› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Allmänt chipstrim: varning…
- Detta ämne har 49 svar, 5,800 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 3 månader sedan av
ADDE.H.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2003 kl. 19:41 #50999
JRM_Racing_AB
Deltagare>Ja det har jag:-)
>osså fick man ju testa evo under tiden dom mappade min:P
>tyvärr inte superevon:D
>
>Jag hör av mig joCCe!
>Ni har inte tillgång till bänkning när ni mappar joCCe???
>
>/SubarujohanDet finns möjlighet till bänkning och effektmätning …
MVH JoCCe
6 november, 2003 kl. 19:41 #51000JRM_Racing_AB
Deltagare>Trådens vara eller icke vara… Vet inte. Man får ju som
>läsare också vara kritisk. Toni skriver ju faktiskt att ingen
>skall dömas ohörd. Tycker det var bra att det kom upp. Trist
>om det dras massa felaktiga slutsatser dock…
>
>Som sagt, när en trimmer krymper marginalerna, ingen tvekan.
>Så att bilarna är lika ”safe” efter tex en tek’ning är ju inte
>riktigt sant.Förstår vad du menar men problemet är att ”vissa” läser 3 meningar i ett inlägg och ser typ: JRM – 2 rasade motorer – passa er … Och sen är skitsnacket igång … Tyvärr är det så … Jag vet …
Marginalerna behöver inte krympa … En bil kan gå mer safe efter en trimning än innan … Detta beror på hur fabriksinställningarna ser ut … Vågar bestämt hävda att de bilar vi lämnar ifrån oss går ”jätte-safe” … Imprezan i orginalutförande går faktiskt skrämmande snålt vid vissa varvtal och laster samtidigt som den går löjligt fett på vissa andra ställen … Detta bl.a. ändrar vi på …
MVH JoCCe
6 november, 2003 kl. 19:41 #51010Jimmie
DeltagareHmm…jag som precis tänkte chippa bilen 🙁
trodde inte riskerna var så stora vid en ”moderat” omchippning,
nån med erfarenhet om detta ?? tänkte mig ecutec-trimning på JRM
på min wrx-01, har läst mycket gott om detta här på forumet.//Jimmie
6 november, 2003 kl. 19:41 #51011Jimmie
DeltagareKloka ord, det är som sagt inte ofta man läser om rasade motorer på detta eller andra forum.
Men om man kompletterar en omchippning med knocklink och/eller lamdamätare bör man väl kunna klara sig rätt bra ?
Såg att motornord har nån typ av chip som inte ger lika mycket effekt men är ganska billigt, kan detta kanske vara en ”snällare” typ av trim ?//Jimmie
6 november, 2003 kl. 19:41 #50966SecretAgentMan
DeltagareJag är ledsen JoCCe och kompani – men jag är tvingad till att kommentera lite, ta inte illa upp.
1. En vissen luftmassemätare kan sabotera en motor som går med standardeffekt, en bil med ett högre effektuttag tar in mer luft, kräver mer soppa, och börjar luftmätningen svaja – ja då är risken större för elaka symptom större än med standardmappen. Sunt bondförnuft säger mig detta.
2. Vi i styrelsen har rätt bra koll på i alla fall klubbilarna, och jag tvivlar på att det ens finns 100 bilar som har börjat trimma, men det kanske finns massor med bilar som vi missat att få med i klubben.
3. En mappningsbar ecu är inte bättre än någon annan när det gäller effektuttag (med vissa förbehåll för finesser naturligtvis), i slutändan handlar det om tändning, bränsle och laddtryck.
Hur man gör det är rätt irrelevant.
Ecuteks egentliga styrka är att man behåller just standardecu:n.Mvh!
/J
6 november, 2003 kl. 19:41 #2303Toni
DeltagareLämnade in min bil på Bromma Bil och Motor idag för 7500-milaservice.
Spankulerade runt i verkstan och fick syn på en svart STi med skadade kolvar. Av dekalen att döma trimmad av JRM. Skulle kosta ca 100 000kr att renovera den motorn. Det går självklart inte på fabriksgarantin utan ägaren får själv punga ut.På min andra fråga om bakgrunden till renoveringen så får jag ett surt muttrande om att ”det är ANDRA bilen på kort tid vi haft inne trimmad på samma ställe med motor-ras, ni borde varna klubb-medlemmarna!”
