- Detta ämne har 2 svar, 1,783 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av Gammlegacyn.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2012 kl. 10:44 #27827GammlegacynDeltagare
Kul att det fanns ett svenskt Subaru-forum, det hade jag ingen aning om. 🙂
Jag har gått och köpt mig en gammal legacy (1993) som är lite rostig och halvtrasig men eftersom den gick jäkligt fint tyckte jag den kunde få hänga med ett tag, det är ju bekvämt med en gammal skorv som alltid tar sig fram och som man kan ha i jobbet utan att noja över lackskador etcetera.
…tills den inte går så fint längre. Jag hade den några månader tills den plötsligt inte ville starta en dag i vintras, då var det bra kallt så jag kopplade i motorvärmaren och fick igång den efter ett tag men det var uppenbart att nåt inte var som det skulle längre. Symptomen är som följer:
Försöker starta, startmotorn snurrar på fint och man gnuggar länge, länge. Efter ett tag kan den tända till lite, man vrider av och på igen och väntar tills den tänder till igen, upprepa. Efter ett tag kan man jobba med gasen, ibland pumpa igång den när den tänder till eller trycka gasen i botten varpå den hostar sig fram på 200 varv med nån baktändning i några sekunder tills den går igång ordentligt. Då tar det bara några sekunder av gasande så är allting som vanligt och den går fint. I korthet känns det som att den inte får nog med bränsle, skickar man i lite startgas så åker den igång direkt men bara ett ögonblick tills gasen är förbränd, sen måste man ändå hålla på som beskrivet ovan.
Hade inte tänkt på det tidigare men kylarfläktarna går hela tiden så fort man startar motorn. Det och startproblemen tyckte jag pekade på att bilen “tror” att den är varm när den i själva verket är kall så jag tog en chansning och köpte en ny motortempsensor, en femhundring kändes lite dyrt för en chansning men man måste ju pröva nåt i livet. 🙂 Efter att ha bytt den (ja, det var eländigt svårt) så var det helt oförändrat, ingen skillnad tyvärr…… Faktum är att jag kan rycka ur anslutningen till sensorn och sätta i den igen utan att någonting ändras alls, bilen går likadant oavsett.
Bilen går ju att starta och köra men det hade varit skönt att fixa detta så jag tänkte kolla om någon känner igen detta fel och har några tips? Som vanligt med sånt här så finns ju tusen grejer som kan ge ungefär samma symptom men om någon har nåt tips vad gäller fix eller felsökning vore jag tacksam.
Kastar ut en krok iaf, tack på förhand och trevlig helg. =)
10 mars, 2012 kl. 17:48 #239113LegacyLarsaKeymasterhttp://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=91256
Se denna tråd!
ger dig säkert lite matnyttigt 🙂
/Larsa
11 mars, 2012 kl. 10:21 #239114GammlegacynDeltagareAh, vad bra. 🙂 Ska försöka kolla om kablaget är OK. Jag har inte fått någon check-engine lampa så det verkar inte som ECU:n anser att det är något fel på bilen. Konstigt dock att den inte tänds ens när man kopplar bort sensorn helt och hållet… Ska försöka köra den där diagnostiken och se om man får fram något.
Tack så länge!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.