Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Jocke.T
    Deltagare

Jag går i funderingarna om att byta till et Link G4 nån gång i framtiden men undrar lite hur alla ni med bytt styrsystem gör med besiktningen.

På bilprovningens webbsida så står det såhär:
      På bensindrivna personbilar från 2002 samt dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en elektronisk miljökontroll, OBD- kontroll. Kontrollen genomförs med hjälp av ett diagnosverktyg som kopplas in i ett uttag som normalt sitter under instrumentpanelen. Verktyget läser ut samtliga registrerade felkoder som påverkar bilens utsläpp.

Samt

Anmärkningen

Igge
      Deltagare

Bumpar tråden i hopp om en lösning som inte innebär att jag behöver byta ECU, även om det är rätt enkelt 😛

Jocke.T
        Deltagare

Oj, denna tråden hade jag glömt av 😛
          Kan meddela att jag köpte ett nytt sprut, ett SimTek, men använde aldrig det.
          Utan istället så mappades original sprutet med Ecutek.
          …Dock så är bilen såld, så är du sugen på ett SimTek med upplåst ALS och Lauch så säg till 😉

Kvarnis
          Deltagare

Vad kör du med för saker som förutom link ecu’n?
            Högst tveksam att om man skulle kunna köra med nått mot diagporten som kommer funka…ganska säker att det kommer märkas. Nyare bilar kör väl iofs Dan och då skulle det kanske kunna lösas.

Men har du inte kabel att mappa ord ecu?
            Måste väl krävas väldigt lite för att kunna köra genom besiktningen

Igge
            Deltagare

Vad kör du med för saker som förutom link ecu’n?
              Högst tveksam att om man skulle kunna köra med nått mot diagporten som kommer funka…ganska säker att det kommer märkas. Nyare bilar kör väl iofs Dan och då skulle det kanske kunna lösas.

Men har du inte kabel att mappa ord ecu?
              Måste väl krävas väldigt lite för att kunna köra genom besiktningen

Jo jag kan ju antagligen väldigt lätt mappa boxen för 1000cc-spridarna och så, men fanns det en enkel lösning hade det ju varit schysst 🙂

Typ en billig dummy att sätta istället för vanliga uttaget som säger “all clear”

Oj, denna tråden hade jag glömt av 😛
              Kan meddela att jag köpte ett nytt sprut, ett SimTek, men använde aldrig det.
              Utan istället så mappades original sprutet med Ecutek.
              …Dock så är bilen såld, så är du sugen på ett SimTek med upplåst ALS och Lauch så säg till 😉

Nä, sitter med ett link som gör sitt jobb. Om inte Simteket säljs till äckligt förmånligt pris då 😛

Kvarnis
              Deltagare

Jo jag kan ju antagligen väldigt lätt mappa boxen för 1000cc-spridarna och så, men fanns det en enkel lösning hade det ju varit schysst 🙂

Typ en billig dummy att sätta istället för vanliga uttaget som säger “all clear”

Har funderat lite på det tidigare men då jag mest haft äldre bilar har det inte arit ett problem.

Syvecs skulle säkert kunna prata can, även Alkatec och Simtek.
                Ställ frågan på 22B alt Nasioc eller Links forum
                Problemet är väl att du måste skicka ut ett rent allmänt protokoll.
                Har inte jobbat med just can men med profibuss måste man ju ha rätt config fil för att det ska funka. Ecu’r tenderar ju att anpassat sitt oftast…

Igge
                Deltagare

Verkar som man behöver g4+ för den funktionen

ECU byte snart då…
                  Måste bara fixa avgasläckaget först

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.