› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › 400hk ur en preppad EJ257?
- Detta ämne har 41 svar, 5,957 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av
iron m///.
-
FörfattareInlägg
-
26 oktober, 2013 kl. 19:44 #258184
TomK
DeltagareSom sagt, kolla gärna förstasidan i min tråd där uppdaterar jag hela tiden.
Med 1,6 Bar laddtryck, vilket är väldigt ”lagom” så levererade min 2 liters motor 400,7whp.
Det är dock med E85, tycker själv att man bör inte mappa på något annat för man får så mycket på köpet 🙂26 oktober, 2013 kl. 19:48 #258185TomK
DeltagareMed en EJ257 så uppnår du 400whp på lägre ladd än så.
Varför skulle man inte vilja mappa på E85 det finns ju i pumpen! 🙂26 oktober, 2013 kl. 20:11 #258215clasen
DeltagareMed en EJ257 så uppnår du 400whp på lägre ladd än så.
Varför skulle man inte vilja mappa på E85 det finns ju i pumpen! 🙂Är det inte drygt på vintern, eller är det bara rykten? Iofs bryr jag mig inte så mycket, kommer ändå bara åka is med min, men man vill ju att det ska starta när man vill.
Enligt förra ägaren laddar min 1,5. Har ingen mätare i så vet inte säkert, tycker det låter högt om din klämmer ur sig 400 på 1,6? Den är väl inte så extremt omgjord?..
26 oktober, 2013 kl. 20:19 #258186TomK
DeltagareÄr det inte drygt på vintern, eller är det bara rykten? Iofs bryr jag mig inte så mycket, kommer ändå bara åka is med min, men man vill ju att det ska starta när man vill.
Enligt förra ägaren laddar min 1,5. Har ingen mätare i så vet inte säkert, tycker det låter högt om din klämmer ur sig 400 på 1,6? Den är väl inte så extremt omgjord?..
Nej det är den inte. Bara för att man har smidda grejer så får man inte mera effekt som många verkar tro.
Men 1,6 på en större turbo pumpar mera luft än 1,6 på en mindre.
Så det beror helt på vad man har för snurra.26 oktober, 2013 kl. 20:22 #258187TomK
DeltagareJag kör inte min på vintern.
Men den är ganska svårstartad när den är kall.
Det är något som man justerar när man mappar bilen.
Så är det en bruksbil så justerar man kallstart efter det.26 oktober, 2013 kl. 20:24 #258188TomK
DeltagareTänkte köra en justering på tändning och AVCS samt lite mera ladd.
Får se vad det ger till nästa år 😀26 oktober, 2013 kl. 20:28 #258216clasen
DeltagareJag kör inte min på vintern.
Men den är ganska svårstartad när den är kall.
Det är något som man justerar när man mappar bilen.
Så är det en bruksbil så justerar man kallstart efter det.Så det har bara med mappen att göra? Fått för mig att det var etanolen som är svår när det blir kallt.
Nej att motorn är smidd eller inte fattar väl vilken stjärna som helst att det inte påverkar, det har ju bara med hållbarheten att göra. Men att turbons storlek påverkar effekten har jag lite svårt att köpa. Har man 1,6 bars ladd så har man, turbons storlek påverkar ju inte flödet, det styr motorn och övrigt… Eller ger en mindre turbo betydligt högre mottryck för avgaserna gentemot en större?
26 oktober, 2013 kl. 20:45 #258189TomK
DeltagareSå det har bara med mappen att göra? Fått för mig att det var etanolen som är svår när det blir kallt.
Nej att motorn är smidd eller inte fattar väl vilken stjärna som helst att det inte påverkar, det har ju bara med hållbarheten att göra. Men att turbons storlek påverkar effekten har jag lite svårt att köpa. Har man 1,6 bars ladd så har man, turbons storlek påverkar ju inte flödet, det styr motorn och övrigt… Eller ger en mindre turbo betydligt högre mottryck för avgaserna gentemot en större?
Nej, en större turbo flödar mera luft.
26 oktober, 2013 kl. 20:46 #258190TomK
DeltagareSå det har bara med mappen att göra? Fått för mig att det var etanolen som är svår när det blir kallt.
Nej, en större turbo flödar mera luft.
Varför annars byta till en större?26 oktober, 2013 kl. 20:50 #258191TomK
DeltagareVisst har etanolen med det att göra.
Nu mera så är det mera bensin i den på vintern så det blir mera lättstartat.
Men en bra inställd kallstarts mapp så funkar det fint.26 oktober, 2013 kl. 21:25 #258217clasen
DeltagareI see. Haha, allt mer tyder ju på att man bli tvungen att gröta ner sig i mapparträsket själv och kasta i ett eftermarknadssprut 😀
Får smälta det där med turbon lite men du har säkert rätt. Jag inbillar mig att det inte spelar någon roll eftersom motorn styr flödet.
När jag ändå är igång, hur har du gjort med kompet? Kör du original och förlitar dig på etanolen eller har du sänkt?
Och hur håller lådan egentligen när man ligger mellan 400-500hk?
26 oktober, 2013 kl. 21:50 #258202iron m///
DeltagareMed E85 kan man köra högre komp då de kyller och är mycke mindre spik känsligt en vanlig bensin.
Starta på E85 när de är kallt är ju bara justera i sprutet.
Större turbo kan ju flytta mer luft
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.