› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Ang D2 coilovers
- Detta ämne har 14 svar, 1,876 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 12 månader sedan av
SPiKE.
-
FörfattareInlägg
-
26 mars, 2012 kl. 18:07 #27946
Cmon
DeltagareTjena!
Monterade min D2 coilovers i helgen på -01:an. Först blev den lite väl låg. Hade i stort sett bara jämnat ut inställningarna som var från början. Det blev så pass att man inte fick in ett finger mellan däcket och skärm kanten.
Då tyckte jag att fälgarna bak lutade inåt så testade att höja 20 mm. Detta märkte jag ingen skillnad på.
Det går ej att ändra camber vinkel bak på dessa coilovers.Varför lutar fälgarna inåt? Går det att montera coilovers på fel sida, alltså höger/vänster?
Tänkte jag skulle höja den 20mm till då jag fortfarande tycker den är lite väl låt för min smak. Men osäker på om detta hjälper.
Hjulinställning står också på schemat men eftersom det inte går att ställa camber vinkeln bak på coilovers så undrar jag om det kommer hjälpa?
Någon som kan hjälpa mig reda ut detta?
26 mars, 2012 kl. 18:12 #240117TomK
DeltagareSå bulthålet vid hubben är inte lite ovalt så man kan justera camber där?
26 mars, 2012 kl. 18:47 #240118Cmon
DeltagareHubben?
Fram är det 4 st insektsskruvar man använder för att ändra camber. Så tänkte att det skulle se likadant ut bak isånna fall?
26 mars, 2012 kl. 18:53 #240112Steewe
DeltagareHubben?
Fram är det 4 st insektsskruvar man använder för att ändra camber. Så tänkte att det skulle se likadant ut bak isånna fall?
Hubben är nere vid hjulet, alltså de två grövre bultarna. Den övre av dessa två hål är något ovalt så cambern går att justera.
Mvh Stefan
26 mars, 2012 kl. 19:07 #240119Cmon
DeltagareTack för snabba svar!
Ska undersöka saken till helgen. Men kommer ni på något annat det kan vara tills dess som man kan kolla på så hör av er:)
26 mars, 2012 kl. 19:31 #240113Steewe
DeltagareTack för snabba svar!
Ska undersöka saken till helgen. Men kommer ni på något annat det kan vara tills dess som man kan kolla på så hör av er:)
Det är med 99% säkerhet den övre av de två bultarna som är problemet. 🙂 Men kan ha fel..
/S
27 mars, 2012 kl. 20:48 #240120Cmon
DeltagareBlir test till helgen 🙂 Men är detta någon inställning som görs vid en hjulinställning hos en däck verkstad också?
Tänkte göra det för att vara på säkra sidan så att allt står rätt till samt nya semi r-däck.28 mars, 2012 kl. 19:08 #240110challe
DeltagareBlir test till helgen 🙂 Men är detta någon inställning som görs vid en hjulinställning hos en däck verkstad också?
Tänkte göra det för att vara på säkra sidan så att allt står rätt till samt nya semi r-däck.Japp dom ställer camber vid en hjulinställning
29 mars, 2012 kl. 19:07 #240121Hjelm
Deltagarelånar tråden lite =)
Monterade själv mina nya K-sport coilovers idag, same same but different 🙂
Dock tyckte jag att mina låsringar som man låser upp fjädern med nästan ligger emot däcket, här pratar vi milimetrar, dock kommer jag inte ihåg hur tajt det var med org ben!
Det kanske räcker att ha dem marginalerna? 🙂
26 april, 2012 kl. 07:11 #240114Vince
Keymasterlånar tråden lite =)
Monterade själv mina nya K-sport coilovers idag, same same but different 🙂
Dock tyckte jag att mina låsringar som man låser upp fjädern med nästan ligger emot däcket, här pratar vi milimetrar, dock kommer jag inte ihåg hur tajt det var med org ben!
Det kanske räcker att ha dem marginalerna? 🙂
Har samma problem med clearence mellan fjäderben och baksidan av bakdäcken.
Jag tror att jag har den lite för lågt så att justeringsringen till fjäderns förspänning ligger sjuuuukktt nära däckens baksida. Har nog också för mkt negativ camber.Ska testa att höja lite samt minska camber och se om det blir bättre men det hade vart bra att veta vad ni andra som kör med liknande ben har för clearence mellan ben och däck där bak samt vad ni (som kör mkt på gata) har för höjd på kärran.
Ett annat sätt att kringå problemet vore ju att öka förspänning på fjädern (då flyttas justerings/låsningsringen uppåt) men man tappar fjäderväg istället vilket inte är så bra. Vad har ni för förspänning på fjädern (typ avstånd mellan topmonterings undersida och justeringsringens nedre kant när bilen inte står i backen)?
26 april, 2012 kl. 10:39 #240115Vince
KeymasterMan ska inte spänna fjädern nåt alls, bara ett par millimeter så den inte glappar. Sen beror det ju på vilken styvhet på fjädrarna ni har, en mjukare fjäder är längre och en styvare kortare, så kör man mjuka fjädrar kan det ju bli lite problem med breda däck.
Jag det var det jag misstänkte. Därav har jag bara ”spänt” de tillräckligt så att de inte glappar när bilen inte är i backen. Jag kör inte med sepciellt breda däck (225).
Då återstår bara att höja samt minska cambern. Frågan är mkt glapp är acceptabellt. Däcket deformeras ju när man kör fort i kurvorna (även om jag själv inte är tillräckligt bra för att köra jätte fort :o) och då kan jag tänka mig att det kommer att ta i om man bara har några mm.
26 april, 2012 kl. 23:18 #240108Ubbe
DeltagareJag det var det jag misstänkte. Därav har jag bara ”spänt” de tillräckligt så att de inte glappar när bilen inte är i backen. Jag kör inte med sepciellt breda däck (225).
Då återstår bara att höja samt minska cambern. Frågan är mkt glapp är acceptabellt. Däcket deformeras ju när man kör fort i kurvorna (även om jag själv inte är tillräckligt bra för att köra jätte fort :o) och då kan jag tänka mig att det kommer att ta i om man bara har några mm.
Been there, done that. Ett lillfinger är lagom, blir ungefär -2 grader :). Mindre offset på fälgarna är lösningen om man vill köra mer negativ camber bak. Att höja eller pressa ihop fjädern kommer inte funka.
27 april, 2012 kl. 05:28 #240116goffemannen
DeltagareEn lösning är att sätta dit 3mm spacer så kommer hjulen ut lite vilket ger mer plats.
/ David J – Superior Media
27 april, 2012 kl. 13:43 #240111Koffe
KeymasterProblemet är om man behöver mkt camber för att däcken inte ska ta i skärmkanterna. Då lär det inte hjälpa med spacers 🙂
27 april, 2012 kl. 14:15 #240109SPiKE
DeltagareHade sammalika på min och lösningen är större fälgar, då kommer justeringen under fälgkanten sas.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.