SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Angående toppackningen

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Building Micke
    Deltagare

Har kört länge me min bil tills den tillslut började gå på tre och gick skit dåligt, och det har blvivit allt högre tryck i kylaren allt eftersom. detta vatten har då tryckts ut i slangklämmor och så. inte direkt dragit nå vätska, inge hög motortemp, bara högt tryck.
      lukta lite konstigt om vattnet men inge fel i oljan.

Så nu har den varit inne på verkstad, Har provtryckt topparna och de var hela, sen sa de som tog bort packningarna att de inte så dåliga ut, men nått måste de ju har varit me dom tycker jag??

kan ju Inte vara nå annat hoppas ja eftersom de är nått me kylarvattnet som spökar?

Building Micke
      Deltagare

Okej nu är jag bra less, lämna in bilen för att den gick på tre burkar, det var högt tryck i kylaren, så den tryckte ur sig vatten.

Antog att de var packningen och lika firman, med allt bytt å så, toppar hela, och ihop satt motor så går den fortfarnade lika.

Den går på tre först sen när turbon laddar så går den på 4.

Va kan de vara för skit, den får soppa, stift å så hela, tändspole.

Kan de vara nån lyftare som jävlas eller spridare

b20mannen
        Deltagare

Kolla tändkablarna. Kan vara en kabel som är på väg att ge upp.

Kolla ventilspelet. Kan vara en ”flytande” ventil.

Building Micke
          Deltagare

okej hur menar du flytande ventil? Säten å så vart ju urslipat å så, Var tätt..

lunkan
            Deltagare

Har du bytt spridarna? Isåfall testa att sätta dit orginal igen o se vad som händer, min bil höll på o misstände förut och det var nåt fel med dom nya spridarna jag hade köpt som orsakade det hela. Mycket mekande i onödan blev det innan vi kollade spridarna ;(

Building Micke
              Deltagare

Nopp är original spridare, den får ju soppa, men de ska provtryck den nu.. Får vi se då, DOm tänker att de är nån lyfare som är paj, lika Bra å byta alla då va?

b20mannen
                Deltagare

okej hur menar du flytande ventil? Säten å så vart ju urslipat å så, Var tätt..

Ja, men vilket ventilspel har du?

När man slipar ventilerna så måste man sedan kolla/justera ventilspelet, då ventilen kommer in lite mer mot sätet. Mekaniska lyftare måste schimsas om när man har slipat ventiler. Hydrauliska lyftare måste man kolla så att dom jobbar inom sitt reglerområde, och man måste nolla dom när kammarna väl sitter på plats igen, så att dom inte ”flyter” ventilerna när man sen startar motorn.

Har man en ventilstackare som har nära nollspel så kan ju den ibland ”flyta”, dvs inte stänga helt, vilket ger ordentliga störningar på den cylindern speciellt på låg och mellanlast.

Och efter ett tag så får man en ”slokhattskantarell” i ett bränt ventilsäte.

Och ger man sig inte då så lossnar ventiltallriken sedermera helt från ventilskaftet och man har generalras.

Samma fenomen får man med en krökt ventil och/eller kärvande ventilstyrning.

Building Micke
                  Deltagare

De tycker jag verkstaden jag lämnat den till kollat när dom satt i motorn igen, men jag börjar undre för de verkar helt vilsen.

De nvar ju lika när jag lämna in den också. och efter de så har ju toppar å ventilar kollats. Så kan de var en lyftare som dött eller? för den knackar rätt bra när den är kall

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.