SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 400hk ur en preppad EJ257?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    clasen
    Deltagare

Tjabba!

Har lite småfunderingar kring trimning av min sti. Vad är det som krävs för att kunna plocka 400whp ur en ej257? Stora modifikationer?

Jag köpte nämligen bilen med ”steg 1”, mappad av per, men jag tycker fan att den är slö. Det är utlovat 360-370hk men jag kan aldrig tänka mig att det är över 330-340, den orkar inte mycket på 5:an och 6:an…

Så vad krävs för att peta upp den till 400hk? Behöver det kompsänkas alt. byta till etanol eller går botten som den är? Jag har smidda kolvar och h-stakar så motorn i övrigt är mer än redo. Turbon är bytt till någon tomei som ska palla 400.

EDIT: m7960 turbo var det.

Spridare? Frontintercooler…? Oljekyl..?

Kan passa på att fråga om någon kan rekommendera någon bra ladd och oljetempmätare då jag inte har dessa i bilen än…

(Och ja, jag har sökt men fan inga vettiga trådar om ämnet… :p)

GT99
      Deltagare

Topplocksbultarna bör bytas om du ska upp till 400whp om det inte är gjort samtidigt som kolv och stak bytet.
        Turbo, front ic, oljekyl om du tänkt köra bana. Sen behöver troligtvis hela soppa systemet ses över om du ska köra med e85.

Patrick P931
        Deltagare

EDIT: m7960 turbo var det.

Du behöver större turbo. Denna är inte mycket större än en VF, enligt de själva ”mellan 16G och 18G”.

ID1000 spridare och E85 så har du 400 på veven utan större svårighet, men 400 på hjulen blir det icke från denna enligt min åsikt. 🙂

clasen
          Deltagare

Du behöver större turbo. Denna är inte mycket större än en VF, enligt de själva ”mellan 16G och 18G”.

ID1000 spridare och E85 så har du 400 på veven utan större svårighet, men 400 på hjulen blir det icke från denna enligt min åsikt. 🙂

Dom utlovade 350 som man brukar få vid steg 1, det är motorhästar antar jag….?

Ok så 7960:in pallar inte ladda så pass på en 257:a alltså… Synd för turbojäfveln är ju sprillans, kanske får nöja mig med att ”safe”-maxa den så länge.

Undrar fortfarande, kan man mappa upp mot 400 med bensin eller måste det kompsänkas då? Vore ju skönt att slippa etanolblask… Jag har 255 pump och nya filter i så de klarar ju att pumpa fram sås i alla fall.

Topplocksbultarna bör bytas om du ska upp till 400whp om det inte är gjort samtidigt som kolv och stak bytet.
            Turbo, front ic, oljekyl om du tänkt köra bana. Sen behöver troligtvis hela soppa systemet ses över om du ska köra med e85.

Om jag inte minns fel ska det vara arp-bult till topparna, ska kolla upp det.

Hört mycket snack både hit och dit om e85, men skadar det verkligen soppasystemet..? Jag har som sagt 255 pump redan så såsen kommer ju fram i alla fall.

Jag hade ju inte tänkt att smiska bana men det är ju kasst att åka runt med en motor som inte håller tempen när man vill gasa så de blir väl både oljekyl och front-ic ändå.

GT99
            Deltagare

Dom utlovade 350 som man brukar få vid steg 1, det är motorhästar antar jag….?

Ok så 7960:in pallar inte ladda så pass på en 257:a alltså… Synd för turbojäfveln är ju sprillans, kanske får nöja mig med att ”safe”-maxa den så länge.

Undrar fortfarande, kan man mappa upp mot 400 med bensin eller måste det kompsänkas då? Vore ju skönt att slippa etanolblask… Jag har 255 pump och nya filter i så de klarar ju att pumpa fram sås i alla fall.

Om jag inte minns fel ska det vara arp-bult till topparna, ska kolla upp det.

Hört mycket snack både hit och dit om e85, men skadar det verkligen soppasystemet..? Jag har som sagt 255 pump redan så såsen kommer ju fram i alla fall.

Jag hade ju inte tänkt att smiska bana men det är ju kasst att åka runt med en motor som inte håller tempen när man vill gasa så de blir väl både oljekyl och front-ic ändå.

