SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 400hk ur en preppad EJ257?

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Patrick P931
    Deltagare

Ganska säker på att farsans 997:a som är specad till 340 smiskar mig utan problem.

App, app, Porschehästar är inte samma som andras hästar. Går inte alls att jämföra. 😉

Man loggar med exempelvis en Tactrix, då får man ganska snabbt svar på om allt lirar som det bör. 🙂

Dubbelkolla railsen huruvida det bör göras ”redan”. Jag har för mig att det finns annat som kan vara prio. 🙂

Christian S
      Deltagare

Inte svårare än så alltså?

Var så länge sen jag mekade med sånt här men det är väl inlet i ena änden på fuelrailsen och retur i andra eller? Bara smacka dit t-koppling på vardera sida då och en btr på returen isf…?

precis

timpO
        Deltagare

Kom ihåg att innan du börjar leta efter 400whp+ så får du räkna med att byta innehåll i blocket, värre turbo, sprut, intercooler etc etc etc etc.. Som kommer sluta kring 50-70k minst innan det är färdigbyggt. Och då är allt gjort hemma i garaget och inte på någon firma. Kolla TomKs projekttråd samt min för lite hum 🙂

GDB2003
          Deltagare

Du kan ju inte utgå från att du har x hästar för att någon säger det. Du får ju bromsa bilen så du har en baseline för vidare byggande. Annars vet du ju heller inte om en mod ger 5 hästar eller 50… Tror jag betalade 1500kr sist jag bromsade en bil så det är ju inte dyrt (i sammanhanget).

clasen
            Deltagare

Kom ihåg att innan du börjar leta efter 400whp+ så får du räkna med att byta innehåll i blocket, värre turbo, sprut, intercooler etc etc etc etc.. Som kommer sluta kring 50-70k minst innan det är färdigbyggt. Och då är allt gjort hemma i garaget och inte på någon firma. Kolla TomKs projekttråd samt min för lite hum 🙂

Blocket är ju redan preparerat med smidd botten så det ska hålla, annars hade jag inte tänkt tanken att starta den här tråden. Original sprutet ska väl klara av uppåt 400hk?

Men kringutrustning som ic, oljekyl, spridare etc sådant ska ju fixas gvetvis för att det ska bli safe liksom.

Du kan ju inte utgå från att du har x hästar för att någon säger det. Du får ju bromsa bilen så du har en baseline för vidare byggande. Annars vet du ju heller inte om en mod ger 5 hästar eller 50… Tror jag betalade 1500kr sist jag bromsade en bil så det är ju inte dyrt (i sammanhanget).

Nä fullt medveten om att de utlovade siffrorna inte är att lita på, och jag skiter egentligen i hur mycket hk det är, bara bilen rör på sig ordentligt 😉 Men jag funderar på om jag ska göra en bänkning, dom kanske kan logga och kolla så allt lirar på samma gång? För skulle de nu visa sig att det är 360 häst så är jag nog nöjd med det, då är det bara jag som är fartblind :p

GDB2003
              Deltagare

För skulle de nu visa sig att det är 360 häst så är jag nog nöjd med det, då är det bara jag som är fartblind :p

Risken finns ju: man vänjer sig vid allt -snygga tjejer blir fula och snabba bilar långsamma 😉

Patrick P931
                Deltagare

Precis, jag reser en del i jobbet och varje gång jag har varit borta i 2 veckor eller mer så känns min Forester brutalsnabb. Efter någon vecka hemma mindre så. 😉

Orginalsprutet är ingen begränsning i hk, måhända mapparens kompetens. 😉

Kör orginal ecu med SD, dvs utan luftmassemätaren, och the sky’s the limit. 🙂

timpO
                  Deltagare

Ursäkta, jag såg inte att du hade smidd botten 🙂 Men blocket är inte omfodrat med stålfoder va? Tänk då på att ett av fodren sprack på min gamla subba på 417whp. Den hade inte stålfoder.

400-450bhp ska väl org sprutet kunna palla. Nackdelen är luftmassemätaren som inte pallar så mycket mer än det även om man har en annan kammare.

Men nu i samma veva som jag skrev det såg jag vad ”Patrick P931” skrev och det lät riktigt intressant måste jag säga 🙂

Skulle jag vara du…

Så skulle jag köra på det du har nu och lägga pengarna på väghållning, feta fälgar etc 🙂

Alt. Så stoppar du dit lite större spridare samt parallellmatade fuelrails. En ny Deatschwerks 300 pump och stålomspunnet och mappa för E85 med några HK till 🙂

clasen
                    Deltagare

Är det ett ”måste” att köra stålfoder? Kör alla som har 400-500 och uppåt med stålfoder?

I så fall är det ju lika bra att öppna stora plånkan och bygga en ny motor.. 😀

Patrick P931
                      Deltagare

Absolut inte alla.

Det handlar om rätt mycket tur, det går ju att skjuta en orginalmotor. 😉

Jag känner till flera som har 400+ whp (450+ i motorn) i USA med orginal, orörda bottendelar. Visst lirar man kanske på marginalerna men med större turbo, bra kylning, bra mappning och E85 går det att lura fram rätt mycket.

Sen handlar det också om att köra med huvudet, dvs. inte göra dumma saker som man vet kan vara riskabla. 🙂

Turbovin
                        Deltagare

Vissa kör med closed deck inserts, alltså plattor som fyller upp tomrummet kring cylinderfodren.

Jag är inte helt övertygad om att det verkligen hjälper fullt ut.

iron m///
                          Deltagare

400hk i motorn ska la gå åka på ej257 utan rasa!?!!

Insatserna måste ju göra bra med nytta för att inte blocket ska spricka.. Har själv spräckt ett block på ej257 2,3bar gav de upp på. Vart ett std ej257 med smida kolvar å stakar.

Har nu byggt ett ej257 cdb men väntar på stroker vev för åka 2.7l (pengar saknas)

Mvh

Patrick P931
                            Deltagare

Varför vill man ladda 2.3 bar? Var det tvärstopp i motorn? Jag antar att det var ofrivilligt iofs… 😉

iron m///
                              Deltagare

Tanken var ju att bottna turbon eller spridarna så nästa gång blir de nog ber ladd

Patrick P931
                                Deltagare

Imho är det bättre att satsa på bättre grundmotor istället för laddtryck.

Generellt, och väldigt förenklat, är laddtryck är ett tecken på att det är stop i motorn och att man bör öka på flödet. T.ex. maximal avcs på höga varv, då kan man få hur mycket laddtryck som helst men inte blir det pulver.

Att bottna en turbo innebär att man kör utan (stängd) wastegate och den orkar inte ge laddtryck, precis tvärtom mot höga laddtryck mao. 🙂

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.