SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Antal bultar som håller vxllådan GT 99

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23265
    Tobbster
    Deltagare

      Jag håller på att plocka ur motorn ur min GT 99 och det går just nu så där.

      Motorn är helt lös men vxllådan vill inte släppa. Har fått bort samanlagt 6 bultar och 2 muttrar, samt armen till urtrampningsgaffeln. Har jag glömt något eller är det bara så att det är styrpinnarna som kärvar?

      Någon som har tips på hur man ska göra för att få den att släppa på ett enkelt sätt?

      /Tobbe

      #201654
      Mumin
      Deltagare

        Jag håller på att plocka ur motorn ur min GT 99 och det går just nu så där.

        Motorn är helt lös men vxllådan vill inte släppa. Har fått bort samanlagt 6 bultar och 2 muttrar, samt armen till urtrampningsgaffeln. Har jag glömt något eller är det bara så att det är styrpinnarna som kärvar?

        Någon som har tips på hur man ska göra för att få den att släppa på ett enkelt sätt?

        /Tobbe

        Titta runt och om inga bultar är kvar så ta i! Spätt kan vara att rekomendera..

        #201660
        Håenström
        Deltagare

          Styrpinnarna kan sitta fast som fan,du kan knacka in styrpinnarna så släpper de lättare.

          #201656
          Tobbster
          Deltagare

            Styrpinnarna kan sitta fast som fan,du kan knacka in styrpinnarna så släpper de lättare.

            Ah, det där lät som en plan. Det ska jag ta och testa.

            Jäkla svårt att komma åt, finns som inget ställe att bryta alls.

            /Tobbe

            #201655
            Sternborn
            Deltagare

              Slå in egget på en kniv i springan mellan låda och motor, alltså inte med knivspetsen utan lägg ner bladet mot springan så man får ner det på en bredare yta.. sen när du fått en lite större springa så får du lätt ner ett spett 🙂
              Jag hade problem med detta när jag skulle riva ur motorn på en polares WRX

              #201657
              Tobbster
              Deltagare

                Slå in egget på en kniv i springan mellan låda och motor, alltså inte med knivspetsen utan lägg ner bladet mot springan så man får ner det på en bredare yta.. sen när du fått en lite större springa så får du lätt ner ett spett 🙂
                Jag hade problem med detta när jag skulle riva ur motorn på en polares WRX

                Detta har jag testat, utan att lyckas. Ska ge mig på styrpinnarna först och sen blir det att ta till kniven.

                Nu ska den jävlen ur.

                #201653
                GT99
                Deltagare

                  hade samma problem och fick inte isär lådan och motorn.
                  Sprayade på rikligt med wd40 och lät det stå en natt dagen efter trillade den isär bara av att vicka lite på lådan.

                  #201658
                  Tobbster
                  Deltagare

                    Den är indränkt i WD40. 🙂

                    #201651
                    SecretAgentMan
                    Deltagare

                      Ibland behöver man palla upp motorn lite i framkant (domkraft på grenröret), motorfästena sitter bakom motorns tyngdpunkt, den vill tippa framåt…det nyper fast styrpinnarna, och ingående axel i kopplingslamellen.

                      Rakt ur minnet låter det som du fixat allt annat.

                      En kniv i skarven och lite lagom misshandel gör underverk. 😀

                      Med ”armen till urtrampningsgaffeln” antar jag att du menar den grova axeln? 🙂

                      #201652
                      Kvarnis
                      Deltagare

                        Kniv är bra vekt i bland.

                        Huggmejsel och vips så är dom isär 🙂
                        Den man inte löser med våld, löser man med mer våld å de ä sant de 😀

                        Å glöm inte axeltapen som håller i kopplingsgaffeln bara

                        #201659
                        Tobbster
                        Deltagare

                          Kniv är bra vekt i bland.

                          Huggmejsel och vips så är dom isär 🙂
                          Den man inte löser med våld, löser man med mer våld å de ä sant de 😀

                          Å glöm inte axeltapen som håller i kopplingsgaffeln bara

                          Japp, axeltappen var just den jag menade i mitt första inlägg. 😉

                          Ja det blir lite mer WD40 och våld. Har haft fullt upp och har inte haft tid att testa alla knep. Dock blir det till nästa vecka och då ska skiten isär.

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.