Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    lillis
    Deltagare

Har Subaru några “barnsjukdomar” som man bör se upp med eller hålla koll på??
      (Subaru legacy outback 97:a)…..

Jommie
      Deltagare

En barsjukdom på en 97a bör jo vara fixat tills nu tycker jag. Bilen är jo inga barn längre ;o)

Men – just 2.5L motoren på dom tidiga modeller var känslig för överhettning med möjligt motor-ras som följd, så bra att ha lite koll på tempen när du kör om det är denna motor du har. Annars är det inte mycket att oroa sig över.
        Gör oljebyten som normalt, varje år/1500 mil och även i lådan när den ska ha oljebyten, så kan du ha bil i många många mil.

lillis
        Deltagare

Ok bra att veta…….bilen går sjysst och känner att jag vill “lägga”ner lite stålar på den.
          Tack för informationen.
          VH

GDB2003
          Deltagare

En barsjukdom på en 97a bör jo vara fixat tills nu tycker jag. Bilen är jo inga barn längre ;o)

Men – just 2.5L motoren på dom tidiga modeller var känslig för överhettning med möjligt motor-ras som följd

Enligt JRM är detta forfarande sant (alla 2.5L, även 2015).
            Överhängande rasrisk och att de byter och bygger dessa motorer mest hela tiden… 2.0L är förstås en stridsvagn 😉

Fladric
            Deltagare

Enligt JRM är detta forfarande sant (alla 2.5L, även 2015).
              Överhängande rasrisk och att de byter och bygger dessa motorer mest hela tiden… 2.0L är förstås en stridsvagn 😉

Är väl dock olika saker som går sönder om man jämför EJ25 sug- mot turbomotorer?

Sugmotorernas toppackningar hade nått produktionsfel (vill jag minnas) vilket gjorde att dem gick sönder (gäller mellan 97-03 har jag för mig)!

Turbomotorerna har väl problem med kolvar som spricker har jag för mig!

Så båda motorerna har rasrisk men av olika anledningar 🙂

Christian S
              Deltagare

Turbomotorerna har väl problem med kolvar som spricker har jag för mig!

dom går sönder imellan kolvringarna.

Fladric
                Deltagare

dom går sönder imellan kolvringarna.

Ja precis 🙂

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.