Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #44268
    5vensson
    Deltagare

      På STIn ska det sitta lyftare som är i rätt dimmension. Så jag tror inte det sitter några schims.Kan iofs vara årsmodellberoende./r

      Då bör det inte vara lika skadligt med launch på en STi?

      /Johan

      Impreza WRX STi -02

      #44260
      b20mannen
      Deltagare

        Vill påpeka att det går att ställa ALS och Launch utan de där förödande baksmällarna.

        Jag kör ju med Autronic SM4, och har en Launch vid 3300 rpm som bygger cirka 0,5 Bar laddtryck. Kom fram till att det ger bättre kontroll i starten, och alltså både snabbare och snällare starter än att fjonga iväg från 5500 rpm utan laddtrycksbygg.
        Man kan alltså ställa Launchen för att spara på drivlinan.

        Dessutom så har jag ställt både Launch och ALS så att det inte pangar i röret. Mullrar mest lite fint i röret bara.

        Om man inte har väldigt hårda inställningar, så har man smällarna antingen beroende på att man vill ha det så, eller att sprutet är för yxigt för att ställa in ordentligt. Utvecklingen går framåt.

        Däremot så är det kanske inte en så bra idé att göra hårda ALS-starter från 7000 rpm med femväxlade lådan. 🙂

        Annars en grej som är värd att ha i åtanke. Våra motorer har väldigt långa grenrör på grund av att det är boxer. Det ger ganska stor volym mellan ventilerna och turbon, och därför blir det ganska hårda smällar om det vill sig illa.

        #44269
        5vensson
        Deltagare

          Så om det blir för höga smällar finns det risk att man bränner ut tubro och cat o hela köret?

          /Johan

          Impreza WRX STi -02

        Visar 3 inlägg - 16 till 18 (av 18 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.