Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37425
    Subbarist
    Deltagare

      >Trodde det var han som var vildast av de vilda männen… 😀
      >
      >Regionsansvarig: Göteborg

      Om man sägare så här så har han fått lära sig sin visdom den hårda vägen 😉 😀

      Subbarist javisst!
      Rabattansvarig SSI
      Den GRÜNE FARAN

      #37440
      Turbomuumi
      Deltagare

        Tja.

        Jag skulle inte sätta mitt barn i en bakåtvändstol fram, om airbagen inte är fysiskt bort plockad.
        Jag skulle inte lita på att den inte blåser upp vid en krock.
        Så länge laddningen finns där, så anser jag att den är skarpt laddad.

        Det är vad jag tycker…….. :-)))

        //en som tycker……

        #37433
        SubaruRobban
        Deltagare

          Prata nyss med TB Bil och de´m sa att det kommit nya regler gällande
          airbag ??????? och det är att man får koppla bort airbagen MEN det skulle
          bara gälla vissa årsmodeller samt att man som ägare måste skriva på ett
          papper där man godkänner borttagning av airbag…(Märkligt va?)
          Dem hade inga prisuppgifter men dem skulle höra av sig under veckan om det.

          /Robban

          #37448
          Niklas
          Deltagare

            Jag tycker det är bra att ägaren måste skriva på ett papper där han/hon godkänner att man plockar bort den. Är ju en garanti för alla inblandade då en livslina plockas bort.

            Regionsansvarig: Göteborg

            #37434
            SubaruRobban
            Deltagare

              >Jag tycker det är bra att ägaren måste skriva på ett papper där
              >han/hon godkänner att man plockar bort den. Är ju en garanti för alla
              >inblandade då en livslina plockas bort.
              >
              >Regionsansvarig: Göteborg

              Men vadå ? om något skulle hända o jag inte har airbag inlopplad, blir
              jag den skyliga då ???? eller e det en försäkran om att ja kanske inte ska stämma Subaru ???

              #37438
              Wanderer
              Deltagare

                Det är väl inge olagligt att plocka bort airbagen.
                Det är nog mer en underskrift på att du vet att den inte finns där så du inte räknar in den i din körning eller försöker som du säger stämma subaru för att den inte fungerade 🙂

                #37423
                Luzifer
                Deltagare

                  Kort sagt, eftersom verkstan tar bort en säkerhet så ska du inte kunna anklaga dom för ett liv mindre. Så enkelt är de.

                  #37435
                  SubaruRobban
                  Deltagare

                    Kan väl säga att jag lagt ner det me airbag,,faan dem skulle ha
                    enbart för ett kit me div grejer 2000 kr och sedan tillkommer
                    arbete,,,o inte nog me de så tar dem ej bort sprängladdningen 🙁

                    /Mycket missnöjd Robban

                    #37436
                    SubaruRobban
                    Deltagare

                      >Vad ingick i detta kit med div grejjer för 2000:-?
                      >Motstånden är ju inte sådär jättedyra precis….

                      Kommer inte riktigt ihåg me tanke på att ja passa direkt, men han sa nått
                      om en massa dekaler som MÅSTE sättas på inredningen,,,o det skulle
                      kosta exakt 2000 kr utan demonteringen…..Tyvärr

                      #37437
                      SubaruRobban
                      Deltagare

                        >lite utanför diskussionen, men…
                        >
                        >Jag måste erkänna att jag aldrig förstått nyttan med airbag på
                        >passagerarsidan.
                        >den i ratten ska skydda föraren från att ge ratten en dansk skalle =
                        >aj.
                        >de som eventuellt finns på sidorna kan jag också förstå att dom är
                        >bra, men vad ska passagerarairbagen skydda en från att slå i?
                        >all inbromsning av kroppen bör ske av bälte, det är därför det är av
                        >tyg och ska sträcka på sig. (vilket betyder att ett bälte ska bytas
                        >efter krock)
                        >
                        >Passagerarmonterad airbag är enl så vitt jag förstår bara ett
                        >försäljningserktyg. och så länge vi inte säger ifrån så funkar det…
                        >
                        >/Ola “som är glad att airbagen inte löste ut när han krocka”

                        Jag håller me dig / Robban

                        #37439
                        Wanderer
                        Deltagare

                          Är det inte för att rädda nacken lite på wiplasch som det sitter en på passagerarsidan ?? Har fått för mig det iallafall …

                          #37441
                          Turbomuumi
                          Deltagare

                            Passagerar airbagen “mjukar” väl framåt farten vid krock.
                            Ni har väl sett slowmotion sekvenser med krockdockor.
                            Man sitter inte klistrad i stolen vid tex en frontkrock.
                            Även med bältersträckare så far överkroppen framåt en bit.
                            Kudden tar emot kroppen och huvudet.

                            //en som gissar……

                            #37428
                            FELbil
                            Deltagare

                              Airbagen på passagerarsidan gör ingen som helst nytta om stolen är långt bakåt.
                              Räckvidden är inte särskilt lång!
                              Detta vet jag den hårda vägen 😉

                              Att montera ur en passagerarairbag är inga som helst problem, så länge man vet vad man gör…

                              Det som krävs är kunskap, verktyg och ett motstånd för att säkerställa både att
                              rattkudden fungerar vid ev. krock samt att klara bilen genom besiktningen.
                              Ingen bil med airbaglampan tänd konstant på panelen går igenom SBP.

                              Som Ordis mycket riktigt skriver är det kopplat i en slinga.

                              Att Subaruverkstäderna inte kopplar ur passagerarairbags känner jag till,
                              då jag blivit kontaktad för att utföra just det.

                              Båda krockpåsarna på min bil är urtagna,
                              detta är ett högst medvetet val som jag inte rekommenderar någon att göra utan att först tänka igenom saken ordentligt.
                              Hur ska man använda bilen, vilka ska nyttja den osv.

                              Tilläggas bör att jag har 4-punktsbälten på både förar- och passagerarplats.

                              Finns intresse kan jag stoppa rätt motstånd i ett kuvert och skicka till den/de
                              som bestämmt sig för att koppla bort airbagen.

                              Med vänlig hälsning
                              Mikael R

                              #37421
                              ExOrdis
                              Deltagare

                                Vad ingick i detta kit med div grejjer för 2000:-?
                                Motstånden är ju inte sådär jättedyra precis….

                                #37420
                                ExOrdis
                                Deltagare

                                  >Tja.
                                  >
                                  >Jag skulle inte sätta mitt barn i en bakåtvändstol fram, om airbagen
                                  >inte är fysiskt bort plockad.
                                  >Jag skulle inte lita på att den inte blåser upp vid en krock.
                                  >Så länge laddningen finns där, så anser jag att den är skarpt laddad.
                                  >
                                  >Det är vad jag tycker…….. :-)))
                                  >
                                  >//en som tycker……

                                  Helt korrekt! Därför är min sprängladdning bortdemonterad på den urkopplade
                                  sidan. Inge kul för tex brandkåren om det sitter ojordade tändhattar lite varstans i bilarna vid trafikolyckor.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.