SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Styling / Tillbehör / Bilvård Ang. mina Backspeglar ( Kolfiber Race look )…

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 198 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

’93-’00: 4-poliga speglar
      ’04-’06: 3-poliga speglar

Antar att även ’03 har 3-poliga speglar

Frågan är bara vad ’01-’02 har…en har beställt till en ’01a. Innan vi vet det kan jag inte skicka beställningen och jag har ingen möjlighet att kolla själv.

Annars är enda lösningen att vi chansar och beställer så får det bli som det blir. Jag kan inte ringa runt och leta information till vad alla skall ha, egentligen borde var och en själv säga att de skall ha 3- eller 4-poliga speglar.

/N – som till och med ringt IM för att få svar

PetterSolberg
      Deltagare

vem kan veta då? så kan jag själv kolla upp kanske.. för jag antar det är mig du pratar om..

Patrik
        Blå WRX-01

Niklas
        Deltagare

Jo, det är väl bara dig jag inte riktigt har koll på. 😀

Har lagt ut en tråd på Scoobynet i England också för att se om någon vet.

Först och främst, har du elvärmda backspeglar? Sen om du kan försöka kolla upp hur många sladdar som går in i spegeln, du måste ändå göra detta när du skall byta speglarna så lika bra att träna. Pilla bort den lilla svarta täckbiten som sitter på insidan av dörren vid spegeln. Sitter troligen med tre plastfästen som enkelt lossnar med milt våld, så var det på min. Sen har du tur så ser du redan där hur många sladdar det är. Annars får du ta av dörrsidan genom att lossna på alla skruvar du hittar (två grova skruvar, en ”träskruv” och ett plastclip), ta loss plasten runt handtaget (dra rakt ut)och knappsatsen för fönsterhiss (lyft upp i framkant sen drar du fram och upp). Efter detta så borde du kunna lyfta av dörrsidan eller varjefall kunna kika in bakom plasten…

Niklas
          Deltagare

Ok, PetterSolberg har dragit sig ur gruppköpet då han inte vet vad det är han skall ha till sin bil. Jag skickar tillbaka pengarna till honom och så beställer jag till oss andra inom kort.

Jag hoppas att detta blir rätt och kommer att fungera: GT får 4-poliga, WRX får 3-poliga.

Väntar bara på ett svar från Addson som skrev i en tråd att det skall vara 3-poliga. Bäst att höra med alla…

Nikke McRae
            Deltagare

Manu_Sti: Var kontakten annorlunda på 4-pol/3-pol, eller var det bara sladdar utan kontakter?

Jag ska ut och mäta o kolla med egna ögon på GT-n. Borde bara gå åt 3 kablar för att styra dem, enligt ritning.

Men det spelar nog ingen större roll, för mig iallfall, det ska nog gå o tjuvkoppla ihop nått, elektriker som man är. 😛
              Men det vore bra med en kontakt som passar bilens kontakt.

Niklas
              Deltagare

Visst vore det bra, men det vet jag inte om det finns en standard på. Men klarade Manuel att få ihop det så skall väl vi andra också göra det. 🙂

Jag har fått pengar från: 1, 2, 3, 5, 6, 7 och 8. Saknar alltså pengar från gotte51.

Nikke McRae
                Deltagare

Jag tror på 3-pol till GT’n nu och alla imprezor, kolla den andra tråden. 🙂

Det fungerade på Manu’s STI, så då funkar det på GT’n.

Niklas
                  Deltagare

Men varför skriver då Allan att det bara gick att ställa spegeln i höjdled om man hade 3-poliga speglar?

Här är bilder på elkopplingarna:

Kontakten närmast spegeln:
                    http://www.shellkonto.nu/alien/temp/spegel_1.jpg

De fyra sladdarna som går från kontaktein i spegeln:
                    http://www.shellkonto.nu/alien/temp/spegel_2.jpg

De fem sladdarna som kommer till kontakten:
                    http://www.shellkonto.nu/alien/temp/spegel_3.jpg

Kontakterna (hona = fem kablar in, hane = fyra kablar ut):
                    http://www.shellkonto.nu/alien/temp/spegel_4.jpg

Ser ut som grön och svart går till samma kontakt, på så sätt har de fyra kablarna bara tre stift i kontakten. Sen de fem sladdarna på andra sidan har den gula och den svarta ingen kontakt med andra delen av kontakten. De två nedre stiften i kontakten har ju inga stift på andra sidan.

Nikke McRae
                    Deltagare

Se svar i andra tråden.

Men om du fortfarande är osäker, så kanske det är lika bra att jag beställer en spegel först, och ser att det fungerar?

Niklas
                      Deltagare

Har redan beställt. Vi får hoppas att det passar, annars blir det jag som får lösa det på något sätt. 🙂

Ingen kan ju ge ett exakt svar hur det nu skall vara, det enda klara beskedet tycker jag är Allan som klart och tydligt skriver att det inte funkar med 3-poliga speglar utan skall vara 4-poliga, varjefall på hans GT. Resten är bara gissningar och antaganden.

Men du skrev ju att det funkar med både 3-poliga och 4-poliga så det är väl inget att oroa sig för.

Nikke McRae
                        Deltagare

Japp så är det. Allan speglar MÅSTE varit av en annan typ än de Manuel köpt. För fungerar 3pols spegeln på Manuels STI 04, så funkar den på GTn = samma lika system.

Jag är rätt säker på det här, men bil-el är lurigt. 😀

Niklas
                          Deltagare

Men skall jag försöka byta så vi bara får 3-poliga speglar då? Det är nog inte försent än…svara snabbt! 😉

Nikke McRae
                            Deltagare

Japp, jag vill iallfall ha 3 pol.

Niklas
                              Deltagare

Men om jag byter till 3-pol till alla, går du i god för att det kommer att funka? 🙂

Nikke McRae
                                Deltagare

Hehe. Det fungerade ju för Manuel, så det ska fungera på GT. Annars byter jag yrke. 😀

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 198 totalt)
                                • Ämnet ”Ang. mina Backspeglar ( Kolfiber Race look )…” är stängt för nya svar.