› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Akut, mappning på fredag och startmotorn krånglar
- Detta ämne har 13 svar, 1,209 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av
Gyver.
-
FörfattareInlägg
-
21 augusti, 2012 kl. 21:12 #29046
Gyver
DeltagareHej,
Skulle starta upp min renoverade motor ikväll och när det blev dags att dra runt motorn utan tändning på startmotorn för att bygga upp oljetryck så hände nada.:(
Började med att kolla så larmet inte ställde till något problem med startspärren men det var det inte. Körde upp brukisbilen bredvid och laddade batteriet på imprezan och försökte starta samtidigt men inget då heller. Sen mätte polaren med multimeter på startmotorn när jag vred om nyckeln och den fick signal då men den snurrar inte runt. Tillslut så tjuvkopplade vi startmotorn via batteriet men den hoppade inte igång då heller.
Så vi kom till slutsatsen att kanske solenoiden är trasig, eftersom startreläet borde väl funka då den fick signal när jag vred till sista läget på tändlåset?
Känns så konstigt bara eftersom den alltid hoppade igång direkt för cirka ett år sedan innan motorn rasade. Och startmotorn har bara legat på hyllan sedan dess, fattar inte hur den kan ha gått sönder.Någon som vet hur man fixar en ny solenoid eller om man på något sätt kan laga den? Är inte så erfaren med att försöka fixa startmotorer…:o
Eller kan det vara något annat elfel?
Framlysena lyser inte heller, men det kan bero på att jag har xenon och förr så var det glappkontakt i kablaget till dem vill jag minnas.Om jag inte lyckas fixa detta under morgondagen, är det någon i stockholmsområdet som har en frisk startmotor liggandes och kan tänka sig att låna ut den över helgen?
Jag har en 1999 Impreza sti, startmotorn från en gt borde passa.:)
Mvh, David
21 augusti, 2012 kl. 22:02 #247069Mumin
DeltagareJord kabeln som sitter på bulten som drar fast lådan till motorn sitter den fast riktigt? Ska sitta på över bulten på startmotorn. På min gt så var den lös och då startade den inte… Var helt sten död drog fast skiten sen tada… Om du har flyt så kan det vara så iaf 😉
22 augusti, 2012 kl. 04:39 #247080-Ponken-
DeltagareTesta knacka lite lätt på startmotorn, kan vara så att solenoiden har fastnat. Funkar inte ovanstående kommentar eller detta så skulle jag testa med en annan startmotor.
22 augusti, 2012 kl. 05:49 #247075Gyver
DeltagareTack, skall testa era tips nu på förmiddagen och se vad som händer:-)
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
22 augusti, 2012 kl. 05:50 #247068Twinturbo
DeltagareKnacka på den eller rulla bilen lite med växel i så att startmotorn kommer i ett annat läge kan hjälpa.
22 augusti, 2012 kl. 06:39 #247076Gyver
DeltagareEn fråga, har sökt på bildelsbasen och ser att det finns två olika startmotorer till Impreza GT’s, Denso och Mitsubishi. Jag har en Denso nu, någon som kan bekräfta att en Mitsubishi lirar utan bekymmer? Fanns nämligen bara mitsu-motorer på stockholms skrotar.
/David
22 augusti, 2012 kl. 07:32 #247079narto
DeltagareJag bytte startmotor i min nyligen och märkte att det klickade bara till lite när jag vred tändningen, tog ur startmotorn igen och provade köra den ute ur motorn med enbart kablar o batteri, då verkade den ”hoppa” i rätt läge och sen funkade det efter monteringen igen..kanske kan hjälpa 🙂
22 augusti, 2012 kl. 12:33 #247077Gyver
DeltagareTack alla för tipsen. Det visade sig att jag varit fumlig och inte skruvat åt en kabel på startmotorns undersida som jag inte såg igår. Startade kärran sedan och motorn spinner som en katt! Inga läckage och har precis bytt olja och filter. Skulle ta en liten provtur men kopplingen tar inte. Visar sig att utrampningslagret inte har klickat i position när jag sköt ihop motorn med lådan.Så nu skall jag riva ner lådan och försöka fixa det istället ^^
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
22 augusti, 2012 kl. 13:03 #247070Mumin
DeltagareTa bara bort slavcylindern och tryck gaffeln tills skiten klickar i. Värsta fall kan det vara gaffeln felet sitter i…
22 augusti, 2012 kl. 16:22 #247073sladden
Deltagareså länge urtrampningslagret sitter åt rätt håll så behövs inte lådan tas ner.. få gaffeln i rätt position i urtrampningslagret bara å tryck den backåt så det klickar fast i lådan. kan underlätta om du tar bort pinnen från kopplings cylindern.
22 augusti, 2012 kl. 16:39 #247071Mumin
DeltagareSladden hur går det med ditt monster då? Såg faran på Jrm i måndags 😉
22 augusti, 2012 kl. 20:23 #247074Gyver
DeltagareTack grabbar, som första försök drog jag bort gummidamasken för kopplingsgaffeln och bände den bakåt tills jag plötsligt kände att den högg fast 🙂 Glad och utmattad av dessa 2 veckors tokmekande från ett skitigt shortblock till en fungerande motor kändes det som karma efter allt slit man lagt ner :p
Backade ut ur garaget och höll koll på alla värden, sen åkte jag ner till macken och tvättade bort allt garagedamm som blivit av ett års stillastående:)
Körde sedan hem och parkerade bilen på gatan, jättekonstig känsla att plötsligt köra den igen. Mappning på fredag som sagt, wish me luck! d—0.o—bFörresten, jag har aldrig hållit på med en bil med ställbar bränsletrycksregulator för insprutning förut. Skall dem låta såpass mycket som den gör? Man hör tydligt hur den arbetar från kupen på tomgång…
Jag har en Fuelab 3-port mini, helt ny./David
22 augusti, 2012 kl. 20:40 #247072Mumin
DeltagareSkönt att det löste sig 😉 min pärla blev mappad idag utan problem.. Ska hämtas imorgon kan knappt vänta !! Som vanligt håller Jrm vad dom lovar och bra bemötande tummen upp för dom igen 😉 vart ska du mappa?
22 augusti, 2012 kl. 20:49 #247078Gyver
DeltagareSkönt att det löste sig 😉 min pärla blev mappad idag utan problem.. Ska hämtas imorgon kan knappt vänta !! Som vanligt håller Jrm vad dom lovar och bra bemötande tummen upp för dom igen 😉 vart ska du mappa?
Grymt! Ja det är bra tider detta, heheh! 😉 JRM såklart 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.