Självklart så ska ingen dömas ohörd eller utan alla fakta på bordet men det förtjänar PÅ NYTT påpekas att det absolut inte är enkelt att chip-trimma Impreza-motorer. Inte heller att alla företag som påstår sig vara kapabla att trimma verkligen kan trimma säkert utan allvarliga risker för motor-haverier. Som medlem i klubben så skriver jag gärna under på punkt 2 i klubbens stadgar: ”Verka för bevarandet av Subaru Impreza”.
Härmed varnas alltså alla medlemmar att ni NOGA både kollar och DUBBELKOLLAR kompetens hos firmor, referenser ifrån andra som använt samma firma och gärna också på detta forum innan ni lämnar ifrån er bilen för chip-trimning. Kolla också vilka garantier som lämnas vid motorhaverier för trots allt så uppstår inte ett haveri nödvändigtvis på en gång utan kanske ett eller två år senare.
Toni
6 november, 2003 kl. 19:41 #50965SecretAgentMan
DeltagareMotornord säljer Superchipset…vilket borde vara belagt med spöstraff att installera i en Impreza.
Problemet med Ecutek är som jag ser det luftmassemätaren, de har en tendens att tackla av, utan att gå sönder helt…vilket gör att bilen går som en påse jordnötter (men inte i ”failsafe”).
Har man dessutom tagit ut marginalerna en smula innan… 😮
Allt kan jäklas och strula, det är det första man skall ha i åtanke innan man väljer att pilla på något.
/J
6 november, 2003 kl. 19:41 #50975Strat
DeltagareTrådens vara eller icke vara… Vet inte. Man får ju som läsare också vara kritisk. Toni skriver ju faktiskt att ingen skall dömas ohörd. Tycker det var bra att det kom upp. Trist om det dras massa felaktiga slutsatser dock…
Som sagt, när en trimmer krymper marginalerna, ingen tvekan. Så att bilarna är lika ”safe” efter tex en tek’ning är ju inte riktigt sant.
6 november, 2003 kl. 19:41 #50978Toni
Deltagare>Hmm…jag som precis tänkte chippa bilen 🙁
>nån med erfarenhet om detta ?? >//JimmieDe som får såna problem att motorn rasar är kanske inte lika pigga på att posta sina erfarenheter i forum och annonsera sin olycka. Det är roligare att berätta om hur bilen går som ett skållat troll än att motorn rasat och man nu måste bråka med en trim-firma om ersättning för skadan. Lite grann ligger det ju också i sakens natur att man har sig själv att skylla – och det är ju inte kul att erkänna…
Därför kommer du ALLTID läsa tio gånger fler inlägg i detta forum och andra forum om positiva saker än om negativa saker. Det betyder dock inte att allt är frid och fröjd.
Toni
6 november, 2003 kl. 20:48 #51001JRM_Racing_AB
Deltagare>>
>>Marginalerna behöver inte krympa … En bil kan gå mer
>safe
>>efter en trimning än innan … Detta beror på hur
>>fabriksinställningarna ser ut … Vågar bestämt hävda att
>de
>>bilar vi lämnar ifrån oss går ”jätte-safe” … Imprezan i
>>orginalutförande går faktiskt skrämmande snålt vid vissa
>>varvtal och laster samtidigt som den går löjligt fett på
>vissa
>>andra ställen … Detta bl.a. ändrar vi på …
>>
>>MVH JoCCe
>
>Jag menade mer att många komponenter (i hela bilen) går
>hårdare, närmare gränsen. Har dock lite svårt att tro att
>Subaru skulle ha en ”dålig” mappning i grunden? Säkert full av
>kompromisser, men säkerheten borde ju prioriteras högt. Är nog
>mycket mer tid och pengar lagd på den mappningen än någon
>ecutek map 🙂
>
>PS. Sparka på Rickard. Han verkar lite seg 😉Visst sliter det mer på en bil med högre effektuttag … Konstigt vore det annars … Men detta tillhör kategorin normalt slitage … Subaru har ingen dålig mappning men deras bilar är inte inividuellt programmerade därför har de mer av en ”bas-mapp” för att det ska fungera i alla kärror som rullar av bandet trots att ingen motor är identisk med någon annan … Det vi gör är att vidareutveckla standard-programmeringen för att vara anpassad för just din bil och dina modifieringar …
