SSC Allmänt snack Allmänt småprat ….400 hk på PSE standardturbo?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

>…*host*…standardturbon på pse:n lär inte se några 400
      >hk…
      >
      >/J

Jo då….finns flera i England som har dessa hästar med originalturbon..

Fast det tar vi i en annan tråd

——————————–

Då fortsätter vi här, ikväll har jag frivilligt tagit på mig rollen som riktigt dryg messerschmidt. 😀

Det finns inte en sportmössa att någon av de originalmonterade snurrorna på någon av de Imprezor som lämnat fjärran östern lämnar luft nog för 400 hk.

VF34:an som sitter på Spec C (och Strats) är den tuffaste av dem, 35:an har inte riktigt samma topp, men spoolar tidigare – och är jag inte helt snett ute är det den som sitter på senare sti:er.

350 hk är ungefär det man kan räkna ur en sådan.

Siffror från rullande landsvägar är ytterst ointressant då de mäter drivhjulseffekten…och man räknar sedan fram effekten på veven, i vissa fall har man helt osannolika effektförluster i drivlinan, ibland så illa att den tuffaste växellådsoljan skulle koksa på nolltid. 😉

Så nej – tyvärr – 400 riktiga pållar är med ~50 kusar gas det.

Jag har faktiskt haft äran att prova ett par aggregat både på den egna bilen, och andras under diverse mappningssessioner.

VF23
      VF24
      MD304 (350 hk VF23 hybrid)
      MD305 (”nästan” 400 hk VF22 hybrid)
      FETD05-16G
      VF34
      Deadbolt Kong (som en td05:a, men mjukare karaktär, och lite mera topp)

…och favorit till dags dato är den gamla krigshästen från Mitsubishi – min frontmatade TD05-16G…men paketet i Silverpilen jobbar rätt bra tillsammans, så det är inte garanterat att den är lika bra i alla bilar. 🙂

/J

pannan
      Deltagare

Hehe har väl inte med dryghet att göra 🙂 forum är ju till för att lära sig eller få reda på saker 🙂

Jag har läst i några Engelska tidningar och läst lite på Scoobynet och hittat några som ligger farligt nära 400 hkr med originalturbon, frågan är ju bara hur länge sakerna håller. 400 drivhjulshästar kan man glömma men på veven är det nog inte omöjligt.

Sedan finns det ju vissa bilar också som ligger runt 450 hkr utan att ha börjat byta kolvar och stakar m.m Där vissa påpekat att Imprezans motor inte håller för detta i standardskick.

Vad för uppgraderingsturbos rekommenderas till new age STI?

SecretAgentMan
        Deltagare

Nej, det är faktiskt inte alls troligt att man når 400 hk med standardmonterade turboaggregat i Imprezorna.

Till och med bastarder som td05-20g (ett relativt monster jämfört med VF34:an – som är den tuffare av de standardmonterade sakerna) ger inte helt enkelt 400 riktiga kusar, i de pålitliga fallen folk klivit över den magiska siffran är det med hjälp av elak mappning och (oftast) racesoppa/häxbrygder i tanken.

Vad tidningar och folk skriver om på forum ger jag inte mycket för tyvärr, jag litar mer på egna erfarenheter…och en liten utvald skara jag litar på. 😉

Sedan om det jag svamlar om har någon betydelse eller inte spelar cykel, alltid snappar någon upp något – gör de inte det så har jag bränt lite tid i onödan igen. 😀

/J

pannan
          Deltagare

Jo det finns ju iof alltid de som snackar på forum, det bästa att visa upp vore ju en bromsning ifrån en bänk. Då brukar man oftast få slut på rykten 🙂

G-force har ju ett flertal uppgraderinskit men i de flesta fallen är de väldigt dyra med tanke vad man får.

Någon erfarenhet av APS sortimens? De gör ju bl a uppgraderingsturbos och front IC.

Hur stora är avgashusen original på STI:ns turboaggregat?

Manu_Sti
            Deltagare

Iaf nu har jag 286 BHk, har tittat med data i bilen och deltadash, och det gör mellan 350 och 360 Hk, och det som bromsar mig att få mer är intercooler, och det ska jag fixa i vinter…
              Då få vi se nästa år…

Manuel.

Strat
              Deltagare

Jag tror nog också att du får byta snurra om du ska upp på dom siffrorna Manuel. Det vore väldigt korkat av Subaru att sätta in en sån stor snurra i en bil som bara lämnar 280 häst (och ännu mindre här) från fabrik 😉

Vad hade du för bästa slutfart på blackrace?

Manu_Sti
                Deltagare

Jag har inte kört efter trimning, bara massa regn var det, men det som gör att din bil går så bra är Front intercooler… Vi får se nästa år efter montering av en front intercooler, iaf JRM sa att det var det som bromsade för att få mer från bilen…

Manuel.

SecretAgentMan
                  Deltagare

Vikt och drevning har mera att göra med resultat på raktframåka Manuel. 🙂

Skaffa en tempmätare och kolla av insugstemperaturen efter ic:n…det skulle jag göra..

Kan man bara lösa problemet med att tempen skenar under uppliningen så *tror* jag att speciellt på 201 meter så är det kanske till och med bättre med din standardic än en frontmonterad sak.

Men skall du åka lite bana och pressa bilen så är en frontmonterad alltid bra att ha.

/J

Kvarnis
                    Deltagare

precis J, tmic är bättre pga av att man får mindre lag/snabbare respons vid växlingar och den skillnad gör en del på 201/402m.

Allt förusatt att insugs tempen håller sig på matan 😉

Av de turbo aggen jag provat så skiljer sig mest karaktären mellan VF30,MD304, TD05-16G.
                      Dessa snurrer får man utt~330-360Bhp som mest.
                      Och man kan klara sig med 440cc spridare med höjt soppa tryck.

Sen kilver man upp ett steg med en TD05-20G kan man om allt lirar få utt ~400-440Bhp.. mer normal siffra är dock ~390Bhp, yterligare ett steg med den snurran jag har nu…vad den kommer att ge är ingen som vet ännu ;):D

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.