SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor 95 oktan i min bil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
  • Författare
    Assazel
    Deltagare

Lite orolig nu. Min bil har körts med 95 oktanig i minst 1 år. Hört att 98 är bäst. Är det stor skillnad och hur gör jag för att byta till 98 utan problem?

Tack!
      Gt-00 har jag. (helt orginal)

Yonaz
      Deltagare

Bara fylla tanken med 98 oktan!
        Sök på ”spikningar” eller ”oktan” eller ”booster”…. Du får nog fram all info du behöver..

Assazel
        Deltagare

hur hittar jag batteriet och tömmer det?

Assazel
          Deltagare

eller kan jag köra tills där bara är lite 95 kvar och sen tanka med 98?

deegan_
            Deltagare

Tömmer Batteriet?;-)

Niklas
              Deltagare

95 funkar bra på bilar som inte är übergetrimmed som tysken skulle sagt. Värstingar kanske skall överväga 98. Prova att söka på forumet så får du reda på mycket om detta. Många av dina frågor har ställts tidigare.

Assazel
                Deltagare

okej men kort här: kan jag köra på med 95 som vanligt eller får jag b’ttre prestanda med 98?

Niklas
                  Deltagare

Du lär inte vinna många hästkrafter på att gå över till 98. Ett enkelt sätt är att prova. Jag och många andra har alltid kört på 95. Så länge du inte tankar med röd slang är det lugnt! 😀

Kvarnis
                    Deltagare

Du får faktist bättre Prestanda ur 95oktan…men det kommmer
                      vid hård körning leda till spikningar som i sin tur ledare till lägre tänding} Lägre effekt, plus risken för större motor skador !!

Niklas
                      Deltagare

Kvarnis: Hur hård körning snackar vi?

Kvarnis
                        Deltagare

Ordis har nog loggat mest med DD och kan ge ett ännu närmare svar…mitt minne är lite dåligt… men at köra på 5:an uppför en brant backe gör att motorn har en tendens att börja leva om…typ

Har ju kört med ana ecu så länge nu att det är svårt att komma i håg allt…;)

Tänker du handla Dawes av SAM så kör på 98 😮 !!!!!
                          Det blir billigare för dig i längden

Niklas
                          Deltagare

Kvarnis och Mats: Kanske dax att man tar turen om OKQ8 när man skall tanka hädanefter… 😛

/A – som kör 1-2 gånger i veckan och tycker 218 hästar är mycket! 🙂

Digits
                            Deltagare

>Du lär inte vinna många hästkrafter på att gå över till 98.
                              >Ett enkelt sätt är att prova. Jag och många andra har alltid
                              >kört på 95. Så länge du inte tankar med röd slang är det
                              >lugnt! 😀

Jag kor uteslutande 98.6 nar det finns att fa tag i (nar man inte ar ute i bushen, alltsa), och bilen kanns rappare med 98. Nar jag maste tanka 95 (som igar *suck*) sa kanns bilen lite som en pase notter… Den kanske inte blir snabbare eller har mer kraft, men motorgangen blir definitivt (allt ar saklart subjektivt ;)) renare, samt gasresponsen blir snabbare.

Niklas
                              Deltagare

Intressant, har själv aldrig märkt några skillnader men skall tanka 98 nästa gång. Tanken är nästan tom nu.

Wanderer
                                Deltagare

Säger som Digits.
                                  Bilen känns mycket mer jämn i motorn på 98.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 36 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.