› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Äntligen flytt från studentlägenheten…
- Detta ämne har 21 svar, 1,043 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 7 månader sedan av
OzO.
-
FörfattareInlägg
-
29 juni, 2006 kl. 17:56 #106357
syke
BlockeradInte så nära som jag hade hoppats på. Vet ännu inte kortaste/bästa vägen till stan – åka till Ösmo och ta 73:an in eller åka Vårsta-Tumba-E4:an in…
Doh! Jag menade ju såklart gamla södertäljevägen! :+
29 juni, 2006 kl. 18:09 #106367jraberg
DeltagareHärligt Göran! Äntligen.. och välkommen till villaträsket med gräsklipp läckande rör, väggar som ska målas andra saker som går sönder och bara Måste lagas.. det är en hel del man inte tänker på som bara äter tid.
Grattis 🙂Skrattade lite när jag läste Yonaz inlägg, för har han sett din tv? 😀 det känns som att den som snor den är värd den bara för jobbet att få ut den. 🙂
Rött med vita knutar, volvo har jag för mig att du vänstrar med ibland åxå. jaha.. då har göran blivit vuxen(?) nu då.
ser bra ut, och dubbelgarage har du åxå *avundsjuk* edit. såg var det låg nu..
ingen spritfest men gärna grillfest, ingen spritfest men gärna grillfest
-JR
29 juni, 2006 kl. 20:08 #106366Manor
DeltagareGrattis för bövelen Ozo och Sara :).
Ja, själv har jag bott temporärt i vår villa sedan 1985…men efter diverse byggnationer och två ungar som har växt upp där så är det väldigt spikat nu ;).
Jag var och tittade på ett snyggt hus i Sorunda innan vi köpte huset i Åkersberga. Jag tyckte att det var en kalasmysig ort…riktiga landet och ändå inte överjävligt långt till stan. Man vänjer sig med det mesta…jag har en kollega som jobbar i Rissne som just flyttat till Tystberga (typ Nyköping) pga. av 5 galopphästar och hästtokiga barn + fru. Det är väl 10 mil enkel resa till jobbet, men även det fungerar.
Jag blir riktigt avundsjuk på det stora garaget. Du kan ju öppna filial till Doktor Jerkyl som ligger lite närmare än Suuuuuuuura :D.
Hojta till när det är flyttdags. 147 SSi-bröder som tar en sak var i var sin bil…och därefter grillar hejdlöst på baktomten :9.
Lyckat till / Mats N
PS. Detta påverkar väl inte lördagens händelser…hoppas jag?29 juni, 2006 kl. 20:54 #106363LegacyLarsa
KeymasterKul! 🙂
Grattis till huset! själv har man börjat fundera på sådant åxo, men först ska det bli mer mos i kubbarna../Lars
29 juni, 2006 kl. 21:10 #106374daniel83
DeltagareGrattis till husköpet.
Trevligt hus också.
//Daniel
30 juni, 2006 kl. 08:29 #106368Kvarnis
DeltagareGrattis Göran !!!
Ser kanon fint utt :), när får du flytta in.
Enda nackdelen brukar vara lite midre fritid, men de ä det värt när man har hus 🙂
Hm, såg det stod pannrum vad har huset för uppvärmning i dag ??
Är det vatten buret finns typ 3 alt för ~billig uppvärming iofs 4 😉
* + Billigast är ved eldning om man kan få ått sig ved ;),
– för inte tala om jobbet det kräver :D, gärna i kombo med en
acc tank för att slippa elda så ofta.* +Pellets är fortfarande väldigt billigt och inte så hög investering(om man har en panna som det fubkar med)
– dock en inte utan en del jobb, pellets kan vara väldigtg skitig
att hantera* + Luftvärme med vatten del, är ~½ så dyrt som begvärme,
– men funkar si så där om det blir -20, – bör kompletteras med
en bra kamin(täljsten alt kakel. alt el-radiatorer* +Bergvärme är bekvämnt, och man får billig uppvärmning, dyr
-invvestering, – man bör se till att ha bra garanti på
komprerssorn i fall den skulle gå sönder,./Kvarnis lätt miljöskada då jag jobbar på ett energibolag
30 juni, 2006 kl. 09:53 #106361OzO
DeltagareVattenburet. Pannrummet är i ett separat rum i garaget. Nuvarande ägare hade planerat att flytta det upp till huset, men hann aldrig dit. Sen är det vattenburen golvärme i hela huset.
Vedpanna med 2 (500l/st?) acktankar och elpatron. På vintern är man tydligen tvungen att elda kanske 2ggr per dag… och att traska ut till garaget och slänga in ved varje dag… mnja… därför planerade ägaren att flytta pannan.
Men jag funderar starkt på pelletsmatare (pannan :+ blir kvar och det blir istället bastu av tilltänkta pannrummet). Sen får man se vilken storlek man väljer, dvs hur mycket manuell skötsel man vill ha.
Tror pellets slår ut bergvärme i detta fall… fast jag har ju gratis ved 2 säsonger till så jag har tid att fundera (och plugga, man är ju gröngöling) 🙂
Blir till att sätta in element i garaget som är kallgarage just nu. Borde inte vara så svårt då pannan och vattenrören går väggen bredvid.
/G – tar gärna råd från ssihusexperter 🙂