› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Angående import!
- Detta ämne har 17 svar, 1,497 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 12 månader sedan av
Davve.
-
FörfattareInlägg
-
2 februari, 2005 kl. 00:25 #8355
lunkan
DeltagareÄr det nån som vet vad som måste göras om man skulle ta in en bil från USA?
Mätarna visar ju mp/h o inte km/h! Hur fixar man en sån sak, lätt eller krångligt? Kanske är en massa saker som man inte tänker på!
Har nämligen kikat lite på deras Impreza med 2,5l + turbo (300hk)
2 februari, 2005 kl. 00:25 #93716lunkan
DeltagareÄr det nån som vet vad som måste göras om man skulle ta in en bil från USA?
Mätarna visar ju mp/h o inte km/h! Hur fixar man en sån sak, lätt eller krångligt? Kanske är en massa saker som man inte tänker på!
Har nämligen kikat lite på deras Impreza med 2,5l + turbo (300hk)
2 februari, 2005 kl. 07:07 #93709Perra
Deltagarehttp://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=19721&mesg_id=19721&page=
😉
Mätare är ju bara att byta, det är ju det minsta problemet.
/P
2 februari, 2005 kl. 07:25 #93718pannan
DeltagareMätarna spelar ingen roll, så länge km/h finns med och de gör det oftast innerst på mätarna. Har haft både Camaro SS 96 och GMC Typhoon 93 och de gick igenom besiktningen utan problem trots att de var utrustade med USA mätare.
Det man dock skall tänka på vid import av USA bilar. Nu vet jag inte hur det ligger till med Imprezan. Men på jänkarna saknas det oftast backlyse, så de får man eftermontera inte alltid så snyggt. Likaså sidoblinkers.
Sedan en viktig sak också om du importerar en ny, vad för serviceavtal och garantier gäller på en US Subaru i Sverige. Misstänker att man kan glömma det mesta tyvärr.
Mvh
J2 februari, 2005 kl. 15:44 #93711dlehtihet
DeltagareSkippa USA. Plocka hem den ifrån Kanada istället så har du inga problem med mätare. Enda som tillkommer (förutom det uppenbara med att transportera hem den, etc) är att du har upp hål i sidorna för blinkers. Som pannan säger så kan du tacka adjöss till fri service och garantier tyvärr.
//Danne
>Mätarna spelar ingen roll, så länge km/h finns med och de gör
>det oftast innerst på mätarna. Har haft både Camaro SS 96 och
>GMC Typhoon 93 och de gick igenom besiktningen utan problem
>trots att de var utrustade med USA mätare.
>
>Det man dock skall tänka på vid import av USA bilar. Nu vet
>jag inte hur det ligger till med Imprezan. Men på jänkarna
>saknas det oftast backlyse, så de får man eftermontera inte
>alltid så snyggt. Likaså sidoblinkers.
>
>Sedan en viktig sak också om du importerar en ny, vad för
>serviceavtal och garantier gäller på en US Subaru i Sverige.
>Misstänker att man kan glömma det mesta tyvärr.
>
>Mvh
>J3 februari, 2005 kl. 03:16 #93717lunkan
DeltagareKapa lite i plåten för blinkers är inga problem eller så kan man försöka fixa sido speglar med inbyggd blinkers!
Anledningen att jag frågar är att jag sett två stycken WRX STI i USA för en jävligt bra peng (billigt alltså) om det nu stämmer i annonsen?! Dom båda var -04:or med 1300-1700mil på mätarna.
Fick funderingar på att åka över o kika på lite bilar under semestern i sommar.
3 februari, 2005 kl. 07:18 #93719pannan
DeltagareEn annan sak du skall tänka på när du för in bil ifrån USA. Moms, skatt och tull…Oftast är bara riktigt dyra bilar lönsamt att importera ifrån USA.
6 februari, 2005 kl. 20:12 #93725Malmros
DeltagareJag funderade en hel del på import innan jag till sist lyckades pruta ner priset på min STI-03 så pass mycket att det inte längre kändes värt besväret.
