SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Adaprar för STi guldok på GT?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    FeA
    Deltagare

Om jag har fattat det hela rätt så måste man införskaffa ett par adaptrar för att få dit STi bromsoken på en GT…

Är det någon som vet vart man kan få tag i dom?
      Kan förstås tillverka dom själv, men finns det färdiga så är ju det klart smidigast.

Kvarnis
      Deltagare

Till fram nix, bak om du inte byter till R180 hubbar

Kvarnis
        Deltagare

Som sagt det gäller bara bak.
          Du hade väl bytt til R180 hubbar?, sen är ju nästa fråga iofs omdom var från newage lr ej…
          och vad du köpt brenbo ok från för bil.

Har haft på gam kokarn och det var som sagt bara att bulta dit, behvöde bara byta bultarna då det var annan gäng pågam ok’n

FeA
          Deltagare

Som sagt det gäller bara bak.
            Du hade väl bytt til R180 hubbar?, sen är ju nästa fråga iofs omdom var från newage lr ej…
            och vad du köpt brenbo ok från för bil.

Har haft på gam kokarn och det var som sagt bara att bulta dit, behvöde bara byta bultarna då det var annan gäng pågam ok’n

Stämmer bra de Kvarnis, R180 kommer från en 03 STi komplett med hubbar och allt.

Fram kommer dom från en 04 STi, och då ska jag alltså inte behöva några adaptrar?
            Skönt, då va de ett problem mindre 🙂
            Tack för hjälpen!

FeA
            Deltagare

Nu är brembo oken monterade ifram, och några adaptrar behövdes som sagt var inte.

En sak som jag märkte direkt var att första gången man trycker ner bromspedalen varje gång så tar den långt ned, men nästa gång man bromsar så tar den högt upp där den ska.
              Man får som pumpa upp trycket en gång först innan det bromsar bra…
              Har luftat ytterligare en gång nu, utan skillnad.
              Det är ju 2 nipplar på brembo oken, ska man ta dom i någon speciell ordning?
              Jag har inte luftat i bak efter bytet av framoken, ska prova det oxå å se om det blir bättre.

Vince
              Keymaster

Du ska lufta den inre först och den andra sen.
                Har du nån gång under själva bytet haft lågt med vätska i huvudcylinder?

Ska du lufta hela systemt är det viktigt att göra det i rätt ordning.
                Jag är dock inte säker på ordningen på en GT men det är säkert nån här som har gjort det på en GT och som kan ge rätt ordning isf.

FeA
                Deltagare

Du ska lufta den inre först och den andra sen.
                  Har du nån gång under själva bytet haft lågt med vätska i huvudcylinder?

Ska du lufta hela systemt är det viktigt att göra det i rätt ordning.
                  Jag är dock inte säker på ordningen på en GT men det är säkert nån här som har gjort det på en GT och som kan ge rätt ordning isf.

Ok, tror att jag tog den inre först, dock inte helt säker. Ska göra det nästa gång jag luftar.

Nej, inte någon låg nivå. Kör med Motul RBF 600.

Nu luftade jag bara fram iom att jag böt framoken, antog att det skulle räcka men det kanske är det som är felet.

Ska lufta runt om så får jag se om det blir bra då.
                  Jag brukar börja med ett framok, sen bak på motsatt sida osv…

Har brembobromsar runt om.

Sternborn
                  Deltagare

Ok, tror att jag tog den inre först, dock inte helt säker. Ska göra det nästa gång jag luftar.

Nej, inte någon låg nivå. Kör med Motul RBF 600.

Nu luftade jag bara fram iom att jag böt framoken, antog att det skulle räcka men det kanske är det som är felet.

Ska lufta runt om så får jag se om det blir bra då.
                    Jag brukar börja med ett framok, sen bak på motsatt sida osv…

Har brembobromsar runt om.

man börjar väl alltid med det oket som är längst ifrån huvudbromscylindern dvs hö bak på en vänsterstyrd bil, sen vä bak sen hö fram och sist vä fram

challe
                    Deltagare

En sak som jag märkte direkt var att första gången man trycker ner bromspedalen varje gång så tar den långt ned, men nästa gång man bromsar så tar den högt upp där den ska.
                      Man får som pumpa upp trycket en gång först innan det bromsar bra…
                      Har luftat ytterligare en gång nu, utan skillnad.
                      .

Jag och tobias har också bytt till brembo runt om och upplever precis samma, tycker dock inte att pedalen tar jättelångt ner men det är ju en ganska stor skillnad mot när man sedan har fått upp trycket.

