SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Ännu en trasig LMM… inga felkoder!

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    skytiskapilen
    Deltagare

Jaha, då var det min tur. Vid loggning med bredbandslambda visade värdena på en alltför snål blandning. Ingen historisk eller aktuell felkod fanns i ECUn. Ett utbytespanelfilter och avsnorkling är enda nuvarande modifikationerna på insugssidan. Tack till grabbarna på JRM som kunde ställa saker och ting till rätta innan nåt tråkigt hann inträffa.

Det jäkliga är att detta fel inte går att se utan en bredbandslambda-mätning. Tidigare kontroller i DeltaDash har visat bra värden(typ 4,5 volt) på LMM-mätaren. Bilen är också hyffsat nybesiktigad med godkända avgasvärden. Undrar hur många till därute som åker magert utan att veta om det…

/Andreas
      http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
      – Original Gangster –

Guailo
      Deltagare

Hej!

Detta läser man ju om gång på gång när det gäller våra bilar – vad är problemet?

Att dom satt i en felaktig laddning från fabriken är ju ok, om man sen byter ut dom på garantin, men här ryker LMM efter LMM. Borde man lägga in det som en obligatorisk servicedetalj att byta varje år?

Man läser ju om förstärkta LMM och liknande, finns det, eller är det en mätare som är gjord för en annan bil och passar vår?

De som byts ut och köps nya, är dom lika hållbara?

Annars tycker jag bilen verkar rätt välgjord och inte allt för benägen till fel eller trasiga delar, så om detta är allt får man väl leva med det…

/Peter

ADDE.H
        Deltagare

>Hej!
          >
          >Detta läser man ju om gång på gång när det gäller våra bilar
          >- vad är problemet?
          >
          >Att dom satt i en felaktig laddning från fabriken är ju ok, om
          >man sen byter ut dom på garantin, men här ryker LMM efter LMM.
          >Borde man lägga in det som en obligatorisk servicedetalj att
          >byta varje år?
          >
          >Man läser ju om förstärkta LMM och liknande, finns det, eller
          >är det en mätare som är gjord för en annan bil och passar
          >vår?
          >
          >De som byts ut och köps nya, är dom lika hållbara?
          >
          >Annars tycker jag bilen verkar rätt välgjord och inte allt för
          >benägen till fel eller trasiga delar, så om detta är allt får
          >man väl leva med det…
          >
          >/Peter

För att vara på säkra sidan så får man låta bilen vara i orginalutförande!alltså orginalfilter och snorken kvar tyvärr.

/Adde

skytiskapilen
          Deltagare

>>Hej!
            >>
            >>Detta läser man ju om gång på gång när det gäller våra
            >bilar
            >>- vad är problemet?

En kombination av billig LMM, meckande med insuget och olika filter, herr Slump som dyker upp när det passar.

>>Borde man lägga in det som en obligatorisk servicedetalj att
            >>byta varje år?

Visst fasiken återkallade Subaru bilar i USA för utbyte av LMM!? Eller kommer jag ihåg fel? Man sa samtidigt att EU-bilar inte behövde byta sina. Nä eller hur….

>>Man läser ju om förstärkta LMM och liknande, finns det,
            >eller
            >>är det en mätare som är gjord för en annan bil och passar
            >>vår?

Nu sitter en nyare variant i min bil som har annat artikelnummer än den förra. Enligt JRM är den tåligare så jag hoppas att så också är fallet.

>För att vara på säkra sidan så får man låta bilen vara i
            >orginalutförande!alltså orginalfilter och snorken kvar
            >tyvärr.

Det är tyvärr ingen garanti för att den ska hålla men det borde ge ett bättre utgångsläge vid en reklamation.

/Andreas
            – Original Gangster –

ExOrdis
            Deltagare

Är du nöjd med justeringen för din bil?
              Gav LMM för låga spänningsvärden?

skytiskapilen
              Deltagare

>Är du nöjd med justeringen för din bil?
                >Gav LMM för låga spänningsvärden?

Japp, riktigt nöjd. Men den håller fortfarande på att lära sig, har inte hunnit köra så mycket.

Nej, inte för låga spänningsvärden, det är det som är så lömskt!! Satans skit LMM x(

/Andreas
                – Original Gangster –

ExOrdis
                Deltagare

Hmmmm, låter lite mysko. Inga felkoder, ingen låg spänning vid flöde vad är det då som är fel? Jag tycker det låter som att orginalmappen inte klarar av flödesförändringarna fullt ut. Inget konstigt isåfall..

skytiskapilen
                  Deltagare

>Hmmmm, låter lite mysko. Inga felkoder, ingen låg spänning
                    >vid flöde vad är det då som är fel? Jag tycker det låter som
                    >att orginalmappen inte klarar av flödesförändringarna fullt
                    >ut. Inget konstigt isåfall..

Men håll med om att de få ändringar jag har inte borde snåla ut så mycket. TurboCenters ”flödeskona” var inte i vid mättillfället, då hade det varit ca 15% magrare… Tänk om jag hade kört med en Dawes;(

/Andreas
                    – Original Gangster –

SecretAgentMan
                    Deltagare

Så länge du inte höjt trycket nämnvärt, utan bara använder dawesen till att stabilisera med så är det nästan säkrare*…

LMM:en i ditt fall löste ju inte ut några säkerhetslinor, och med standard laddtrycksstyrning så kan man ha elaka toppar på trycket (om man bytt avgassystem t.ex) som är det som utlöser spikningar om man ligger på gränsen (då nästan alltid tillsammans med hög last).

Så man skall inte kasta skit på dawesen i onödan. 😀

/J

* I de fall då standardsprutet ramlar in i failsafe är standard laddtrycksstyrning att föredra – om man är den typen som inte ser en ilsket lysande lampa.

SecretAgentMan
                      Deltagare

>Hmmmm, låter lite mysko. Inga felkoder, ingen låg spänning
                        >vid flöde vad är det då som är fel? Jag tycker det låter som
                        >att orginalmappen inte klarar av flödesförändringarna fullt
                        >ut. Inget konstigt isåfall..

Våra luftmassemätare är ju nästan kända för att bara gå sönder ”lite” utan att trigga CEL. 🙂

Det finns en lösning på eländet, skeppa skrotet och kör med ett system som inte använder LMM. 😀 :+ 😉

/J

skytiskapilen
                        Deltagare

>Det finns en lösning på eländet, skeppa skrotet och kör med
                          >ett system som inte använder LMM. 😀 :+ 😉

Satt och väntade på den:D Men jag tillhör ändå dem som tror att den sitter där av annan anledning än att bara jäklas. Även om jag ibland är tveksam;)

Angående Dawesen. Det var bara för att förstärka det som redan är sagt så många gånger, ju mer man pillar desdo mer kan det gå åt he….. Och jag är glad att jag inte haft den monterad senaste åren med tanke på den snåla blandningen.

/Andreas
                          – Original Gangster –

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.