› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › ABS… för mesar…
- Detta ämne har 4 svar, 969 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 5 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
7 november, 2002 kl. 13:32 #5068
Ghost
DeltagareHej
Min ABS sätter in aldeles för mycket och förhindrar hådra inbromsningar speciellt på vinterväglag. Jag hamnade i diket in gång och var nära att köra in i garageporten förra vintern. Är det någon som känner till hur man ställer upp hårdheten på ABSen? Det borde väl vara en inställningsfråga.MVH
Jonas
11 november, 2002 kl. 20:05 #70126Patrik
DeltagareHallå!
Jag har dragit ur säkringen för ABS:en på min MY95. Har bara kopplat in den för besiktning de senaste åren. Själv tycker jag att all känsla försvinner med abs:en, speciellt på vintern. Visst är det bra i en panik situation men när man är ute och har roligt sätter den bara käppar ihjulen, t.ex. när man skall ställa upp bilen innan en kurva så använder jag bromsen för att få bilen att ställa sig på tvären lättare. Med abs:en blir de mycket konstigt när bilen styr istället föratt glida. Det finns väl ingen rally förare som kör med abs… En del byter ut huvudbromscylidern för att slippa bromsservon för att det alltid skall behövas lika stor kraft på broms pedalen föratt få lika bromsvärde.
Jag rekommenderar att ni provar utan abs, när ni är ute och leker. Men den räddar liv i vardaglig körning.
MVH /Patrik11 november, 2002 kl. 20:52 #70123LegacyLarsa
Keymasterdet ska jag prova i vinter, på någon stor parkering (så att man vet vad man ger sig in på 😉 )
/Larsa
11 november, 2002 kl. 21:51 #70125Wanderer
DeltagareDet lät som en rolig grej att testa inför vintertiden 🙂
Men vid vardagskörningen så behåller jag nog ABS’en ”in action”.//B
10 juni, 2004 kl. 18:40 #70124ExOrdis
DeltagareLAST EDITED ON Nov-07-02 AT 06:13PM (GMT)
Jag håller med. 🙂Hårdheten i ABS-systemet anpassas via tidsintervallet för regleringen av ABS-pumpen via styrenheten.
Och om det finns olika styrenheter att välja på vet jag inte, men jag har svårt att tro det pga de omfattande tester som krävs för att få ett system godkänt.Men kolla att du inte har en massa skit som hindrar sensorerna att läsa ”kuggkransen” på insidan av navet eller någon givare/kontakt som glappar.
Om du kör en 99-00 (ev även 98) kan du dra ur säkringen till ABS-systemet och pröva. Jag tror att du kommer att sätta tillbaka säkringen då b.l.a huvudcylindern är dimensionerad för att användas tillsammans med ABS. MAO ta det försiktigt!!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
