SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Allmänt chipstrim: varning…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
  • Författare
    JRM_Racing_AB
    Deltagare

>>- personligen har jag kommit fram till att knocklink borde
      >>vara den första modden för alla som pillar (och ifall man
      >har
      >>varit med ett tag på ett subaruforum så kan man inte ha
      >missat
      >>detta), kör man på trimning med luftmassemätaren kvar så
      >är
      >>det inte helt fel med Deltadash eller liknande för att
      >>regelbundet kolla värden.
      >>
      >>Börjar bilen gå sämre eller bättre plötsligt skall man
      >vara
      >>vaken.
      >>
      >>
      >Ang. Knocklink:
      >
      >Anser ni på JRM att en sådan är överflödig på en
      >EcuTek3-försedd bil mappad av er?
      >
      Självklart är det bra att köra med både hängslen och livrem … Men Subarun har en inbyggd knack-sensor orginal … Denna backar av tändning, skickar på soppa och sänker laddet så fort minsta indikation ges … Men visst kan man om man vill vara ännu säkrare köra med dubbla … Vi programmerar bilarna så att de går lika ”safe” som orginal …

MVH JoCCe

Practos
      Deltagare

Jimmie, det finns ingen här som kan säga ifall du bör eller inte bör göra det…finns folk med olika uppfattning (vissa har varit kunder till vissa företag och andra inte) mitt tips är att ägna mycket tid åt att kolla på hur trimmet skall göras, vilka komplikationer det kan vara och fundera på olika alternativ. Subaru trim är ganska nytt i detta land (och tudligen inte det enklaste !) sök därför kunskap utanför landets gränser också. Jo ett tips kan jag ge: Skaffa knocklink oavsett trimmad bil eller ej 😉

mvh/Henrik

Practos
        Deltagare

– personligen har jag kommit fram till att knocklink borde vara den första modden för alla som pillar (och ifall man har varit med ett tag på ett subaruforum så kan man inte ha missat detta), kör man på trimning med luftmassemätaren kvar så är det inte helt fel med Deltadash eller liknande för att regelbundet kolla värden.

Börjar bilen gå sämre eller bättre plötsligt skall man vara vaken.

Imp
          Deltagare

Det enda jag kan klaga på hos jrm är att dom aldrig har kaffet redo när jag kommer!!!!:)

Kör även jag med mappad bil från dom +massor av annat och har aldrig haft några problem alls med prylarna.

Dessutom tycker jag personligen att folk som skriker DET STOG FIRMA BLAH BLAH BLAH:s NAMN PÅ EN RASAD BIL SÅ DE E DEN FIRMANS FEL HELT OCH HÅLLET utan att igentligen veta ett skvatt borde skämmas regält. I detta fall var det jrm som råkade illa ut men vet flera andra firmor som anklagats för liknande där det i själva värket inte vart deras fel och där kunden i fråga inte heller ansätt så vara fallet.

Nä ta reda på fakta innan ni gapar.

Ska ni trimma en bil Gör det hoss JRM som enligt mig gör ett super bra jobb (förutom att brygga kaffe då).

Bobbo
            Deltagare

Skulle vara trevligt med en kommentar från JRM i denna tråd. Åker själv med Tek3 mappat av JRM, och man blir ju lite orolig när man läser detta.

Törs man fortsätta köra med mappad box eller ej?

Bobbo
              Deltagare

>- personligen har jag kommit fram till att knocklink borde
                >vara den första modden för alla som pillar (och ifall man har
                >varit med ett tag på ett subaruforum så kan man inte ha missat
                >detta), kör man på trimning med luftmassemätaren kvar så är
                >det inte helt fel med Deltadash eller liknande för att
                >regelbundet kolla värden.
                >
                >Börjar bilen gå sämre eller bättre plötsligt skall man vara
                >vaken.
                >
                >
                Ang. Knocklink:

Anser ni på JRM att en sådan är överflödig på en EcuTek3-försedd bil mappad av er?

subarujohan
                Deltagare

Jag kör med Tek3 med en del effekt fungera skit bra….
                  har inte haft några problem!
                  Har kört med tek2an i min andra subaru med fungerade skit bra det med!

JRM gjorde ett skit bra jobb! kommer nog får göra en
                  mappning till efter vinten då skall det laddas mera:P

/Subarujohan

subarujohan
                  Deltagare

Ja det har jag:-)
                    osså fick man ju testa evo under tiden dom mappade min:P
                    tyvärr inte superevon:D

Jag hör av mig joCCe!
                    Ni har inte tillgång till bänkning när ni mappar joCCe???

