte fästena för sätet palla vid en krock och då drar man fejset i ratten mm istället.)(? )
😮4 januari, 2006 kl. 08:38 #159516pannan
DeltagareMEN,Jag är givetvis intresserad av problemet med nack knäckning pga vinkel på bälten, så om du har lite mer utförlig info om problemet å kanske någon länk där man kan läsa mera så vore det uppskattat.Har svårt att se hur vinkeln spelar någon roll, eftersom bältet kommer ut ur samma hål så vinkeln i slutändan ändå blir den samma.Men jag kan gissa att kraftfördelningen blir annorlunda vid en riktigt rejäl smäll. Snett nedåt istället för rakt bakåt.Så jag e nyfiken som sagt.Pannan?(Tror inte att man kan dra bältet bakom baksätets rygg, för det kommer nog inte fästena för sätet palla vid en krock och då drar man fejset i ratten mm istället.)(? ):o
När man köper t ex bälten ifrån Sparco står det utförligt i en manualen hur man får montera och inte får montera. Bältena skall ligga i en viss vinkel för att just fördela kraften.
4 januari, 2006 kl. 08:56 #159530Niklas
DeltagareOm jag inte minns fel så får de inte sitta i mer än 45 graders vinkel från horisontell linje. Kan minnas fel, att det var en lägre vinkel.
Bältena skall varjefall gå mer rakt bak än rakt ner bakom stolen.
4 januari, 2006 kl. 09:04 #159521thorlake
DeltagareTack Pannan.
Fick lite info och sökte vidare.Jag hittade ett dokument som beskriver precis varför. 🙂
Å jag hade faktiskt riktigt rätt. 🙂
http://www.sparcousa.com/resourceFiles/16.pdfUppenbarligen är 5 grader nedåt max för montering så det låter ju inte helt fint med ”fel” montering trots allt. Den ligger ju nära 45 grader skulle jag tro. Dessutom är sätet mjukt så det förvärrar nog situationen ännu mera.
Men jag undrar fortfarande över hur stor kraften behöver vara för att orsaka så kraftiga skador som kotkompressioner och brott.
Man vill veta om det är farligt att åka med ”fel” monterade 4 -punkt i privat sunt tempo å inte fullt rally tryck.Finns det någon i klubben som smällt med ”fel” monterade 4-punkt å ändå klarat sig bra månne?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.