› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › 95 oktan i min bil
- Detta ämne har 35 svar, 2,011 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
21 oktober, 2003 kl. 12:24 #50887
Assazel
Deltagaredetta leder till absolut ingeting… men kan man byta oktantal hur som helst? Man behöver inte nolla batteriet va? typ när tanken med 95 nästan är slut så börjar man fylla med 98..?
21 oktober, 2003 kl. 12:37 #50878Kvarnis
DeltagareAtt höja oktan nivån i en bil har bara i stort sett posetiva effekter.
Så byta från 95>98 no problemo21 oktober, 2003 kl. 12:40 #50888Assazel
Deltagaretrots att den körts på 95 i ett par år? Och trots att det ligger lite 95 kvar i botten på tanken?
21 oktober, 2003 kl. 12:47 #50899Niklas
DeltagareAssazel: Jag gick från standardmjölk till lättmjölk efter när jag var 10-12 år och jag överlevde om vi säger så. 😀 😀 😀
Det enda du skall tänka på är att du tankar BLYFRI bensin. Sen vilket märke och vilket oktantal kvittar vid normal körning med en orginalbil. Pillar du mycket under huven så byt till 98. Annars är det bara lugnt.
/A – som kört på 95 i 1½ år utan några problem
21 oktober, 2003 kl. 13:04 #50871OzO
DeltagareOch ska du börja tanka 98 så rekommenderar jag att nollställa ECU. http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=422&mesg_id=422&listing_type=search
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
”I would be unstoppable… if I could just get started!”21 oktober, 2003 kl. 13:28 #50889Assazel
Deltagaremen det är ju det jag menar.. vissa säger så och vissa si… !?
21 oktober, 2003 kl. 13:29 #50900Niklas
DeltagareJasså? Det var nytt för mig.
Får ändå bli en reset då man bytt downpipe, tagit av snorkel, stoppat i dawes och tankat 98. 😉
Asszel: Tycker folk säger olika i OzO’s länk också, där beskriver de hur man nollar ECUn på 2-3 sätt – vilket är korrekt? 🙂
21 oktober, 2003 kl. 13:37 #50890Assazel
Deltagaremmm…
Behöver man nolla ecun eller räcker det att tanka nytt oktantal ?? är min fråga…Om ni inte vet 100% säkert så behöver ni inte svara… (no hard feelings)
🙂21 oktober, 2003 kl. 13:39 #50869SecretAgentMan
DeltagareOm man snålar på bensinkvalisort i en turboladdad bil som (förhoppningsvis) används som det var tänkt…mja…
95 oktan är ingen bra ide alls – sluta med sådana rekommendationer Äljen, det kanske finns folk som gasar och följer din rekommendation och börjar tanka 95 på jet… 😉
/J
21 oktober, 2003 kl. 13:44 #50901Niklas
DeltagareJag har inte sagt man skall köra 95 och köra som musten ur bilen hela tiden. Jag sa normalkörning.
21 oktober, 2003 kl. 13:44 #50872OzO
DeltagareKanske finns flera olika svar? Det är inte matte i grundskolan detta… 😀
Jag kan endast MY99 (och kanske MY00) och vad jag har läst till mig, så måste en inlärd ECU på 95 oktan nollställas om man sedan börjar tanka 98 eller om man ändrar andra förutsättningar. Detta för att den skall glömma bort alla eventuella förändringar den har gjort. T.ex. så kan den ha upptäckt lite spiktendenser och då har den med största sannolikhet backat tändningen lite. Kör man sen på 98 så måste man lära upp den igen (och det finns beskrivet sen tidigare – sök).
Detta kanske inte gäller de nyare eller de äldre ECU:erna, vad vet jag. Dom kan jag inte.
Att nollställa har diskuterats världen över och jag kommer inte ihåg facit, men jag har kört batteri-varianten och jag lever fortfarande…
Sedan är detta rekommendationer som jag endast kan ge utifrån vad jag har pluggat mig till. Jag pluggade Imprezan i ett år innan jag ens började pilla på min.
Om jag hade facit till alla frågor skulle jag kunna ta betalt för svaren.
Så plugga lite själva och gå på känn, gå på rekommendationer från personer ni litar på (lite inte 100% på mig för jag brukar nollställa min hjärna/minne ibland!! :D). Så löser det sig kanske med tiden… eller?
:+
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
”I would be unstoppable… if I could just get started!”21 oktober, 2003 kl. 13:47 #50870SecretAgentMan
DeltagareÄljen – det är fortfarande en riktigt vansklig åsikt att sprida, det är lätt att någon snappar upp det och börjar åka på 95.
Men skiljer det så mycket pengar mellan en tank 98 mot en tank 95?
Cheezus.
/J
21 oktober, 2003 kl. 13:51 #50902Niklas
DeltagareDet har jag inte sagt. Jag säger bara det andra har sagt till mig, 98 är att föredra men det är ok med 95. Men det är ju klart, 95 kan ju vara lika bra som diesel och jag har haft tur.
21 oktober, 2003 kl. 13:54 #50891Assazel
Deltagareozo: ok jag gör en
”The last thing you need to do is reset the ECU. Make sure you have your favorite fuel in the tank and the engine is cold. Unplug the battery for about 30 min to an hour. Then plug the battery back in and start the engine (If you have an alarm, be ready to hit the unlock button as soon as you reattach the battery cable). Wait for the engine to idle up to the normal operating temperature and turn the engine off. It is very important that you do not touch the gas at all while you let the engine warm up.Start the car again and enjoy.
”citerat från Allan.
Och sen kör lite i backar…
21 oktober, 2003 kl. 14:05 #50892Assazel
Deltagaremen man kommer ju alltid ha lite 95 kvar i tanken.
där står ”Make sure you have your favorite fuel in the tank ”hur skall det gå till? köra slut och putta hem bilen?
Aha.. reserdunk!!!
vad jag menar är eg om det spelar stor roll att tanken är kliniskt tom eller man kan ha lite kvar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.