SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Anti-lag system

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Vectorm12
    Deltagare

Kan fråga bara för skojs skull…

Kan man använda detta på en gatbil utan att bränna allt vad kat osv. heter?

SAM: Några visdommens ord:P

SecretAgentMan
      Deltagare

Nej.

😀

Antilag är inget för gatbilar.
        Till att börja med får du mickla med vaakum till bromsservot (antilag är ju inget annat än konstant laddtryck typ, mao finns det inget vaakum), och jag är inte helt hundra hur en sak som ABS fungerar utan servoverkan..
        Nästa problem är hettan som skapas av förbränningen som sker efter motorn s.a.s…det går hårt åt grenrör och turbo…och kattarna kan du glömma.

Så – kort sagt – nej.

/J

Micke81
        Deltagare

>Kan fråga bara för skojs skull…
          >
          >Kan man använda detta på en gatbil utan att bränna allt vad
          >kat osv. heter?

Katten lär du inte ha kvar om du har en bil med ALS, men att ha det på en gatbil är inga problem i sig. Du behöver ju inte ha det aktiverat hela tiden 😉 JoCCe och Borren kör med det i sina evo’s så då måste d ju fungera i subban. Har själv haft lite tankar åt det hållet…Som jag fick det förklarat för mig så ”måste” du köra på fullgas hela tiden när du har det aktiverat för att motorn o turbon ska klara sig. Pga den extrema värmen som bildas då turbon snurrar för fullt hela tiden så måste det gasas ordentligt för att avgaserna ska evakueras fortast möjligt. Så när du kör vanligt slår du av systemet och när det är racedags så är d bara o slå på 🙂

Hoppas det hjälpte lite?

/Micke

SecretAgentMan
          Deltagare

Men du får fortfarande problem med bromsservot. 🙂
            Med ALS på blir bromsarna tungtrampade som fasen…en elektrisk vaakumpump kan lösa det lilla problemet – det gäller bara att få saker och ting att fungera.

Vill man ha en rappare bil finns det så många andra mera vettiga saker att pilla på som inte krånglar till det…

Men det kanske inte är målet (att få en snabbare bil dvs) – utan ljudet man jagar? 😉

/J

Micke81
            Deltagare

>Men du får fortfarande problem med bromsservot. 🙂
              >Med ALS på blir bromsarna tungtrampade som fasen…en
              >elektrisk vaakumpump kan lösa det lilla problemet – det gäller
              >bara att få saker och ting att fungera.
              >
              >Vill man ha en rappare bil finns det så många andra mera
              >vettiga saker att pilla på som inte krånglar till det…
              >
              >Men det kanske inte är målet (att få en snabbare bil dvs) –
              >utan ljudet man jagar? 😉
              >
              >/J

Vilka andra sätt finns det för att slippa ”lag:en” vid växlingar?

/Micke

SecretAgentMan
              Deltagare

Jag har provat det mesta i turboväg (hyfsat sansade sådana dock, inga 600-pållars-aggregat mao) – och aldrig reagerat på att det skulle vara segt mellan växlingarna?

Med risk för att upprepa mig – en dawes device att styra trycket med gör underverk…speciellt i detta fallet mellan växlingar, det och bra andning både in och ut för motorn ger en rapp spool (typ och storlek på turbon spelar in den med).

/J

Vectorm12
                Deltagare

>Men det kanske inte är målet (att få en snabbare bil dvs) –
                  >utan ljudet man jagar? 😉

Nej, jag är helt enkelt bara ute efter ljudet.
                  Det får jag nog lägga på hyllan som jag misstänkte(Men det hade varit kul som fan:P )

Micke81
                  Deltagare

>Jag har provat det mesta i turboväg (hyfsat sansade sådana
                    >dock, inga 600-pållars-aggregat mao) – och aldrig reagerat på
                    >att det skulle vara segt mellan växlingarna?
                    >
                    >Med risk för att upprepa mig – en dawes device att styra
                    >trycket med gör underverk…speciellt i detta fallet mellan
                    >växlingar, det och bra andning både in och ut för motorn ger
                    >en rapp spool (typ och storlek på turbon spelar in den med).
                    >
                    >/J

Dawes:en håller väl inte fullt tryck hela tiden? Och det är skillnad på en bil med ALS och en utan. Växlingarna blir med som i tex en stark sugmotor bil (typ M3) där det nästan vrider sig i karossen vid varje växling i jämförelse med en turbobil som måste bygga upp trycket innan det river tag efter växlingarna. Jag tvekar inte en sekund på att dawes device fyller sitt syfte men det känns inte som det kan jämföras med ett ALS system. Sen att dawes:en är mycket billigare och kanske mer prisvärd för ”hobbybruk” är det inget snack om. Men hur grymt är det inte att ha en bil som låter rally 🙂

/Micke

SecretAgentMan
                    Deltagare

Du missar poängen.
                      Dawesen gör att ”lag” mellan växlingarna minimeras…i min bil har jag fullt laddtryck i stort sett direkt efter växling, och heller inga problem att torka av din drömbil. 😉

/J

Kvarnis
                      Deltagare

>Du missar poängen.
                        >Dawesen gör att ”lag” mellan växlingarna minimeras…i min
                        >bil har jag fullt laddtryck i stort sett direkt efter växling,
                        >och heller inga problem att torka av din drömbil. 😉
                        >
                        >/J

Hmm…J du har iofs ingen dump heller lr hur …;):D
                        Vilket gör så att inge tryck slipper utt vid snabba växlingar 😀

Innget att rekommnedra för dom som är rädd om sina snurror dock ;)D

Micke81
                        Deltagare

>Du missar poängen.
                          >Dawesen gör att ”lag” mellan växlingarna minimeras…i min
                          >bil har jag fullt laddtryck i stort sett direkt efter växling,
                          >och heller inga problem att torka av din drömbil. 😉
                          >
                          >/J

Att torka av min drömbil lär du nog få svårt att göra med en impreza, även om den har 400hp 😉 (alltså inte en M3 :)) Hur kan dawes:en minimera tryckfallet vid växling?

/Micke

omar
                          Deltagare

Jag har Anti lag på min Subb! Det är ljudskillnad men framförallt så är det fördelen att man kan typ ha 1.0 bar när man ska iväg från stillastående, och ja! Det är skillnad. Slitaget beror på hur kraftig antilag du har, man kan ha lite och man kan ha mycket.Typ lite värme vs mycket värme.

Mvh Omar

Manor
                            Deltagare

…man kan beskriva själva livet så här:
                              FÖRE och EFTER Dawes:en :D.

mvh Mats N
                              PS. Det är skillnad i drag, men hur mycket vet jag inte.

SecretAgentMan
                              Deltagare

Jag antog att M3:an var din våta dröm här i livet. 😉

Dawesen minimerar risken för wastegate creep genom att hålla stängt helt till wastegateklockan tills att man börjar nå rätt tryck – mao ser den till att turbon spoolar så snabbt som den kan rent fysiskt.

🙂

/J

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.