Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #30186
    Jocke.T
    Deltagare

      Jag går i funderingarna om att byta till et Link G4 nån gång i framtiden men undrar lite hur alla ni med bytt styrsystem gör med besiktningen.

      På bilprovningens webbsida så står det såhär:
      På bensindrivna personbilar från 2002 samt dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en elektronisk miljökontroll, OBD- kontroll. Kontrollen genomförs med hjälp av ett diagnosverktyg som kopplas in i ett uttag som normalt sitter under instrumentpanelen. Verktyget läser ut samtliga registrerade felkoder som påverkar bilens utsläpp.

      Samt

      Anmärkningen

      #255079
      Igge
      Deltagare

        Bumpar tråden i hopp om en lösning som inte innebär att jag behöver byta ECU, även om det är rätt enkelt 😛

        #255078
        Jocke.T
        Deltagare

          Oj, denna tråden hade jag glömt av 😛
          Kan meddela att jag köpte ett nytt sprut, ett SimTek, men använde aldrig det.
          Utan istället så mappades original sprutet med Ecutek.
          …Dock så är bilen såld, så är du sugen på ett SimTek med upplåst ALS och Lauch så säg till 😉

          #255076
          Kvarnis
          Deltagare

            Vad kör du med för saker som förutom link ecu’n?
            Högst tveksam att om man skulle kunna köra med nått mot diagporten som kommer funka…ganska säker att det kommer märkas. Nyare bilar kör väl iofs Dan och då skulle det kanske kunna lösas.

            Men har du inte kabel att mappa ord ecu?
            Måste väl krävas väldigt lite för att kunna köra genom besiktningen

            #255080
            Igge
            Deltagare

              Vad kör du med för saker som förutom link ecu’n?
              Högst tveksam att om man skulle kunna köra med nått mot diagporten som kommer funka…ganska säker att det kommer märkas. Nyare bilar kör väl iofs Dan och då skulle det kanske kunna lösas.

              Men har du inte kabel att mappa ord ecu?
              Måste väl krävas väldigt lite för att kunna köra genom besiktningen

              Jo jag kan ju antagligen väldigt lätt mappa boxen för 1000cc-spridarna och så, men fanns det en enkel lösning hade det ju varit schysst 🙂

              Typ en billig dummy att sätta istället för vanliga uttaget som säger “all clear”

              Oj, denna tråden hade jag glömt av 😛
              Kan meddela att jag köpte ett nytt sprut, ett SimTek, men använde aldrig det.
              Utan istället så mappades original sprutet med Ecutek.
              …Dock så är bilen såld, så är du sugen på ett SimTek med upplåst ALS och Lauch så säg till 😉

              Nä, sitter med ett link som gör sitt jobb. Om inte Simteket säljs till äckligt förmånligt pris då 😛

              #255077
              Kvarnis
              Deltagare

                Jo jag kan ju antagligen väldigt lätt mappa boxen för 1000cc-spridarna och så, men fanns det en enkel lösning hade det ju varit schysst 🙂

                Typ en billig dummy att sätta istället för vanliga uttaget som säger “all clear”

                Har funderat lite på det tidigare men då jag mest haft äldre bilar har det inte arit ett problem.

                Syvecs skulle säkert kunna prata can, även Alkatec och Simtek.
                Ställ frågan på 22B alt Nasioc eller Links forum
                Problemet är väl att du måste skicka ut ett rent allmänt protokoll.
                Har inte jobbat med just can men med profibuss måste man ju ha rätt config fil för att det ska funka. Ecu’r tenderar ju att anpassat sitt oftast…

                #255081
                Igge
                Deltagare

                  Verkar som man behöver g4+ för den funktionen

                  ECU byte snart då…
                  Måste bara fixa avgasläckaget först

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.