› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Åkej jag behöver argument! SÄLJ!
- Detta ämne har 11 svar, 924 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
Lefty.
-
FörfattareInlägg
-
20 mars, 2005 kl. 06:42 #8468
thorlake
DeltagareHej hopp i lingonskogen!
Jag har nästan övertygat mig själv att byta ut min chippade laserblå S80 med vinge och racinggrill. (Kanske någon sett den sopa förbi? 🙂 )
Och köpa en Subba WRX av nyare snitt (03 – 05).Men man måste ju ha argument för att hosta upp slantarna och gå å handla.
Därför så vill jag självklart ha argument ifrån de som måste vara odelat partiska i min egen favör. Å vad bättre än detta eminenta forum. 🙂Åkej, för att sälja till mig själv (samt sambo) denna förmodade höjning av månadskostnaden för fordon så måste jag få lite bra kunskaper såsom:
Vad kostar mellan tummen å pekfingret en försäkring. Är den svindyr? Vilket bolag är bäst?
Hur är servicekostnaderna jämfört med andra bilmodeller?
Hur enorm är värdeminskningen egentligen?
Varför verkar det finnas många kortmilade WRX till salu? Tröttnar folk fort? Å varför?
Finns det fina beggade ex av en sådan bil egentligen eller är alla sönderkörda?Hur fan har ni RÅD????? Är alla miljonärer eller?
Så, ge mig anledningar förutom den hysteriskt roliga körkänslan att byta ifrån en trygg fet komfortabel familje-lyxgubbräzer till detta körmonster?
HELP!!!
🙂
20 mars, 2005 kl. 06:59 #95123SecretAgentMan
Deltagare>Hej hopp i lingonskogen!
>Tjipp!
>Jag har nästan övertygat mig själv att byta ut min chippade
>laserblå S80 med vinge och racinggrill. (Kanske någon sett den
>sopa förbi? 🙂 )
>Och köpa en Subba WRX av nyare snitt (03 – 05).
>Det låter som du förstått vad det handlar om redan här..
>Men man måste ju ha argument för att hosta upp slantarna och
>gå å handla.
>Därför så vill jag självklart ha argument ifrån de som måste
>vara odelat partiska i min egen favör. Å vad bättre än detta
>eminenta forum. 🙂
>Heeeelt rätt! Man börjar alltid med att smöra lite! 😀
>Åkej, för att sälja till mig själv (samt sambo) denna
>förmodade höjning av månadskostnaden för fordon så måste jag
>få lite bra kunskaper såsom:
>
>Vad kostar mellan tummen å pekfingret en försäkring. Är den
>svindyr? Vilket bolag är bäst?
>Det beror faktiskt alldeles på, jag själv slantar ~7′ om året för min Silverpil (00:ans GT), helförsäkring med extra allt, men är >30, bor i litet samhälle utanför Västerås, bor i villa med garage, etc.
Plocka ett regnummer på en wrx och ring runt – det är enda tipset jag kan ge dig.>Hur är servicekostnaderna jämfört med andra bilmodeller?
>Inte farlig alls, soppa, bromsar och däck kan skena om du gillar att använda bitarna.. 😉
>Hur enorm är värdeminskningen egentligen?
Inte alls, jämfört med svenssonbilar är den mycket bättre.
>
>Varför verkar det finnas många kortmilade WRX till salu?
>Tröttnar folk fort? Å varför?Jag skulle vilja påstå att fel ägare har köpt dem, jag misstänker att fok velat ha en bil med rätt ”rykte”…och kanske upptäcker att den saknar komforten en tysk vagn ger – underligt nog är de som är kortlivade heller inte med på våra aktiviteter i större utsträckning (kan vara så att de inte är intresserade av att använda bitarna?).
Bilen är helt ok komfortmässigt, men har inte överdrivet med ”lull-lull”, och handlar mer om att köra aktivt än åka bil.
>Finns det fina beggade ex av en sådan bil egentligen eller är
>alla sönderkörda?De är rätt stryktåliga små liv…de tål att användas.
>
>Hur fan har ni RÅD????? Är alla miljonärer eller?
