› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › AlienDice guide…
- Detta ämne har 10 svar, 1,714 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 3 månader sedan av
zOdi.
-
FörfattareInlägg
-
30 december, 2004 kl. 14:19 #2707
Andreas_GT
Deltagarehttp://www.shellkonto.nu/alien/gallery_040103.html
jag har köpt packnignen 01-80127 ifrån mekonomen som rekomenderades i denna guide men nu när jag sitter å tittar på den har jag väldigt svårt att fatta hur det ska kunna fungera mellan min hks downpipe och blitz mellanrör…
Den är lixom plan på en sida och konad på den andra borde det inte vara konad på båda sidorna eller hur ska det vara Alien ? 🙂PS om det nån som har en bild eller kan rita hur orginal packningen ser ut vore ju najs 😉
30 december, 2004 kl. 14:41 #54112SecretAgentMan
DeltagareOriginalpackningen är konisk, anslutningen mot blitz mellandel är en kona, och den koniska packningen sitter på en rak fläns på downpipen. 🙂
/J
30 december, 2004 kl. 15:27 #54118Niklas
DeltagareJag köpte min packning på Subaru verkstad för 400kr (eller vad den kostade) men fick då tips om att man kunde köpa billigare på Mekonomen och vilket artikelnummer denna packning hade. Har inte själv provat detta.
Packningen jag köpte kan man likna vid ett armband. Det var ca 2cm brett, diameter på ca 7-8cm och en materialtjocklek ca 1cm (vilket jag fick fila en hel del på så att innerdiametern blev grövre så packningen gick på nya downpipens ändbit (den som sticker in i mellanröret).
EDIT: Detta fick jag av användaren ”xmax”:
>på packningen jag har står det 01-80127 och 6842441 80127.
>dom kollade på mekonomen vad den va till men den är inte till
>någon speciell bil så den finns inte i deras dator eller i
>deras pärmar. packningen kommer från Walker.
>
>om du vill ringa till mekonomen i kramfors så är nummret
>0612-14700
>väldigt hjälpsamma killar jobbar där! fråga efter christer han
>vet!
>
>hoppas du hittar den å spara en slant!
>
>mvh
>DanielOm artikelnumret inte stämmer, dvs packningen du köpt inte passar så meddela mig så tar jag bort det från min sida. Inte meningen att blåsa folk.
EDIT2: Orginalpackningen sitter troligen fast på din downpipe och är så fastbränd att du inte inser att det är en packning. Det gjorde inte jag heller till en början. Tyvärr tog jag inga bilder då jag glömde bort att byta denna packning när jag gjorde mitt downpipebyte. Jag fick åka tillbaka till GDSen med en packning, skruva sär rören och trycka dit packningen så det skulle bli tätt. Hörde tydligt att det läckte mitt under bilden (ett extra avgasljud bakom framhjulen).
30 december, 2004 kl. 23:23 #54114Andreas_GT
Deltagaredå kanske jag har fått rätt ändå men som du säger så är innerdiametern på downpipen 3″ alltså 7,5 cm men packningen har en inner diameter på ca 6,5 cm så det blir väll lite som en propp.
Jag har ingen ändbit på min downpipe som sticker in i mellanröret utan mitt innerrör slutar precis plant med flänsen, stack det ut ett par centimeter rör efter eran fläns på downpipen som ni trädde på packningen på ?
isf fattar jag att det blev tätt för er men hur ska jag gå till väga då ?
31 december, 2004 kl. 16:32 #54119Niklas
Deltagareandreas: Kan du inte trycka in den i mellanröret och sedan skruva på downpipen. Mellanröret har väl fortfarande plats för packningen?
Orginaldownpipen och min twinneck downpipe har en liten rörbit som sticker ut precis lagom för att trä på packningen.
1 januari, 2005 kl. 23:27 #54115Andreas_GT
Deltagare>Orginaldownpipen och min twinneck downpipe har en liten rörbit
>som sticker ut precis lagom för att trä på packningen.OK, det har ju självklart inte jag på min downpipe 🙁
>andreas: Kan du inte trycka in den i mellanröret och sedan
>skruva på downpipen. Mellanröret har väl fortfarande plats för
>packningen?Ja det är ju så det får bli, eller så får jag väll ringa å höra med nån försäljare av min downpipe hur det är tänkt att det ska vara.
Kanske ska vara en vanlig platt packning ?!2 januari, 2005 kl. 00:11 #54120Niklas
DeltagareTvivlar på att en sådan finns. Subaru orginal har bara en platt packning mellan turbo och downpipe, inte downpipe och mellanrör. Inte direkt så att downpipetillverkare gör packningar också.
Men om du inte märker att det läcker (borde gå att höra) och du har dragit åt bultarna mellan downpipe och mellanrör rejält (!!!) så är du nog safe.
6 januari, 2005 kl. 03:08 #54116Andreas_GT
Deltagare>Tvivlar på att en sådan finns. Subaru orginal har bara en
>platt packning mellan turbo och downpipe, inte downpipe och
>mellanrör. Inte direkt så att downpipetillverkare gör
>packningar också.
>
>Men om du inte märker att det läcker (borde gå att höra) och
>du har dragit åt bultarna mellan downpipe och mellanrör rejält
>(!!!) så är du nog safe.Ringde och snackade med http://www.dsign.itc.se/nextgenracing.se/www/index2.html
Som jag misstänkte skulle det vara platt packning på HKS downpipen.
Han hade packningar som passade hemma för 50 spänn 🙂Om ni skulle behöva packning till ert avgassystem kan jag ju tippsa om att packningen hade en inre diameter på 3″ och inpassningarna för bultarna var ”ovala” så dem passar alla 3″ system som fästs med 2 bultar 😉
6 januari, 2005 kl. 08:01 #54121Niklas
DeltagareGrattis. 😉
16 maj, 2005 kl. 15:17 #54113Nano
DeltagareHar oxå en HKS downpipe. Har som du säger heller inget ”rör” som sticker ut.
Packningen jag skaffade ser ut så här:
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi780/Packning.thumb.jpgDen duger troligtvis inte. Men jag får göra som du och skaffa en platt packning från länken du angav, eller kan jag göra en själv typ. Köpa packningsmaterial från typ mekonomen???
Vad tror ni?
MVH
Mårten26 maj, 2005 kl. 15:37 #54117zOdi
DeltagareHar oxå en HKS downpipe. Har som du säger heller inget ”rör” som sticker ut.Packningen jag skaffade ser ut så här:http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi780/Packning.thumb.jpgDen duger troligtvis inte. Men jag får göra som du och skaffa en platt packning från länken du angav, eller kan jag göra en själv typ. Köpa packningsmaterial från typ mekonomen???Vad tror ni?MVHMårten
Den på bilden passar inte till HKS downpipe, jag satt med en lika dan…
Köp ifrån nextgenracing billigt, bra å enkelt 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.