SSC Allmänt snack Allmänt småprat Ang försäkring på bana.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    modulated
    Deltagare

Chattade lite med Folksam idag angående försäkring på bana då
      det är dags för mig att byta bolag… så här blev resultatet :

Välkommen modulated!
      Du blir snart kontaktad…
      Du deltar nu i konversationen.
      Henrik deltar nu i konversationen.
      Henrik: Hej och välkommen till Folksam, jag heter Henrik Sandin,vad kan jag hjälpa dej med?
      modulated: Hej, hur ställer ni er till förarträning på bana ? Det är ingen tävling eller tidtagning.
      Henrik: vad tänkte du på då?
      modulated: Om er bilförsäkring gäller om jag deltar i förarträning på en racerbana, t.ex. kinnekulle ring.
      Henrik: ja det gör det , så till vida det inte är träning eller tävling
      modulated: Nej det är som sagt inte fråga om tidsträning eller tävling, står det här med i era allmänna villkor för tjänsten ? Isf i vilken punkt ?
      Henrik: vänta lite
      [15 minuter senare]
      Henrik: under vagnskada punkt 37
      modulated: Då får jag tacka för informationen.
      Henrik: tack själv!
      modulated: Ha en trevlig dag.

Under punkt 37 i nämda villkor står följande :
      ”Vi betalar inte skada som hänt under tävling med bilen eller
      under träning för tävling, om vi inte särskilt åtagit oss detta.”

Så jag tolkar det som om det är helt ok för folksam att släppa
      ut bilen på bana nästa sommar, nån som har någon annan åsikt ?

// Patrick P.

Regionsansvarig Västerås

Mange
      Deltagare

Jag har fått ett papper från folksam att jag har försäkring på banträffarna. Så länge det inte är tävling eller träning inför tävling

http:// rejsa.nu/info/forsakring-folksamintyg.gif

Jag hade ett likadant papper från IF när jag hade dom som försäkringsbolag

/Mange

Toni
        Deltagare

Ledsen att förstöra glädjen för er grabbar men jag tror ni finner i det finstilta till era försäkringar att det står någonting i stil med följande: ”Försäkringens omfattning motsvarar Trafikskadelagen”.
          Detta är en ganska generell formulering som de flesta bolag har i sitt finstilta. Kolla om också ert bolag har denna formulering.

Vad står då i Trafikskadelagen?

”Trafikskadelag (1975:1410)
          Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
          1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
          2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde”

Punkten 1.2 säger alltså klart och tydligt att lagen inte gäller och därmed inte heller den försäkring som till hänvisar i omfattning till att den gäller när lagen gäller.

Jag har 3-4 års erfarenhet av att snacka med okunniga och oinsatta handläggare hos försäkringsbolagen. Varför tror ni det tog 15 minuter mellan frågan och svaret i chatten med Folksam….?
          Dom RIKTIGA experterna på att tolka om försäkringen gäller sitter inte i chatten. Dom kopplas istället in först när skadan inträffat och Folksam ska hitta skäl för att slippa betala!

Det är klokt att alltid be om ett speciellt intyg från sitt bolag eller att annars vara beredd på risken när man kör bana.

Allan
          Deltagare

Jag sladdade koner på Uråsa flygfält när det ordnades Superstage för snart 3 veckor sedan. Laddade lite för hårt och hamnade i ett viltstängsel som något äss satt upp.

Förhandlar nu med Länsförsäkringar angående ersättning för vagnskada.

Ni som har LF kan ladda hem vilkoren här: http://www.lansforsakringar.se/villkor/mf44.pdf

Just det..har en bild på vraket oxo..

/Allan – som nästan lärt sig vänsterbromsa.. ;(

http://www.shell.linux.se/allan/images/skadad.JPG

Kvarnis
            Deltagare

Är inte helt hemma på det här men det innebär att vagnskada skulle gälla men inte trafikförsäkring typ…om man tolkar texten ur lag boken..

Toni
              Deltagare

>Är inte helt hemma på det här men det innebär att vagnskada
                >skulle gälla men inte trafikförsäkring typ…om man tolkar
                >texten ur lag boken..

Ja, typ.
                Bara ett litet problem: Om personskador inträffar så är du och andra oförsäkrade om Trafikförsäkringen inte gäller.

Som sagt: alltid säkrast att be om speciellt SKRIFTLIGT åtagande ifrån sitt försäkringsbolag.

Kvarnis
                Deltagare

>>Är inte helt hemma på det här men det innebär att vagnskada
                  >>skulle gälla men inte trafikförsäkring typ…om man tolkar
                  >>texten ur lag boken..
                  >
                  >Ja, typ.
                  >Bara ett litet problem: Om personskador inträffar så är du och
                  >andra oförsäkrade om Trafikförsäkringen inte gäller.
                  >
                  >Som sagt: alltid säkrast att be om speciellt SKRIFTLIGT
                  >åtagande ifrån sitt försäkringsbolag.
                  >

Jo jag vet..kan bli väldigt dyrt för inte tala om tråkigt !!!!

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.