>Vi är bankrånare. 😀
>Så, ge mig anledningar förutom den hysteriskt roliga
>körkänslan att byta ifrån en trygg fet komfortabel
>familje-lyxgubbräzer till detta körmonster?
>Du säger det ju själv, körmonster – grundproblemet med Volvon är att den är felbyggd från början, alldeles för tung, och med drivning i fel ände, det blir inte roligt då.
Rakt fram går de att få fart på, men hur kul är det?>
>HELP!!!
>
>:-)Välkommen till klubben! 😉
/J
20 mars, 2005 kl. 07:25 #95131thorlake
Deltagare🙂
My kind of man!
Jodå, jag har just klivit över 30 sträcket och har villa å hela paketet i Älvsjö sthlm. (Så man fasar över försäkringsbiten.)Har kört ett par olika BMW tidigare, å dessutom en Mini Cooper av senaste version. Den sistnämda sved det när jag finge sälja pga husköp och behov av att flytta runt saker större än en tandborste.
Så jag tror att jag är på rätt väg när jag kikar på subban.Volvon är som sagt rapp å snabb på rakor, men ack så svajig och tung i kurvorna. Den är dock förbannat mysig med universums skönaste stolar men jag har kommit till insikt i att det är inte riktigt allt lull lull jag vill ha ändå.
Jag saknar busbilen helt enkelt och jag har insett att jag aldrig kommer att växa upp ordentligt ändå så varför streta emot.
Nu är det bara ett bättre vetande och alla vettiga ekonomiska moralfrågor som är sista hindret. (Ja å lyckas kränga Gubbräzern förståss.)Välkommen i klubben? ja, visst är det väl så, även om jag inte törs inse det själv… 😉
20 mars, 2005 kl. 08:19 #95124dlehtihet
DeltagareFörsäkring kan skilja enormt mycket beroende på vilket bolag du hör med. Jobbar själv på ett försäkringsbolag (säger inte vilket ;-)) och kan säga att jag just nu INTE har subban ställd på det (LOL). När jag ringde runt efter att ha köpt den så var differensen mellan bolagen allt mellan 9000-25000 kronor så det lönar sig att göra en rundringning. Stirra dig bara inte blind på premiebiten bara utan försök väga in saker som självrisker, etc.
M v h
Danne
>:-)
>My kind of man!
>Jodå, jag har just klivit över 30 sträcket och har villa å
>hela paketet i Älvsjö sthlm. (Så man fasar över
>försäkringsbiten.)
>
>Har kört ett par olika BMW tidigare, å dessutom en Mini Cooper
>av senaste version. Den sistnämda sved det när jag finge sälja
>pga husköp och behov av att flytta runt saker större än en
>tandborste.
>Så jag tror att jag är på rätt väg när jag kikar på subban.
>
>Volvon är som sagt rapp å snabb på rakor, men ack så svajig
>och tung i kurvorna. Den är dock förbannat mysig med
>universums skönaste stolar men jag har kommit till insikt i
>att det är inte riktigt allt lull lull jag vill ha ändå.
>
>Jag saknar busbilen helt enkelt och jag har insett att jag
>aldrig kommer att växa upp ordentligt ändå så varför streta
>emot.
>Nu är det bara ett bättre vetande och alla vettiga ekonomiska
>moralfrågor som är sista hindret. (Ja å lyckas kränga
>Gubbräzern förståss.)
>
>Välkommen i klubben? ja, visst är det väl så, även om jag inte
>törs inse det själv… 😉
>20 mars, 2005 kl. 08:54 #95122syke
Blockerad>Vad kostar mellan tummen å pekfingret en försäkring. Är den
>svindyr? Vilket bolag är bäst?Jag pröjsar ca 15000 / år för min subba, en GT -00 (26 år, bor i V-Haninge)
Prioriteringar. Det första jag gjorde innan jag skulle köpa bilen var att sluta snusa (förvånansvärt lätt när man har något trevligt att motivera det med). Den kostar mig i runda slängar 5000:- / månad innan jag ens satt mig i den, sen tillkommer bensin. Och än så länge är det värt varenda öre. 🙂
>familje-lyxgubbräzer till detta körmonster?Anledningar? Det räcker med att gå in och läsa alla eftersnacks-trådar från isträffar så har du alla anledningar du behöver. 😛
Sen att det finns en bunt trevliga och entusiastiska själar i klubben gör ju inte saken sämre!