/Subarujohan

JRM_Racing_AB
                    Deltagare

Hej på er …

Att det skulle vara vårat fel är kvalificerat skitsnack …

Som vi säger och lovar alla kunder så tar vi fullt ansvar för alla våra jobb och skulle någonting inträffa som kan härledas till vårt arbete så står vi naturligtvis för alla kostnader …

Dessa fall som tagits upp vet vi om och har ingenting med vårt arbete att göra … Båda bilarna var när de kom till oss redan trimmade på mer eller mindre seriösa sätt med diverse delar som vi aldrig skulle sätta på en bil …

I det ena fallet så handlade det om en riktigt kraftig övervarvning pga. felväxling vilket ledde till motorras …

I det andra fallet har kunden ej hörsammat våra krav och rekommendationer på vissa komponenter som obönhörligen måste bytas omgående … Detta gjordes aldrig och resulterade i detta ras … Vi har talat med kunden idag och han tar själv på sig hela ansvaret och låter ingen skugga falla över JRM RACING AB …

Vi har talat med båda kunderna och ingen av dem har gjort något som helst anspråk på varken ersättning eller att det skulle vara vi som gjort något fel … Det de istället har sagt är att de ångrat att de inte trimmat hos oss från början istället … Vi har fortfarande en mycket god relation till dessa kunder …

Vi har precis all erfoderlig erfarenhet och utrustning som krävs för att trimma de flesta japanska bilar och i synnerhet Subaru och Mitsubishi … Vi tillsammans med Prospeed har fram till idag trimmat närmare 100 st Subarus och 50st EVO´s … Det har aldrig hänt någonting som kan härledas till vårt arbete … Om den dagen skulle komma så står vi självklart för detta …

EcuTek anser vi vara det idag mest säkra och seriösa sättet att trimma en Subaru om man bortser från eftermarknadssprut så som MoTeC, GEMS och Autronic … Är ni medvetna om att det är EcuTek Prodrive använder i sina bilar??? … Vi skulle aldrig använda en produkt vi inte vet fungerar till 100% … Vi har så stort förtroende för våra produkter och vår kompetens att vi ju lämnar oändlig garanti på vårt erbete … EcuTek fungerar till 100% klockrent …

Vad det beträffar AFM´ns (LMM) kvalitet etc. så är vi medvetna om detta och i de bilar där den är det minsta dålig så byts den ut … Ofta byter vi den ändå … Vi ligger med så goda marginaler så luftmassemätaren skulle aldrig kunna ställa till problem … Vi har för att lära oss programmerat med både dåliga och bra och nya och gamla luftmängdmätare … Vi kan därför påstå att vi har mycket god kunskap om detta och anpassar vår programmering efter detta …

Är ni fortfarande osäkra på något eller har några frågor är ni välkomna att höra av er …

073-4433200
                      eller
                      info@jrm-racing.se

MVH JRM RACING AB

JRM_Racing_AB
                      Deltagare

>Jag är ledsen JoCCe och kompani – men jag är tvingad till att
                        >kommentera lite, ta inte illa upp.
                        >
                        >1. En vissen luftmassemätare kan sabotera en motor som går
                        >med standardeffekt, en bil med ett högre effektuttag tar in
                        >mer luft, kräver mer soppa, och börjar luftmätningen svaja –
                        >ja då är risken större för elaka symptom större än med
                        >standardmappen. Sunt bondförnuft säger mig detta.
                        >
                        >2. Vi i styrelsen har rätt bra koll på i alla fall
                        >klubbilarna, och jag tvivlar på att det ens finns 100 bilar
                        >som har börjat trimma, men det kanske finns massor med bilar
                        >som vi missat att få med i klubben.
                        >
                        >3. En mappningsbar ecu är inte bättre än någon annan när det
                        >gäller effektuttag (med vissa förbehåll för finesser
                        >naturligtvis), i slutändan handlar det om tändning, bränsle
                        >och laddtryck.
                        >Hur man gör det är rätt irrelevant.
                        >Ecuteks egentliga styrka är att man behåller just
                        >standardecu:n.
                        >
                        >Mvh!
                        >
                        >/J
                        >
                        >

Vi tar inte illa upp … Vi vill ha en saklig och sanningsenlig diskussion … Därför tycker jag det är lite sorgligt att denna tråd inte modererades bort omg. … Vi borde ha kontaktats först för att få reda ut hur det egentligen låg till … Detta har tyvärr redan lett till att elaka och osanna rykten spidits långt utanför detta forum … Men vi får väl försöka göra det bästa av situationen …

1. Visst kan en AFM i extremfall skotta en motor om man inte uppmärksammar varningssignalerna … Detta kan självklart varken vi eller någon annan garantera … Men vi har testat alla tänkbara varianter för att få så stor kunskap om detta som möjligt … T.o.m. att total-skjuta en AFM …

2. Vi (JRM RACING AB) har gjort ca 40 svenska bilar … Prospeed har gjort ca 40-50 svenska bilar … Sen har det gjorts ett antal på utlandet också … (Ett par av våra kunder har sagt sig inte vilja vara med i SSI av olika anledningar)

