SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor APEXI Digital AVC-R Boost Controller

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    RXY430
    Deltagare

Får hem min AVC-R på fredag-lördag och jag är lite småsugen på att installera den. Har sett några små notiser om den här på forumet så jag tänkte att någon/några har säkert satt in en sådan så någon borde kunna komma med tips eller liknande.

Köpte den för att stabilisera turbotrycket för det kommande bytet av downpipen. Skall med andra ord inte tokladda eller något sådant (Inte än iaf 😀 )

Får även en bredbandslambda som skall monteras i den kommande downpipen.

För mer info:
      http://www.apexi-usa.com/product_electronics_detail.asp?id=200&pageNum=1

SecretAgentMan
      Deltagare

Huga…seriöst värre enbart för att stabilisera trycket efter downpipebyte. 😮

Jag har den i min bil – lite fipplig installation är det (du skall ge dig på kablaget vid ecu:n, lödning och krympslang står på schemat).
        Sedan skall det ställas in… 😀 Fördelen med den är att det går att justera laddtryckets karaktär beroende på växel.

Men den är kanon när det väl är grejat.

/J

RXY430
        Deltagare

Du svarade snabbare än jag skrev frågan tror jag. (Antar att vissa gamla rävar nästan bor på forumet 😛 )

Visst kommer det laddas mera men det är inte det som är huvudsyftet just nu. Men tänkte att man kunde börja i rätt ände och köpa riktiga grejer från början. Liter inte riktigt på dawsen och sånna saker iochmed olika luft tryck och olika temperaturer. Samt att har man ändå lagt lite pengar på en j*vligt rolig och bra bil så känns det inte farligt att spendera lite till på saker som förhoppningsvis håller kvaliten på samma nivå.

Om du är riktigt snäll SAM så vore det sjysst om jag fick lite tips av dig om vilka grundinställningar som funkar bra på avc-r’en

Det är inte så att du eller någon annan har några fina bilder eller liknande på installationen??

SecretAgentMan
          Deltagare

Visst kan jag hjälpa dig genom installationen, men lite klassisk RTFM och gedigen lödning står på schemat.

Noggrannhet är en dygd, speciellt när du pillar på tåtarna runt ecu:n.

Jag tog inga bilder när jag installerade min, sorry.

/J

RXY430
            Deltagare

Om jag ställer in laddtrycket på 1.15 bar, verkar som om de flesta med dawes gör det och det verkar ju vara ett fungernade laddtryck. Vad rekomenderar ni att jag ställer in duty’n på. Det är en GT99 med orginalturbo och med en katt kvar än så länge.

Eller om någon har nått vettigt förslag på hur man skall ställa in den på bästa sättet. Eftersom man kan ställa olika laddtryck på olika växlar så kanske man kan spara lite på dreven i lådan?

Är ledningschemat från apexi över imprezan helt korrekt, jag har kollat på det över ecu anslutningarna dock så stog det fram till årsmodell 98. Är det samma anslutningar på 99’an??
              Här finns ledningschemat http://www.apexi-usa.com/pdf/technicalDocumentation/200.pdf

SecretAgentMan
              Deltagare

98:an har inte samma-lika, ett hett tips är att kika i pdf-manualen från Link -> http://www.link-electro.co.nz/pdfs/PossumLink/v5.pdf – där har du kopplingsschemat, tänk på att du kikar på kontakten från ”kontaktsidan” i den manualen (inte från sladdarna)…annars blir det väldigt spegelvänt och fel. 😉

Du vet ju vad du är ute efter för tåtar – leta rätt på motsvarande – voila’!

Löd, krympslang – det är hur viktigt som helst att du gör detta noga.

Ang. inställningar finns det inga givna självklara värden, det är trial&error som gäller, NE-punkterna är viktiga att sätta lite vettigt med….det handlar mycket om RTFM, och lite allmänt funderande.

Det är enklare om du börjar installera först, och testar lite försiktigt så tar vi det därifrån.

/J

RXY430
                Deltagare

Installationen av elektroniken är inga problem. Men jag kunde inte hitta något schema över själva regleringen av wastegaten. Tanken är den att byta ut T-korset mellan kompressorhuset och wastegaten på turbon med avc-r regleringsventilen, är det korrekt eller är det helt åt skogen fel. Om det är rätt att göra så, skall man plugga den slangen som blir ”över” eller vad gör man med den??

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.