- Detta ämne har 10 svar, 1,267 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 6 månader sedan av clasen.
-
FörfattareInlägg
-
4 juli, 2014 kl. 23:12 #32577clasenDeltagare
Wohoo, misfire på 1:an och 3:an enligt kodavläsning.
Igge läste av koderna i förmiddags och nollade dessa. Misfire cyl 1 och 3, ingen backad tändning kunde ses. Koden återkom på eftermiddagen. Upplever ingen direkt annorlunda gång när jag gasar på, däremot (kanske inbillar jag mig) smattrar den mer än normalt och går lite ryckigt på låga varv.
Rör sig om en sti -07, ecutek mappad av Per, tomei 7960 snurrbo, 3″ hela vägen med rejskisse. Motorn nybyggd med smidda delar 2012 och har gått klockrent sen jag köpte bilen sommaren -13.
Har kikat igenom ett par trådar här och där nämns tändstift, spridare, kompression, MAF-sensor.
Tändstiften borde vara nya vid motorbygget för runt 500mil sedan, vilket även gör att jag tycker kompet inte borde vara ett problem heller. Vad ska man köra för stift när man kör ecutek cirkus 360hk?
Tanken faller då på spridare, troligen “återanvända” sen innan raset, värt att prova injector-cleaner? Kan det ha betydelse om man bygger om till parallellmatat, särskilt eftersom det är ena cylinderbanken som verkar strula?
MAF-sensorn (map-sensorn?) sitter vart? och kan det vara värt att kika på den så den inte är skitig? Dock skulle de ju förvåna mig…
Sen har ja läst andra trådar här på formuet där lmm nämns. Jag har öppet filter direkt på lmm:en, och om jag inte minns fel har jag en cobb-lmm (åtminstone huset) om det har betydelse.
Tips idéer förslag svar är mycket välkommet d—0.o—b
5 juli, 2014 kl. 03:51 #270706IggeDeltagareMAF = mass air flow, lmm på svenska
I övrigt har jag inte så mycket att komma med tyvärr :/
5 juli, 2014 kl. 05:48 #270708zoookeyDeltagareHej! Jag fick också felkod missfire fast på cylinder två, skulle ta ut tändstift och kolla men de satt knappt så jag drog åt tändstift och problemet var löst kan va värt och kolla upp!
5 juli, 2014 kl. 14:21 #270704Adam KDeltagare1an o 3an är ju höger bank, dvs den som ligger sist och på up-pipe-sidan, så parallellmatning kan göra skillnad om det bara går varmt och eller snålt. Vad är det för pump, bränsle och spridare? Och sitter det eftermarknadsBTR?
5 juli, 2014 kl. 16:37 #270709clasenDeltagareOriginal btr vad jag vet, 225 pump å 98 oktan. Mappad på statoils 98 och tankar endast 98. Skulle vara intressant att veta när den missar, för det känns som sagt inget vad jag kan känna när man laddar på och tändningen var ju inte backad något vad vi kunde se
5 juli, 2014 kl. 18:07 #270707IggeDeltagareSå ser learning view ut, för den som undrar.
5 juli, 2014 kl. 20:37 #270710clasenDeltagarePlockade av 3:ans spole och kände på stiftet, satt fint.
Plockade ur lmm, konstaterade att den inte satt korrekt i lmm-huset. Den synliga elektroden var något skitig så jag putsade av denna. Under processen var batteriet urkopplat. Kopplade i batteriet, lamporna var då släckta och tändes inte igen efter en kvällstur d—0.o—b
Hoppas de håller i sig 😀
6 juli, 2014 kl. 09:43 #270705Patrick P931DeltagareDet “synliga” i lmm är tempgivaren, om du kikar in ordentligt så ser du luftmassemätningen. 🙂
Spraya rikligt med lmm rengöring alt elektronikrengöring, låt torka.
6 juli, 2014 kl. 09:55 #270711clasenDeltagareJo jag såg dom också. Får ta och göra de, men nu funkar de ju. Misstänker att det mest berodde på att lmm:en inte satt ordentligt i huset. Hela o-ringen var inte nere i hålet, så de kan ha läckt lite därikring
11 juli, 2014 kl. 21:36 #270712clasenDeltagareDe kom tillbaka. Motorn hackar på lågvarv, under 1500rpm. Tomgång etc helt ok, bara när man smygkör som den drygar…
8 juni, 2015 kl. 19:33 #270713clasenDeltagareProblemet löst! Än så länge iaf. Tänkte skriva ner en liten återkoppling ifall någon annan får samma fel.
Jag åkte och besiktade bilen i september förra året och den gick inte igenom, avgasvärdena på tomgång svajade och hade sig, trots riktigt varm katt.
Så nu i juni köpte jag en ny lmm. Den gamla visade sig vara smutsig, samt att jag noterade att jag har ett filter som ska gå med filterolja (troligen ett kn-filter), och jag har kört utan olja i två år då just p.g.a. att skona lmm:en. Så jag bytte lmm och satte på ett AEM dryflow filter istället, och åkte och besiktade bilen och det var inga som helst problem.
Så det var antagligen/ förhoppningsvis lmm:en som gett sig, troligen p.g.a. det risiga filtret som satt på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.