› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Ändrade planer…
- Detta ämne har 2 svar, 863 deltagare, och uppdaterades senast för 22 år, 1 månad sedan av Toni.
-
FörfattareInlägg
-
31 december, 2002 kl. 15:44 #6453RustasDeltagare
Jag skrev ju för några veckor sedan om att….sälja älsklingen…NÄEE! :´(
(Jag fick kicken från ”drömjobbet”.)Nu har jag fått möjligheten att avsluta mina arbetsuppgifter och sedan gå hem
med bibehållen lön ett tag…Så om någon vecka packar jag bilen med skidor och cyklar och drar ner till ”en MYCKET speciell dam” på Sicilien.
Hon bor i Cefalu, en liten stad på norra sidan som tydligen är något av en ”rallystad”…tråkigt!
Hon har varit co-driver i Grupp-B och Grupp-N, och kan en och annan sträcka….starten till en 15 km backtävling upp till toppen ”Gibilmanna” ligger någon km från kåken…jag har hittills bara cyklat dit upp…eventuellt
tar jag bilen någon gång…TYP!Hursomhelst fiskar jag efter lite medlidande här, jag måste ju köpa sommardäck,
se europa, skrämma italienare eller bli skrämd av(?), skaffa snökedjor(?), fiska, cykla, lyfta skrot, vindsurfa, gå ut med hunden, lära mig italienska,
åka skidor, umgås med en massa idrottstjejer (hon har ett fitnesscenter), samt snusa gammalt snus…Ni lyckliga, får ju köra med bredställ och skjuta dubb å grus på varandra…
(jag fick två stenskott i nya vindrutan idag).
Satan vad kul det är just nu med snön!
”Total koncentration, dra ettan, baken börjar bryta ut, i med tvåan, trean, kolla vänsterkurvan för möten (ingen där), bromsa å dutta höger på med gas och styr emot lite grann, dra ur så mycket du vågar, skär småkurvorna, i med fyran, full broms innan
Hummelmoraparkeringen (se upp med ev. trötta motionärer i immiga bilar), i med tvåan gå igenom vänstern med sköööönt ställ! Ladda tills du kommer till stora vägen…
(Detta var vägen från båtklubbarna, ni Järfällabor vet vad jag menar.)Nu till mina funderingar, då jag aldrig kört genom Österrike eller Italien förut
är jag nyfiken på alla tips jag kan få, gissar att resan tar 3 dgr, är inte så sugen på ”nonstop-mosning” (har gjort det förr, slutade nästan i diket i skåne på vägen hem när brorsan och jag gjorde Chamonix-Stockholm på 23 tim. i hans GSI-kadett för snart 12 år sedan). Alla tips angående vägval, övernattningar, utrustning osv mottages tacksamt!Jag vill avsluta med att önska alla ER, mina lekkamrater ett riktigt
Gott Nytt År.
Var rädda om Er och håll Er på vägen!//Stefan
(På nyårshumör, och med två Bishops Finger innanför bältet.)
1 januari, 2003 kl. 16:13 #79446RustasDeltagareHallåååååå……åååå….
Är ni ute och sladdar, eller har ni nyårsfrossa???
1 januari, 2003 kl. 18:13 #79445ToniDeltagareSkidor på Sicilien?
Tänker du åka skidor nerför Etnas sluttningar eller? Så många fler skidberg finns nog inte på Sicilien, fast numera så är det mest lavaströmmar som surfar nerför Etnas sluttningar…Angående dina frågor så rekommenderar jag följande schema:
Dag 1: Stockholm-Hannover via Öresundsbron och Rödby-Puttgarden
Dag 2: Hannover-Verona via München, Garmisch-P, Innsbruck, Brennerpasset
Dag 3: Verona-…
Ja du kan välja att köra genom hela Italien ner till ”tåspetsen” och ta båt över sundet till Sicilien. Men om du är trött på bilkörning kan du ta färja antingen ifrån Genova, Livorno, Civitavecchia eller Napoli till Palermo.
Köp boken ”Links&Rechts Autobahn” så hittar du hotelltips utmed motorvägarna i hela Europa.Du klarar dig på sommardäck hela vägen men du får såklart anpassa hastigheten beroende på väglag. Är det snö så får du ju köra väldigt försiktigt…
Ett annat tips kan vara att köpa slitna odubbade vinterdäck och köra ner på och sen köpa dina nya fräscha sommardäck i Italien helt enkelt men då får du å andra sidan hålla igen på högfartsgasningen så mycket som vinterdäcken pallar.
Har du tänkt att köra utanför motorvägarna på bergsvägar så kompletterar du sommardäcken med snökedjor i bagaget. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.