Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #236092
    TomK
    Deltagare

      Det var inget planerat test, jag blev provocerad av en vw golf.
      Lade mig efter den, bara halvgas var nödvändigt, sen vid ca 220 började huven fladdra så mycket så jag trodde den inte var riktigt stängd.
      Så jag bromsade ner till ca 80 för att se om huven verkade stängd och det var den. Men vid det laget var golfen utom synhåll (motorväg), då växte hornen ut….
      Det är enda gången det har hänt för mig, gillar inte att tävla på offentliga vägar.
      Föraren måste blivit paff för när jag kom ikapp den så lade jag mig i samma fart som honom, och han höll han 250, så jag måste rullat bra mycket fortare för att komma ikapp.
      Kanske någon med rätt data och räknekunskaper kan lista ut hastigheten vid 7300rpm , 6vxl,(STI-05).Tror det var 225/40-18 hjul.

      Blev det mycket bättre utan scoop?

      #236086
      rigdab
      Deltagare

        Blev det mycket bättre utan scoop?

        Var inte uppe i dessa hastigheter igen, men helt klart så är scoopet ett alldeles för stort vindfång om man ska köra så fort.
        Enligt din uträkning så har jag nog varit nära 300 km/h, med 225/40-18. Ska räkna själv imorgon när jag är nykter…

        #236093
        TomK
        Deltagare

          Var inte uppe i dessa hastigheter igen, men helt klart så är scoopet ett alldeles för stort vindfång om man ska köra så fort.
          Enligt din uträkning så har jag nog varit nära 300 km/h, med 225/40-18. Ska räkna själv imorgon när jag är nykter…

          Rullomkretsen är ungefär desamma så vid 7500 varv så gör den 300,2 🙂

          #236087
          rigdab
          Deltagare

            Rullomkretsen är ungefär desamma så vid 7500 varv så gör den 300,2 🙂

            Letade på en miniräknare nu, 225/45-17 ger rullomkrets 995,8 mm.
            225/40-18 ger 1000.7mm i rullomkrets, lite högre hastighet med dessa alltså.

            #236083
            Turbovin
            Deltagare

              305 blås vid 7500 rpm med 225/40/18 enligt quaife speed calculator. Dock vet jag inte hur det är med Newage men varvräknaren i Classic brukar va en glädjemätare med nåra hundra rpm om man jämför med signalen från varvtalssensorn i sprutet.

              #236089
              goffemannen
              Deltagare

                305 blås vid 7500 rpm med 225/40/18 enligt quaife speed calculator. Dock vet jag inte hur det är med Newage men varvräknaren i Classic brukar va en glädjemätare med nåra hundra rpm om man jämför med signalen från varvtalssensorn i sprutet.

                stämmer bra det. Märkt det när ja ställt mitt varvstopp. Att det man skriver in i sprutet stämmer överens med mätaren.

              Visar 6 inlägg - 16 till 21 (av 21 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.