20 mars, 2005 kl. 10:39 #95125Lefty
DeltagareDu behöver inte ringa runt själv till alla bolag… kontakta http://www.insplanet.se , det är gratis att kolla vilket bolag som är billigast 🙂 Tror de enda dom tjänar pengar på är när du tecknar en försäkring. Jag har gått genom dom, funka prima och billigt blev det!
Jag kör en 03as WRX och har då aldrig haft så rolig bil, iofs är jag ju ung men ändå 🙂
Provkör och du lär vara såld :)…köp ba köp 😉
20 mars, 2005 kl. 11:52 #95128strickz
DeltagareDe kollar dock bara med sex bolag, så det är några kvar att ringa själv.
20 mars, 2005 kl. 12:14 #95126Lefty
DeltagareOkej hade för mig att dom kollade fler… 🙂 Men vilka bolag är kvar att kolla om man ringt insplanet då? Lär väl vara några.. huijat!
20 mars, 2005 kl. 12:43 #95132thorlake
Deltagare>Okej hade för mig att dom kollade fler… 🙂 Men vilka bolag
>är kvar att kolla om man ringt insplanet då? Lär väl vara
>några.. huijat!Var lugn för att jag kommer jaga tills jag hittar det bolag man blir blåst minst av…if such a thing… x(
Nu har jag iaf hängt ut gubbräzern till försäljning så nu är allt på bana. Bara å hålla tummarna att det går undan.
🙂
20 mars, 2005 kl. 14:40 #95129strickz
Deltagare>Okej hade för mig att dom kollade fler… 🙂 Men vilka bolag
>är kvar att kolla om man ringt insplanet då? Lär väl vara
>några.. huijat!De INS samarbetar med (enligt deras hemsida iaf) är:
[ Auro Försäkring ]
[ Alandia ]
[ Atlantica ]
[ Moderna Försäkringar ]
[ SalusAnsvar ]
[ Tennant Försäkring ]20 mars, 2005 kl. 18:15 #95130STIred
Deltagare>Hej hopp i lingonskogen!
>
>Jag har nästan övertygat mig själv att byta ut min chippade
>laserblå S80 med vinge och racinggrill. (Kanske någon sett den
>sopa förbi? 🙂 )
>Och köpa en Subba WRX av nyare snitt (03 – 05).
>
>Men man måste ju ha argument för att hosta upp slantarna och
>gå å handla.
>Därför så vill jag självklart ha argument ifrån de som måste
>vara odelat partiska i min egen favör. Å vad bättre än detta
>eminenta forum. 🙂
>
>Åkej, för att sälja till mig själv (samt sambo) denna
>förmodade höjning av månadskostnaden för fordon så måste jag
>få lite bra kunskaper såsom:
>
>Vad kostar mellan tummen å pekfingret en försäkring. Är den
>svindyr? Vilket bolag är bäst?
>
>Hur är servicekostnaderna jämfört med andra bilmodeller?
>
>Hur enorm är värdeminskningen egentligen?
>
>Varför verkar det finnas många kortmilade WRX till salu?
>Tröttnar folk fort? Å varför?
>Finns det fina beggade ex av en sådan bil egentligen eller är
>alla sönderkörda?
>
>
>familje-lyxgubbräzer till detta körmonster?
>
>
>HELP!!!
>
>:-)kör en sti 04, betalar knappt 6000/år försäkring men då har jag tagit alla extraförsäkringar som fanns.
Ett tips är att försöka ha alla försäkringar(villa, båt, bilar, eller vad det nu kan vara) hos samma bolag, de brukar lämna lite rabatter då. Det gör det bolaget jag kör med ialla fall.Värdeminskningen är inte märkvärdig, hade en ny gt en gång i tiden, sålde den efter ett par år, värdeminskningen var ca 15% totalt på de två åren.
Kan jämföra med ett annnat märke som jag hadde ett par år och som minskade drygt 30%.20 mars, 2005 kl. 22:12 #95127Lefty
Deltagarethorlake har PM 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.