3. Stämmer delvis … Ur effektsynpunkt går det att få ut mycket med alla system, Det går ju att skala om AFM´n för att kunna använda den med EcuTek vid högre effektuttag t.ex. … Fördelen med ex. MoTeC är som vi ser det alla dess funktioner (ALS, launch, separata mappningar etc. etc.) och att det har en mycket kraftfull processor vilket gör att den läser av alla sensorer med en mycket hög frekvens vilket är mycket bra ur säkerhetssynpunkt … Sen att det tillämpar en mapsensor istället för AFM ser vi också som du själv förstår som en fördel … Sen att ha full kontroll över alla trimningar för laddtryck, tändning etc. relaterade till avgastemp, insugstemp, soppa etc. gör att man kan lägga sig närmare gränsen och på så vis våga ta ut mer effekt … EcuTek´s fördel är som du säger att det använder standard-ECU´n som faktiskt är en mycket avancerad och bra ECU … Dessutom så är mjukvaran och justeringsmöjligheterna med EcuTek förvånansvärt bra …

MVH JRM RACING AB

SecretAgentMan
                        Deltagare

Det är inte alls direkt svårt att få snurr på en Impreza…

Jag personligen *tror* att de som pillar med ecutek förlitar sig på att originalboxen ordnar upp eventuella problem med mappningen, speciellt luftflödet via luftmassemätaren, och tändningen via knacksensorn.

Får man problem med en vissen luftmassemätare, eller en bil som slutar lyssna på spikning, eller i värsta fall inte kan backa tändningen med – då är man illa ute.

Inte sagt att det nödvändigtvis är så.

Sedan beror det ju som vanligt på hur stora marginaler man vill ha – jag lämnar med flit lite extra på både tändning och luft/bränsleförhållandet, vilket kanske offrar 5-10 hk, men hellre det än att rasa motorn.

/J

JRM_Racing_AB
                          Deltagare

>Hmm…jag som precis tänkte chippa bilen 🙁
                            >trodde inte riskerna var så stora vid en ”moderat”
                            >omchippning,
                            >nån med erfarenhet om detta ?? tänkte mig ecutec-trimning på
                            >JRM
                            >på min wrx-01, har läst mycket gott om detta här på
                            >forumet.
                            >
                            >//Jimmie
                            >
                            Du behöver inte vara orolig … Vi garanterar våra produkter till 100% …

MVH JRM RACING AB

JRM_Racing_AB
                            Deltagare

>Hmm…jag som precis tänkte chippa bilen 🙁
                              >trodde inte riskerna var så stora vid en ”moderat”
                              >omchippning,
                              >nån med erfarenhet om detta ?? tänkte mig ecutec-trimning på
                              >JRM
                              >på min wrx-01, har läst mycket gott om detta här på
                              >forumet.
                              >
                              >//Jimmie
                              >
                              Du behöver inte vara orolig … Vi garanterar våra produkter och arbeten till 100% … Du kommer inte bli besviken …

MVH JRM RACING AB

JRM_Racing_AB
                              Deltagare

>Det är inte alls direkt svårt att få snurr på en Impreza…
                                >
                                >Jag personligen *tror* att de som pillar med ecutek förlitar
                                >sig på att originalboxen ordnar upp eventuella problem med
                                >mappningen, speciellt luftflödet via luftmassemätaren, och
                                >tändningen via knacksensorn.
                                >
                                >Får man problem med en vissen luftmassemätare, eller en bil
                                >som slutar lyssna på spikning, eller i värsta fall inte kan
                                >backa tändningen med – då är man illa ute.
                                >
                                >Inte sagt att det nödvändigtvis är så.
                                >
                                >Sedan beror det ju som vanligt på hur stora marginaler man
                                >vill ha – jag lämnar med flit lite extra på både tändning och
                                >luft/bränsleförhållandet, vilket kanske offrar 5-10 hk, men
                                >hellre det än att rasa motorn.
                                >
                                >/J

Självklart mappar vi bilarna med stor säkerhet då AFM´n används …

MVH JoCCe

JRM_Racing_AB
                                Deltagare

>Jag kör med Tek3 med en del effekt fungera skit bra….
                                  >har inte haft några problem!
                                  >Har kört med tek2an i min andra subaru med fungerade skit bra
                                  >det med!
                                  >
                                  >JRM gjorde ett skit bra jobb! kommer nog får göra en
                                  >mappning till efter vinten då skall det laddas mera:P
                                  >
                                  >/Subarujohan

Du är välkommen Johan 😀 …

Du har sett oss jobba och vet att vi vet vad vi sysslar med 🙂 …

MVH JoCCe

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 50 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.