Tänkte höra med dom vise, är det något man skall tänka på när man byter turbo? skall sätta på en VF34 på min GT-00. Tar först av intercoolern osv.. blablabla.
Alla tips välkomna!
Tänkte höra med dom vise, är det något man skall tänka på när man byter turbo? skall sätta på en VF34 på min GT-00. Tar först av intercoolern osv.. blablabla. Alla tips välkomna!
Hmm, tror inte man behöver ta av intercoolern, såg i alla fall inte så ut. Jag skulle lossat på slangen mellan turbo/IC och sedan gått på bultarna mellan uppipe/turbo och turbo/downpipe. Därefter lossat på oljereturen och olja-in. Sedan har du ju bara lite slangar till vattenkylningen och vakumslangen till laddtrycksolenoiden kvar, en baggis 😉
IC:n tas absolut bort, det går säkert att fippla bort turbon utan att göra detta – men det blir bra mycket jävligare. 😀 (Det tar 5 minuter för en ovan att ta bort ic:n, jag gör det under minuten…)
Även downpipen måste bort, det sitter pinnbultar på både turbo och uppipen som turbon sitter på, som tillsammans effektivt låser ihop hela konstruktionen.
/J – har gjort det där minst 8 ggr, bara på Silverpilen… 😀
Jo, det är nog lättare att komma åt allt om man tar bort intercoolern. Tänkte mest på min egen bil där jag nog skulle gjort ett försök utan att plocka bort den pga av ett den är överfet nu och att det var halvbesvärligt att få dit den (precis den går in). Original är ju liten och beskedlig och lätt att få bort och dit igen 😉
Jerry, man behöver väl inte plocka bort hela downpipen? Måste ju räcka att lossa bultarna mellan turbo/downpipe och eventuella fästskruvar i lådan/under bilen och sedan föra den bakåt?
Författare
Inlägg
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.