Men om du vill ha lite tips så köp ”auto motor & sport” nr 2, 2005. De har en importspecial med en del fakta och lite priser.
Sen kan jag rekommendera http://www.tullverket.se/se/Privat/privatimport_export/kop_av_bil.htm
som en bra sida att få mer info ang import.Lycka till! 🙂
/M
6 februari, 2005 kl. 20:42 #93710Perra
Deltagare>Mätarna spelar ingen roll, så länge km/h finns med och de gör
>det oftast innerst på mätarna.
>
>Mvh
>JInte sant! Km/h måste vara den dominerande skalan och det är det oftast inte då mph är större typsnitt.
Som sagt, ta bilen från Kanada istället.
Mvh Perra
7 februari, 2005 kl. 08:39 #93722Davve
DeltagareDet är billigt att importera i från USA just nu!.. jag har kollat själv & dom flesta STI-04 ligger runt $28000 & det är ju ca 195 000kr före import. Jag tror att man får räkna med ca 70 000 kr till eller har jag fel? och då börjar det närma sig Tysklandspriser. Men det är fortfarande billigare & då får man en 2.5L MY2004 :).
Jag har sett STI´er i Tyskland för ca 260 000kr ”MY2003” & då finns ju garantierna kvar. Köper man en ifrån USA så finns det inga garantier på bilen. Men det är ju ändå ganska nya bilar så dom ska ”nog” hålla rätt bra eller?.
Mätartavlor finns ju att köpa..:)
7 februari, 2005 kl. 18:16 #93712dlehtihet
Deltagare>finns ju garantierna kvar. Köper man en ifrån USA så finns det
>inga garantier på bilen. Men det är ju ändå ganska nya bilar
>så dom ska ”nog” hålla rätt bra eller?.
>
>Mätartavlor finns ju att köpa..:)Det beror i mycket på om de har flyttat produktionen av Impreza till deras amerikanska fabrik (där de bl.a tillverkar ”Baja”, etc). Där finns det en del att önska (eller, fanns när jag kände och klämde på en sådan, de kanske har bättrat sig men jag tvivlar eftersom det är jänkare…..). Vad jag vet är att de åtminstonde monterar (Impreza) bitarna i USA och det har tidigare haft sina nackdelar (förutom det faktum att USA bilarna har en fjädring värdig en 200 kilos 60-åring som gillar grizzly-jakt och Redskins på Fredagarna).
🙂
Ska inte blir för elak nu. Motorn är det då inget fel på 🙂
//Danne
7 februari, 2005 kl. 19:41 #93723Davve
DeltagareDom tillverkas i USA… & jag tror prestandan inte skiljer sig så mycket förutom att den är snabbare 🙂
7 februari, 2005 kl. 21:01 #93720pannan
Deltagare>Inte sant! Km/h måste vara den dominerande skalan och det är
>det oftast inte då mph är större typsnitt.
>
>Som sagt, ta bilen från Kanada istället.
>
>Mvh PerraVarken på mina gamla bilar dvs Camaro SS och Typhoon var de dominerande och de klarade typningen och besiktningen galant i Sverige
😉8 februari, 2005 kl. 18:10 #93714Imp
Deltagaretyvär har ju diverse tester visat att 2.5:an som finns i usa är slöare en 280kusars evo 8:an 🙁
8 februari, 2005 kl. 19:52 #93721pannan
Deltagare>tyvär har ju diverse tester visat att 2.5:an som finns i usa
>är slöare en 280kusars evo 8:an 🙁Kan du referera till de testerna?
Jag har sett en test som Sport Auto gjort och där hade inte EVO:n mycket att säga till om när det gällde acceleration. Likaså de tester jag har sett ifrån Japan. STI:n är den bil som alltid drar ifrån EVO:n ut ur kurvorna..
2.5 liters versionen i USA är väl på 305 hkr om jag inte missminner mig dvs du har en acceleration på ca 4.6 sekunder till 100 km/h. Där är inte ens EVO:n i närheten av…
Så att 2.5 liters STI:n skulle vara slö vet jag inte vad du fått ifrån…
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.