SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 40hk extra med Ferita???

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3155
    roadtip85
    Keymaster

      Hej!
      Jag pratade lite med ferita när jag va på mässan, och han påstod att deras 3″ system skulle ge 40 hk extra! Jag tyckte det lät VÄLDIGT mycket och frågade om han var säker på det, han sa då någonting om att bilen mappar om sig själv och grejer… Låter väldigt mysko tycker jag! Jag hade kanske hoppats att få ca 10hk extra med en 3″system från turbon med racekatt…

      Så jag tänkte bara höra vad ni säger här?

      //Anders

      #56837
      Kvarnis
      Deltagare

        tja iom med att laddtrycket skenar på en sti kan det bli så ja…

        Men det är inte avagsystenet i sig som enbart gört det.

        En STI som mappats och har ett 3″ system m.m kan få utt ~330-350Bhp

        #56833
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Viktigt som fasen är att tillägga att det är som Kvarngren säger, laddtryck som skenar kan mycket väl höja effekten, men det är farlig skit ™, för visst kompenserar insprutningen till viss del laddtryckstopparna (tändningen backas, och luftmassemätaren har koll på hur mycket luft det tas in) – men det finns gränser, och knacksensorn är inte alltid att lita på heller.

          Laddtrycksmätare på FÖRE bytet, kolla hur trycket beter sig, sedan byter man avgassystem och kollar igen, börjar det peaka högre och ha sig, se till att lösa det (finns massor av både bra och dåliga sätt, ecutek är det smarta valet idag på en bil efter 99-års modell).

          /J

          #56839
          pannan
          Deltagare

            Nyare STI:er har även skenar i laddtryck även fast de är Ecutekade. Lösningen på detta har varit att modifiera wastegateklockan. Detta gör JRM.

            Skulle aldrig sätta dit 3″ hela vägen utan att mappa om bilen. Kör med catback på min nu dvs har inte bytt downpipen. Bilen går riktigt bra och laddtrycket ligger stabilt.

            #56835
            Janne248
            Deltagare

              Kör med catback på min nu dvs har inte bytt downpipen. Bilen går riktigt bra och laddtrycket ligger stabilt.

              Jag gör samma lika funkar fin fint! 🙂

              #56840
              roadtip85
              Keymaster

                Okej, tack för alla svar!

                Jag har en GT-00:a, och enligt han jag pratade med på feritta så var det bara att sätta på deras system och få 40hk extra!

                Men ni menar alltså att jag måste skaffa åtminstonde turbotrycksmätare innan? och helst mappa om bilen efter?
                Det bli lite dyrare än jag trodde:(

                Jag har iof planerat att köpa turbotrycksmätare, knocklink och dawes device, men jag prioriterade ett nytt system först eftersom det som sitter på är hemmabyggt av förre ägaren. Det läcker, sitter dåligt, börjar rosta och är fult! Bilen ska besiktas snart, och då får juh inte systemet läcka!

                //Anders

                #56838
                jeppe
                Deltagare

                  Jag bytte på min GT utan andra mods
                  den har hela tiden gått kalasbra
                  det blev mycket mera fart i den och den
                  drog betydligt mindre soppa efter bytet 😀

                  #56836
                  Manor
                  Deltagare

                    Köp en turbotrycksmätare. Köp Ferrita som är ett kanonsystem. Vänta med ommappning. Olika bilar reagerar lite olika när man sätter på 3″ (nu snackar jag endast GT… nyare Subbor kan jag ej), vissa klarar sig fint andra får laddtrycksproblem. Finns enkla, relativt billiga lösningar för att få bukt med laddtrycksproblemen.Ferrita + 40hk = är inte alltid sant, ta det med en nypa salt.

                    Som tidigare har sagts…+40hk gäller möjligtvis STi och inte GT:n, men visst kommer den att gå bättre.

                    mvh Mats N

                    #56834
                    OzO
                    Deltagare

                      Köp en turbotrycksmätare. Köp Ferrita som är ett kanonsystem. Vänta med ommappning. Olika bilar reagerar lite olika när man sätter på 3″ (nu snackar jag endast GT… nyare Subbor kan jag ej), vissa klarar sig fint andra får laddtrycksproblem. Finns enkla, relativt billiga lösningar för att få bukt med laddtrycksproblemen.

                      Ferrita + 40hk = är inte alltid sant, ta det med en nypa salt.

                      _______________________________________________________________________________
                      ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.