Vince
                      Keymaster

man börjar väl alltid med det oket som är längst ifrån huvudbromscylindern dvs hö bak på en vänsterstyrd bil, sen vä bak sen hö fram och sist vä fram

Ja vanligtvis är det så men inte på Subaru om man ska tro service boken iaf.
                        På STI är ordningen följande: Höger fram -> vänster bak -> vänster fram -> höger bak. Jag kan tänka mig att det är samma sak på GT´n. Kanske nån har som sagt service boken för GT och kan bekräfta. Gör du det i fel ordning så får du inte bort all luft.

http://i176.photobucket.com/albums/w185/desmondcryder/bleed.jpg

FeA
                        Deltagare

Får inte någon rätsida med luftningen, pedalen tar fortfarande längre ner första gången man bromsar. Ingen fara att köra, men irriterande.

Tänkte prova med att byta huvudbromscylinder, är det någon som vet om det är samma på GT’n och STi’n?

Jag har både kört med en ”värstingbromsluftare” som går på tryckluft, och luftat manuellt.
                          Körde i den här ordningen: HF, VB, VF, HB. Och tog dom inre nipplarna först.

Adam K
                          Deltagare

Det ska vara i princip likadana huvudbromscylindrar på alla turbo-imprezor, det finns 2 olika diametrar på dem, 2, resp 2½ (om jag minns rätt) tum.

Jag köpte en newage-huvudbromscylinder till min, men om det var fel på den eller om det är helt olika vet jag inte, för bromsverkan blev helt värdelös. Nu har jag originalcylindern på igen och det ska var klart bättre även om jag inte hunnit testa än, så jag vet inte om det är som innan.

specialized
                            Deltagare

Vad jag har för mig så ska man alltid börja med oket längst från huvudbromscylindern,
                              dvs HB, om man åker LHD. Och sen vidare, diagonalt…
                              Detta har jag läst i ett inlägg skrivet av Strat, inlägget hitttar jag dock inte nu =(

Att den tar liite längre ned första gången är väl helt normalt annars, är väl därför man ser vissa ”duttar” på bromsen, även på rakorna i bland 🙂

FeA
                              Deltagare

Det ska vara i princip likadana huvudbromscylindrar på alla turbo-imprezor, det finns 2 olika diametrar på dem, 2, resp 2½ (om jag minns rätt) tum.

Jag köpte en newage-huvudbromscylinder till min, men om det var fel på den eller om det är helt olika vet jag inte, för bromsverkan blev helt värdelös. Nu har jag originalcylindern på igen och det ska var klart bättre även om jag inte hunnit testa än, så jag vet inte om det är som innan.

Ok, då måste det ju ha varit fel på den tycker man?
                                Om man skulle beställa en STi huvudbromscylinder från en högerstyrd bil då, skulle den passa? Nog borde det vara samma-lika?

Vad jag har för mig så ska man alltid börja med oket längst från huvudbromscylindern,
                                dvs HB, om man åker LHD. Och sen vidare, diagonalt…
                                Detta har jag läst i ett inlägg skrivet av Strat, inlägget hitttar jag dock inte nu =(

Att den tar liite längre ned första gången är väl helt normalt annars, är väl därför man ser vissa ”duttar” på bromsen, även på rakorna i bland 🙂

Jaa, så har jag oxå alltid luftat förut – dvs börja med den som är längst bort och sedan gå diagonalt. Ska kanske prova det igen, men det känns som att felet ligger någon annan stans.
                                Den tar inte liite längre ner, den tar snarare mycket längre ner 🙁

Manor
                                Deltagare

Får inte någon rätsida med luftningen, pedalen tar fortfarande längre ner första gången man bromsar. Ingen fara att köra, men irriterande.

Tänkte prova med att byta huvudbromscylinder, är det någon som vet om det är samma på GT’n och STi’n?

Jag har både kört med en ”värstingbromsluftare” som går på tryckluft, och luftat manuellt.
                                  Körde i den här ordningen: HF, VB, VF, HB. Och tog dom inre nipplarna först.

Kan det inte vara någon packningen i huvudbromscylindern som ”läcker” lite?
                                  Jag upplever också att pedalen tar något längre ner vid första trampet på mina originalprylar, men inget som jag egentligen reflekterar över…försökte bara kolla detta efter att jag läst denna tråd på forumet. Det kanske alltid har varit så, det är åtminstone inget som jag funderat på innan.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.