SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 4hjulsdrift: WRX-01 vs Golf VR6 Synchro

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2424
    Wesslan
    Deltagare

      >…men såg vi inte samma tendens även på Subban…alltså att
      >ett hjul fram samt ett hjul bak snurrade på de bilar som körde
      >fast regält ™ på sjöisen :o. Jag som trodde att man
      >åtminstone jämt hade drivning på tre hjul.
      >
      >Att Subbans AWD är bättre än syncrons är väl dock ett faktum
      >:).
      >
      >mvh Mats N

      Ok, det missade jag eller så ville jag inte se det 🙂

      Tycker det verkar skumt men det finns säkert en förklaring. Tror min förklaring på systemen stämmer dock?

      /Micke

      #51931
      Manor
      Deltagare

        …men såg vi inte samma tendens även på Subban…alltså att ett hjul fram samt ett hjul bak snurrade på de bilar som körde fast regält ™ på sjöisen :o. Jag som trodde att man åtminstone jämt hade drivning på tre hjul.

        Att Subbans AWD är bättre än syncrons är väl dock ett faktum :).

        mvh Mats N

        #51932
        Manor
        Deltagare

          >Enkelt – det sitter ingen diffbroms fram, och den bakre är
          >inte den kraftigaste i världen. 😀
          >
          >En reGäl ™ lamelldiff *skall* monteras i Silverpilens
          >bakre regioner vad det lider.
          >
          >/J

          …och vad kan en regäl ™ lamelldiff hamna på i pris?

          mvh Mats N

          #51933
          Manor
          Deltagare

            …du är som en montör hela du Jerry :P.

            mvh Mats N

            #51929
            SecretAgentMan
            Deltagare

              >…men såg vi inte samma tendens även på Subban…alltså att
              >ett hjul fram samt ett hjul bak snurrade på de bilar som körde
              >fast regält ™ på sjöisen :o. Jag som trodde att man
              >åtminstone jämt hade drivning på tre hjul.
              >
              >Att Subbans AWD är bättre än syncrons är väl dock ett faktum
              >:).
              >
              >mvh Mats N

              Enkelt – det sitter ingen diffbroms fram, och den bakre är inte den kraftigaste i världen. 😀

              En reGäl ™ lamelldiff *skall* monteras i Silverpilens bakre regioner vad det lider.

              /J

              #51930
              SecretAgentMan
              Deltagare

                Cirkus 8-9′ ink. tull och annat elände för en KAAZ-lamell-diffbroms (puh) som passar i våran bakaxel…sedan skall den monteras förstås.. 🙂

                /J

                #51934
                Jimmie
                Deltagare

                  Hej !

                  En kompis har köpt en Golf VR6 Synchro och jag undrar
                  om någon har erfarenhet av 4hjulsdriften på en sådan ?
                  Hur uppför sig denna mot en subba som ju har permanent
                  (50-50??) fördelning mellan fram å bak-axlarna.
                  Vad jag förstår så griper väl golfens bakhjulsdrift endast
                  in när den behövs (framhjulen slirar)??
                  Ger detta ett annorlunda uppförande vid inspirerad iskörning?
                  eller märker man ingen skillnad ?
                  En annan skillnad som vi märkt är att man med subban kan dra
                  i handbromsen vid behov(hårnålar) men detta funkar ej med golfen,
                  då alla hjul låser sig….varför ??
                  Hoppas nån har några bra svar :*

                  //Jimmie

                  #51935
                  Wesslan
                  Deltagare

                    Är ingen expert på 4*4 men jag gör ett försök.
                    Subaru har en vanlig mekanisk fast differential. Den fördelar kraften 50/50. På diffen sitter det dock en viskokoppling. Uppgiften viskopopplingen har är att agera diffbroms.

                    Subarus system kan inte alls jämföras med VW syncro efterssom där är det själva viskokopplingen som är mittdifferentialen. Syncron har inte konstant 4*4.
                    Sen är det väl så att i syncron så finns det inga diffspärrar vilket innebär att är det riktigt halt så snurrar ett hjul fram (t.ex vänster) och ett hjul bak (motsatta sidan), detta innebär att vid halt väglag så är en vw syncro aldrig mer än 2-hjulsdriven.

                    Bilarna kommer bete sig helt olika på t.ex en sjö och du kan ju gissa vilken som har fördel 🙂

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.