Ska sparka lite på honom 😀 …
MVH JRM RACING AB
6 november, 2003 kl. 20:48 #50976Strat
Deltagare>
>Marginalerna behöver inte krympa … En bil kan gå mer safe
>efter en trimning än innan … Detta beror på hur
>fabriksinställningarna ser ut … Vågar bestämt hävda att de
>bilar vi lämnar ifrån oss går ”jätte-safe” … Imprezan i
>orginalutförande går faktiskt skrämmande snålt vid vissa
>varvtal och laster samtidigt som den går löjligt fett på vissa
>andra ställen … Detta bl.a. ändrar vi på …
>
>MVH JoCCeJag menade mer att många komponenter (i hela bilen) går hårdare, närmare gränsen. Har dock lite svårt att tro att Subaru skulle ha en ”dålig” mappning i grunden? Säkert full av kompromisser, men säkerheten borde ju prioriteras högt. Är nog mycket mer tid och pengar lagd på den mappningen än någon ecutek map 🙂
PS. Sparka på Rickard. Han verkar lite seg 😉
6 november, 2003 kl. 20:51 #50968OzO
DeltagareJRM: Vi tar inte illa upp … Vi vill ha en saklig och sanningsenlig diskussion … Därför tycker jag det är lite sorgligt att denna tråd inte modererades bort omg. …
—På vilket sätt har inte tråden varit sanningsenlig och saklig?? Ser inget som gör att den borde modereras bort. Jag har ändrat det olyckliga ämnet. Sen är det faktiskt vår skyldighet som klubb att:
* Verka för bevarandet av Subaru Impreza.
* Sprida kunskaper om Subaru ImprezaVi har som klubb från dag 1 sagt att om man skall ge sig på att motortrimma sin Subaru (gäller iofs alla bilar) bör man tänka på ett antal viktiga saker. Tänker inte ta upp allt i denna tråd, men den viktigaste punkten är att plugga! Ta reda på fakta, fråga inte bara ett företag utan 2 eller 3 (här blir det till att fråga utländska företag eftersom antalet svenska Subarutrimmare kan räknas på en hand). Hör med andra, läs på själv igen och skapa din egen uppfattning och gör dina beslut efter det.
Om man fortfarande känner sig osäker finns 2 alternativ: låt bli att trimma eller förlita sig på att företaget man valt för med sanning. Man skall komma ihåg att företag lever på att sälja. Om dom dock är seriösa säljer dom inte vad som helst utan en genomtänkt, hållbar och kundanpassad lösning och med garantier.
Detta har ni besvarat och det glädjer mig. Och fortfarande är vi sakliga.
I dagsläget verkar dock vara så att de flesta är lata, ni säger ju själva längre ner att folk bara läser 3 rader. Det är inget som vi kan ansvara för. Dessa lata människor verkar sedan ha en konstig bild att det är väl som att uppgradera sin dator och traskar in till första bästa ställe och kläcker ur sig ”I need 3 of those!” eller ”I need NOS!”.
JRM: … (Ett par av våra kunder har sagt sig inte vilja vara med i SSI av olika anledningar)
—–Vad vill du ha sagt med det?
Pågår just nu en diskussion om klubben och dess verksamhet. Har man synpunkter om klubben så finns det alla möjligheter att ventilera sig där. Gör man inte det, så kan vi inte ändra på något. Om man däremot medvetet ventilerar sig utanför klubben så missriktar dom sina synpunkter och bidrar således inte ett skvatt till klubben.
JRM: …använder standard-ECU´n som faktiskt är en mycket avancerad och bra ECU och sen Imprezan i orginalutförande går faktiskt skrämmande snålt vid vissa varvtal och laster samtidigt som den går löjligt fett på vissa andra ställen
Jag antar att du menar att orginal-ECU från fabrik är avancerad och bra, men att den är felinställd från fabrik för vissa bilar? Bara så inga missförstånd uppstår.
