- Detta ämne har 15 svar, 1,086 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 9 månader sedan av Imp.
-
FörfattareInlägg
-
8 april, 2003 kl. 05:48 #14987NiklasDeltagare
LAST EDITED ON Apr-08-03 AT 07:49AM (GMT)
Dagens styling/fixartips gäller tejp och inte vilken sorts tejp som hellst utan blåfärgad silvertejp. Inköpsställe ICA Maxi (skall finnas i alla deras butiker på bil/verktygsavdelningen). Kan vara just det du letar efter om du vill skydda lack från tex en ljusramp som annars repar lacken… x( Hurvida den är exakt 74F blå-färgad vågar jag inte svära på men blå är den och det är bättre än vanlig silvertejp. 😉EDIT: Tack för tipset vem det nu än var som gav mig det… *minne, vad är det?*
Regionsansvarig: Göteborg
8 april, 2003 kl. 06:16 #155068SecretAgentManDeltagareÄr du arg/grinig/irriterad över att ljusboxen (som bultats fast på huven) skavt lite på lacken?
Vad hade du förväntat dig?Ta det på rätt sätt, jag är bara förundrad över en dylik reaktion.
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen8 april, 2003 kl. 06:28 #155077NiklasDeltagareIrriterad: ja
Över att rampen som ligger mot lacken: nej
Över att gummiklossarna som låg som skydd trillade av så rampen repade lacken: jaNågra varv tejp runt kanten på rampen löser detta får jag hoppas. Så glöm rampen och diskutera tejpen istället.
8 april, 2003 kl. 13:53 #155075nisseDeltagareingen orsak… 🙂
GRÖN IMPREZA I UME…
8 april, 2003 kl. 19:04 #155076deegan_Deltagare>Irriterad: ja
>Över att rampen som ligger mot lacken: nej
>Över att gummiklossarna som låg som skydd trillade av så rampen repade
>lacken: ja
>
>Några varv tejp runt kanten på rampen löser detta får jag hoppas. Så
>glöm rampen och diskutera tejpen istället.
>
>Regionsansvarig: GöteborgTroligtvis bättre att lägga tejpen på huven istället..även “mjuka” grejer såsom tejpade hörn repar om den rör sig ett lite, typ vibrationer..
Men det är ju bara min åsikt, har haft svart bil ett tag, tro mig jag vet aaaallt om repor…..;-)
8 april, 2003 kl. 19:25 #155078NiklasDeltagareUppdatering angående tejpen. Den är ganska mycket ljusare än 555-blå men det känns som om det kvittar på ljusrampen. Två tejpbitar på huven blir det dock INTE tal om. Om vi säger så här så hade man inte sett bultarna i huven då ögonen hade fastnat på tejpbitarna. Men det är klart bättre än svart tejp.
– Köp, använd…men bara där det inte syns jättemycket! 😉
8 april, 2003 kl. 20:28 #155070WandererDeltagareGår det inte att fixa distansbrickor som du sätter på rampen så att den hamnar lite ovanför huven då ? Räcker väl med ngn mm ?
9 april, 2003 kl. 05:55 #155079NiklasDeltagareSjälvklart ligger inte rampen helt mot huven. Den sitter ju ungefär 1cm ovanför huven vid fästena. Men pga formen och rampens egen tyngd går den emot längst fram. På denna bilden ser man de den största lackskadan (vit fläck snett nedanför närmaste bulten):
http://217.215.51.104/aliendice/gallery/030325/10.jpgHar tejpat några varv runt kanten på rampen men tänkte även tejpa fast en gummibit (1 eller 2mm tjock) bara för att det skall bli mjukt och lite tåligare mot stötar. Dock måste jag fixa någon form av fästen fram under rampen som håller. Vet dock inte hur/var jag skall göra det. Vill hellst ha något som enkelt går att ta av/på. Man skulle kunna ha något som går ut genom grillen på var sida om Subaru-emblemet, nån form av stativ men det skall som sagt vara enkelt att ta av. Vill inte alltid köra med en gaffel i fronten.
9 april, 2003 kl. 07:17 #155071WandererDeltagareNgn form av självhäftande gummilist kanske fungerar då.
Typ sådan som sitter på dörrarna9 april, 2003 kl. 07:29 #155080NiklasDeltagareBultarna tillsammans med stativ fram skulle medföra att rampen inte har någon kontakt alls med huven. Tejp och eventuell gummiduk runt kanterna som ligger närmast skulle fungera som backup om rampen någon gång skulle råka röra vid. Det gäller bara att jag skall få tummen ur och göra stativet där framme som håller upp ljusen. Nu hänger hela rampen endast i de fyra bultarna och kör man på ojämn väg (alltså 99% av vägarna i Sverige) så hoppar rampen upp och ner. Problemet är att man inte kan gå ut 5min till bilen och meka då garaget inte direkt bjuder in till pill och mek samt att jag inte har någon utrustning för detta.
9 april, 2003 kl. 08:30 #155072WandererDeltagareSka du upp hit ngn gång så säg till kan du få ett stycke plåt som du kan böja till och fästa direkt under huven så att det sticker fram lite och tar emot rampen samtidigt som det är väldigt lätt att skruva loss när du inte använder rampen 🙂
9 april, 2003 kl. 08:49 #155074PatrikDeltagareSjälv så har jag en typ av skummgummi list runt hela min ljusbox. Den är även spänd ner i framkant med två fjädrar så den vilar på stötfångaren. Sitter mycket stadigt. Har inte stora bultar i huven utan bara små piggar som man fäster boxen mot. Går mycket fort att sätta dit och ta bort den plus att inga verktyg behövs.
Bild finns här:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_photo.php?set_albumName=ume&id=MY95_med_ljus_scoopKanske ger några ideer.
MVH /Patrik
9 april, 2003 kl. 10:08 #155081NiklasDeltagareWanderer: Något sånt jag tänkt. Dock tror jag “kommer upp hit” är långt från Götet…eller? Blir nog när jag åker ner till Skåne nästa gång istället.
Patrik: Svårt att se detaljer.
9 april, 2003 kl. 11:18 #155073WandererDeltagareLångt och långt 🙂
Du har ju irrat runt i Ludvika/Dalarna och Borlänge ligger bara 4 mil längre bort 🙂9 april, 2003 kl. 11:36 #155082NiklasDeltagareHehehe, förvisso. Får kanske ta “blåa faran” upp nästa gång. Fast när det blir vet jag inte.
Borlänge…då kan man ta några rödljusrace med den (ö)kända Golfen… 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.