SSC Allmänt snack Allmänt småprat 99-oktanig bensinen

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Manor
    Deltagare

jag har inte testat än för de priserna på V-power jag har sett så tänkar jag under 12kr för 98 osen få 1oktan högre för nästan 13kr (12,78) tycker inte jag verkar värt det för 1oktan högre kan knappast göra märkbar skillnad. nån som vet varför V-power i tyskland är 100 oktanig och bara 99 i sverige?

…kör med 95 oktan istället…det är ju ännu billigare (och man märker ingen större skillnad där heller ;)) :P.

mvh Mats N

Manor
      Deltagare

Tror steget mellan 95 och 98 är större än 98 och 99.

…näähää, tror du ;). Det jag menar är att det är många med mig som alltid har kört 98 oktan oavsett kostnadsökningen mot 95 oktan. Om det nu kommer en soppa som är än värre så är det väl klart att man fortsätter med det värsta…för det ”kan” ju ge någon extra hästkraft eller vara ”lite bättre” för motorn. Nu skiter jag iofs i hur mycket bensinen kostar, även om jag självklart skulle vilja att den var billigare…men om nu en tank kostar 25:- mer för 99 oktan så är det helt oväsentligt. Bensinkostnaden per år steg väl med 1500:- på årsbasis genom att välja 99 oktan, och vad gör det om 100 år.

Om man vill spara pengar så kan man ju börja åka kommunalt till jobbet istället. För mig innebär det 1500 mil mindre per år…då snackar vi om en besparing som är ”lite” större…men restiden till jobbet ökar också med 1 timme per dag…det får vara värt en slant än så länge :).

mvh Mats N

Manor
        Deltagare

Ingen som funderat på varför det står (Nya BF 98) Påpåfyllningsröret till tankarna !Luktar lite skumt !

Nej, det har jag aldrig funderat på (eller sett). Jag tycker inte att det luktar skumt…utan det luktar bensin som vanligt 😉 :+.

mvh Mats N

Manor
          Deltagare

Skickade två frågor till Shell !Hej !Jag undrar varför Shell V-power är 99 oktaning i sverige när det är 100 oktan utomlands ?Är det även 5% Etanol i V-power ?Mvh JesperHär kom svaret !Hej!Shell V-Power kan variera beroende på olikheter mellan de olika marknaderna. Efter sammanvägning av en mängd faktorer fann vi att det optimala oktantalet för Sverige är 99.V-Power innehåller inte etanol. Nästan all (undantag Gotland) vår Blyfri 95 bensin innehåller upp till 5% etanol. Om du har en s.k. FFV bil kan du tanka E-85 på allt fler av våra stationer.

Du ser, bara det gör det värt att tanka V-Power…man slipper en massa Etanol, och får bara hälsosam bensin i tanken ;).

mvh Mats N

Manor
            Deltagare

V-Power är ren adrenalin…det har jag hört på radion ;-).

mvh Mats N

Manor
              Deltagare

YO!kännde inte nån större skillnad men V-power kostade 10:80 här iaf!Amit

”…inte nån större skillnad…”, borde åtminstone innebära att kände någon skillnad ändå ;).

mvh Mats N – tankar V-Power för att det låter ballt 😀

Manor
                Deltagare

Nu har man tankat 99 oktan för 12:31 i Borlänge! Om det är bättre vet i f*n, men en tank skall jag testa iaf.

Är du en tvivlare Janne? Känner du inte urkraften och lukten av armsvett blandat med vägdamm ;), bilen går som ett skållat troll…

mvh Mats N

Manor
                  Deltagare

jag har inte testat än för de priserna på V-power jag har sett så tänkar jag under 12kr för 98 osen få 1oktan högre för nästan 13kr (12,78) tycker inte jag verkar värt det för 1oktan högre kan knappast göra märkbar skillnad. nån som vet varför V-power i tyskland är 100 oktanig och bara 99 i sverige?

…kör med 95 oktan istället…det är ju ännu billigare (och man märker ingen större skillnad där heller ;)) :P.

mvh Mats N

Manor
                    Deltagare

Lite sent inlägg kanske….men jag ser ni pratar om att soppan ger någon xtra häst kaft, och det e ju bra. Men soppan är ju även skonsammare och fräschar upp motorn…glöm inte det 🙂 …ska tanka 99-oktanigt nu!

…jag tycker även att lacken glänser mer och att vädret ser riktigt hyfsat ut. Jag kommer alltid att tanka 99-oktanigt nu :).

mvh Mats N

Manor
                      Deltagare

Sen när behöver man dyrare bensin när priset för ”normal”-bensin ligger på 12+ kronor?? 😮 :+ 😮

…sedan igår då den 99-oktaniga värstingsoppan släpptes. Vem vet…det kanske ger 5 hk till, och det kan väl vara värt en 50-öring till per liter ;). Pengar och muskler är ju ingen trång sektor för oss IT-muppar, eller hur Jerry :D.mvh Mats N

Jag tankade den grymma soppan i fredags på shell värmdö för samma pris som vanliga 98a pris höjningen gjordes i går måndag men tanken hade fylls på i fredags så jag tankade självklart fullt! Kännde igen skillnad!! 😉 MVH Mr Clean med race soppa i bilen ”nästan”

…om du inte betalade en extra 50-öring per liter så är du inte värd att känna av den extra effekten…så enkelt är det :D.

mvh Mats N

Manor
                        Deltagare

Sen när behöver man dyrare bensin när priset för ”normal”-bensin ligger på 12+ kronor?? 😮 :+ 😮

…sedan igår då den 99-oktaniga värstingsoppan släpptes. Vem vet…det kanske ger 5 hk till, och det kan väl vara värt en 50-öring till per liter ;). Pengar och muskler är ju ingen trång sektor för oss IT-muppar, eller hur Jerry :D.

mvh Mats N

Manor
                          Deltagare

Nån som shoppat 99 oktan idag?//Janne – som inte tanka pga att Shell inte finns i Ludvika.

Jag tankade 99 oktanig V-Power igår på den lokala Shell-macken. Kostnaden var ”bara” 12.78/litern (det är tur att man jobbar med IT ;)). Helt ärligt så kändes bilen rappare och ”krispigare” imorse på väg till jobbet. Detta är dock ett fenomen som uppstår någon gång ibland, så det behöver inte bero på bensinen utan något annat. Om ”krispigheten” håller i sig någon dag så kanske man får tacka V-power för hjälpen :).

mvh Mats N

Manor
                            Deltagare

Kalas…undrar om man känner någon skillnad. En Passat 1.8T gav visst 13hk mer på 98 oktan jämfört med 95 oktan…så någon hästkraft till lär det väl bli i kombin :).

mvh Mats N

Niklas
                              Deltagare

Niklas
                                Deltagare

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.