Här vill jag ha sagt att orginal-ECU:n är underskattad. Den gör sitt jobb bättre än något eftermarknads-ECU. Sen finns det finesser som eftermarknads-ECU:er har men som inte behövs på en standard-Subaru.
Subarun går något rikt av ett antal olika anledningar, säkerhet är den främsta. Vid vilka varvtal och laster går den snålt? Är detta något ni märkt på en bil eller alla hundra. Jag är inte sarkastik utan är bara intresserad av att veta.
Visst ingen motor är sig lik, men jag tror att Subaru har med detta i beräkningarna när de släpper iväg sista versionen av ECU:n till marknaden.
Imp: Dessutom tycker jag personligen att folk som skriker DET STOG FIRMA BLAH BLAH BLAH:s NAMN PÅ EN RASAD BIL SÅ DE E DEN FIRMANS FEL HELT OCH HÅLLET utan att igentligen veta ett skvatt borde skämmas regält
Om du läser Tonis inlägg igen så ser du att han inte alls skriver det du skriver. (Förutom att det fanns ett par utropstecken i ämnet… nu editerat)
JRM: …men problemet är att ”vissa” läser 3 meningar i ett inlägg och ser typ: JRM – 2 rasade motorer – passa er … Och sen är skitsnacket igång
Skitsnack utanför forumet är inget vi kan hindra. Om man inte läser den sakliga diskussionen ovan ordentligt så kan vi inget göra…
—
Fan, så här mycket har jag inte skrivit på länge. Men jag tycker det är oerhört viktigt att belysa riskerna med motortrimmning för att sudda bort Fast’n’Furious stämpeln denna verksamhet har idag (enligt min mening). Det tjänar vi ALLA på, både vi, företagen och våra plånböcker!JRM, ni har svarat väldigt sakligt och korrekt och det uppskattas!
”I would be unstoppable… if I could just get started!”6 november, 2003 kl. 21:05 #51007the_dog
DeltagareJag är mycket nöjd med JRM, väldigt vänligt bemötande av grabbarna.
Plus att bilen numera går ganska friskt, dom som hade lånat farsans 400 hk M5,a tyckte nog att den gick lite för bra när dom blev efter ifarter upp mot 180 😀6 november, 2003 kl. 21:39 #50979Toni
Deltagare>Hej på er …
>
>Att det skulle vara vårat fel är kvalificerat skitsnack …Det påstås heller inte av mig i mitt ursprungliga inlägg. Däremot varnas det allmänt mot trim utan kunskap mot bakgrund av en rasad motor. Jag förutsätter att JRM tycker att en sådan varning är befogad, eller?
>Dessa fall som tagits upp vet vi om och har ingenting med
>vårt arbete att göra … Båda bilarna var när de kom till oss
>redan trimmade på mer eller mindre seriösa sätt med diverse
>delar som vi aldrig skulle sätta på en bil …Jag hoppas att JRM inser att det är just för att ta reda på fakta som det är VIKTIGT att inlägg såsom mitt inlägg får komma in på BBS:en. Däremot finns det precis som JRM själva tydligen uppmärksammat rykten som redan kommit igång t ex hos den aktuella bilverkstaden. Detta är ofrånkomligt när JRM:s dekal sätts på en bil som man uppenbarligen själva insett ”varit redan trimmad med diverse delar som man aldrig skulle sätta på en bil”.
Klubben och BBS:en är till för medlemmarna ska få information inte för att leverantörer ska ha en reklam-megafon. De leverantörer som instämmer i detta kan då t ex välja att förekomma rykten genom att lika beredvilligt självpåtaget ge information berätta om bakgrunden till motorras som man lika beredvilligt berättar om extra hästkrafter. Bäst vore också om JRM med flera vore seriösa nog att tacka nej när en uppenbarligen redan toktrimmad bil kommer och vill ha något än värre hos JRM.
MVH
Toni6 november, 2003 kl. 21:47 #50977Strat
Deltagare>Bäst vore också om
>JRM med flera vore seriösa nog att tacka nej när en
>uppenbarligen redan toktrimmad bil kommer och vill ha något än
>värre hos JRM.Japp. Och om man inte vill tacka nej till jobb så kan man ju skippa att slänga på dekaler 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.