Tänkte mest på att det går 30-40% mer soppa med e85 tror inte en 255pump orkar leverera e85 för 400whp

clasen
              Deltagare

Tänkte mest på att det går 30-40% mer soppa med e85 tror inte en 255pump orkar leverera e85 för 400whp

hmm jasså, de är så pass…

Får smacka dit två parallella i så fall? Eller behövs de grövre ledningar också….?

Patrick P931
                Deltagare

Ledningar mm räcker, byt gärna till en 340 pump – det finns större men för stor pump är inte heller bra. Spridarna man ”ska” ha heter ID1000. Denna kombo räcker till en bra bit mer än 400 whp.

Det går att få ut 400 på veven med 98, men det är inte helt säkert – och bör inte göras om man inte konstant loggar enligt min åsikt…

Vad menar du med ”steg 1”? Har du orginal downpipe?

clasen
                  Deltagare

Ledningar mm räcker, byt gärna till en 340 pump – det finns större men för stor pump är inte heller bra. Spridarna man ”ska” ha heter ID1000. Denna kombo räcker till en bra bit mer än 400 whp.

Det går att få ut 400 på veven med 98, men det är inte helt säkert – och bör inte göras om man inte konstant loggar enligt min åsikt…

Vad menar du med ”steg 1”? Har du orginal downpipe?

Kanske heter 1,5… Jag har cobb dp och rejskatt

Patrick P931
                    Deltagare

Steg 2 skulle jag kalla det med downpipe, avgas och soppapump. Det hade varit steg 3 om du hade en större turbo enligt min stegräkning. 😉

Var bor du? Du kanske kan prova logga lite och se hur du ligger till.

Som referens så är steg 1 ca motsvarande en Prodrive PPP och den plockar 320 hk/450 Nm ned orginal dp. Med bara dp är potentialen ca 20 whp så du har nog 360+ hk som utlovat – om allt lirar som det ska. 🙂

Med aerodynamik som en ladugårdsdörr kan man inte förvänta sig så mycket till toppfart, njut istället av 0-200 km/h. 🙂

challe
                      Deltagare

Om du nu ska byta pump och spridare så skulle jag rekommendera att bygga om spridarbryggorna till parallellmatat och slänga dit en BTR också.

clasen
                        Deltagare

Steg 2 skulle jag kalla det med downpipe, avgas och soppapump. Det hade varit steg 3 om du hade en större turbo enligt min stegräkning. 😉

Var bor du? Du kanske kan prova logga lite och se hur du ligger till.

Som referens så är steg 1 ca motsvarande en Prodrive PPP och den plockar 320 hk/450 Nm ned orginal dp. Med bara dp är potentialen ca 20 whp så du har nog 360+ hk som utlovat – om allt lirar som det ska. 🙂

Med aerodynamik som en ladugårdsdörr kan man inte förvänta sig så mycket till toppfart, njut istället av 0-200 km/h. 🙂

Hmm, ja då är det väl steg två jag har. Läst så många annonser där de står jrm 1,5….

Bor i Arboga… Vad loggar man med? Har liksom noll koll på mjukvara, hårdvara no problemz men mjukvara nono….. Ska man gå på det du skriver så är det ju 360 hk men som sagt, jag upplever det inte som så mycket… Ganska säker på att farsans 997:a som är specad till 340 smiskar mig utan problem. Rejsade lite mot en saab 16t och hade svårt att hänga av honom (pinsamt…:p)

Funderar på om det inte laddar riktigt som det ska. Saknar ju laddmätare men jag ska fixa en så man kan se…

Om du nu ska byta pump och spridare så skulle jag rekommendera att bygga om spridarbryggorna till parallellmatat och slänga dit en BTR också.

hmm, de låter vettigt. Är det ett märkbart problem med bränslefördelningen på original-systemet?

Christian S
                          Deltagare

Är det ett märkbart problem med bränslefördelningen på original-systemet?

3:ans cylinder som ligger sist hur en tendens att gå leant

clasen
                            Deltagare

3:ans cylinder som ligger sist hur en tendens att gå leant

Åfan. Då ska jag definitivt lägga krut på att bygga om.

Christian S
                              Deltagare

det är rätt lätt att bygga om, har gjort det på min och vi drog bara om soppaledningarna i motorrummet.

clasen
                                Deltagare

Inte svårare än så alltså?

Var så länge sen jag mekade med sånt här men det är väl inlet i ena änden på fuelrailsen och retur i andra eller? Bara smacka dit t-koppling på vardera sida då och en btr på returen isf…?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.