› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Apexi Power FC
- Detta ämne har 30 svar, 3,083 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av
Gilarski.
-
FörfattareInlägg
-
14 maj, 2007 kl. 21:54 #60976
RXY430
DeltagareVart kan man hitta grejerna till rätt kurs?
15 maj, 2007 kl. 10:04 #60985555_STI
DeltagareHjepp helt rätt 🙂
Jag köpta Power FC från Zen Performance dock den kostade lite mer än 6000kr tyvärr.
Den gillar jag väldigt mycket att man kan ha fler mappar man byta imellan och för mig (som har gammal Japansk STi) så är jag glad att ersätta ECU utan att ha piggyback plus att kunna hantera boost, ta bort Fuel cut och hastighetsbregrensning (180kmh).
Jag mappade inte själv dock, Linköpings Motorsport gjörde det och ha beställt delar från NZ som Storm rekkomenderade..
Nån som vill se/känner är välkommen om ni är runt Linköping nån gång.
Jag måste nu köpa större spridare för att klara effekten och när FMIC kommer med mina förälrar så skruva jag upp effekten lite till 🙂
17 maj, 2007 kl. 16:47 #60986DajM
Deltagare…kanske ett nytt gruppköp som även inkluderar mappning av Andy ;)?
Låter bra :7
5 juni, 2007 kl. 18:57 #60977RXY430
DeltagareJupp, jag håller igen laddtrycket lite på den här bilen då jag inte har 100 koll på mappningen, men grundmappen jag kom över verkar stabil, och sprutet sköter sig förvånansvärt bra, nada strul helt enkelt….när hände det sist? :o/J – tar i trä och letar efter hartassar…nu har man väl sett till att något skiter sig… 😉
http://hem.bredband.net/impreza_gt/apexi.jpg
Hittade den till vettigt pris 😛 problemet är att motorn bara tuggar runt på startmotorn:( Har även Datalogit kabeln och mjukvara som jag har pillat med fram och tillbaka :+
Kan det hända att jag har fått en defekt box eller en box som är till en annan årsmodell?? Allt passar och fungerar bortsett från att det inte startar, bas mappen ligger ju i boxen också.
Någon kunnigare person än mig 😉 kommer att få mappa bilen men jag vill helst att den ska starta innan iaf!
Någon som har nått förslag på vad det kan vara som strular?, med orginalboxen så startar den som den ska. Ingen som vill dela med sig av en mapp kanske?
ps: bredbandslambda och avgastemp är monterat.5 juni, 2007 kl. 19:04 #60966SecretAgentMan
DeltagareBoxarna är tillverkade för japanska bilarna, och de har soppapumpen på ett annat stift, och kam- / vevlägesgivaren växlade mot våra.
Jag lägger upp lite infp om vilka stift det är, och hur man får ut dem ur kontakten i’möra. 🙂
/J
5 juni, 2007 kl. 19:08 #60978RXY430
DeltagareBoxarna är tillverkade för japanska bilarna, och de har soppapumpen på ett annat stift, och kam- / vevlägesgivaren växlade mot våra.Jag lägger upp lite infp om vilka stift det är, och hur man får ut dem ur kontakten i’möra. :)/J
Vad skulle vi göra utan dig SAM :7 :7 :7 :7 :7
Bockar och bugar;)6 juni, 2007 kl. 12:13 #60967SecretAgentMan
DeltagarePå 99-00 måste man byta vev- och kamlägesgivaren (på 97-98 måste man flytta soppapumpstampen med), det har att göra med om det är immobiliser eller inte.
Det är 2 pinnar i den blå kontakten (B136, använd pinne 1 och 2 för att lokalisera vad som är vad, just de två är de lite grövre blågula tamparna, det är spänningsmatningen till boxen) – stift nr 5 och 6 skall byta plats med varandra.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album84/pinout_MY99_00.jpg
och
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album84/pinout_MY99_00_desc1.jpg
Kontakten öppnas genom att pilla upp spärren på långsidan (sitter med hakar på kortsidorna, liten flatmejsel rockar till detta), sedan är det ”bara” att fippla ur stiftet, jag vill minnas att en säkerthetsnål lirade bra till detta, pilla från stiftsidan (inte från kabelsidan) – och känn lite försiktigt så hittar du själva plastspärren som låser stiftet på plats.
…jag är lite luddig på om man lyfte, eller tryckte den nedåt, känn lite varligt på’t och dra försiktigt ut stiftet. 🙂
Lycka till och glöm inte bort att vara försiktig där man skall vara försiktig, ta mera där det går och dra åt allt med det svenska lagom-måttet! 😉 😀
/J
6 juni, 2007 kl. 15:44 #60979RXY430
DeltagareTackar för infon!!!:-) Ska kolla på det under kvällen! Så om någon/några timmar så kommer nästa inlägg så får vi se hur det har gått…:o
6 juni, 2007 kl. 20:13 #60980RXY430
DeltagareNu startar den iaf :+ men det tickade lite mycket om motorn!
Vet inte om man bara är lite känslig eller hur det ligger till, den verkade inte varna för något iaf.
Du är guld värd ibland SAM!!!6 juni, 2007 kl. 21:04 #60973Storm
DeltagareRXY430 Vem kommer att mappa bilen åt dig ? Behöver nämligen själv få min mapp kollad och fin justerad 🙂
6 juni, 2007 kl. 21:20 #60969Perra
DeltagareKom bara ihåg att PFC:n inte backar tändningen vid knackningar. Så se till att ha en extern knack-indikering när ni mappar så ni vet vad som händer. (Eller om ni håller koll på PFC:ns visning.)
PFC är fin skit ™ som sagt var. 🙂 Dom är VÄLDIGT populära til Skylines. Jag hade en i min R33:a och har en liggande till 34an också som ska i framöver.
/P
7 juni, 2007 kl. 03:34 #60968SecretAgentMan
DeltagareLåt Per kika på’t – det är inte en direkt komplex ecu. 🙂
Ett tips jag fick från säkra källor var att plocka bort 6 grader tändning över hela registret (och justera bränslet naturligtvis) så hamnar man relativt nära vad en normal europeisk Impreza klarar.
Men som Perra varnar för, se upp…spikningar är sådant som ser till att vevlager går åt pipan, går hål i kolvar och luftar vevstakar.. 😮
/J
7 juni, 2007 kl. 07:09 #60981RXY430
DeltagareRXY430 Vem kommer att mappa bilen åt dig ? Behöver nämligen själv få min mapp kollad och fin justerad 🙂
Har väl varit mest inne på trollspeed men det verkar ju som om han Per är mest intressant även om han inte har tänkt jobba kvar där.
http://www.pbz.se kan även dom mappa apexi dock så har jag inte hört något bra eller dåligt om dom.
http://www.linkopingsmotorsport.se har mappat/hjälpt till att mappa åt en annan här i klubben som också kör apexi pfc.
http://www.atechmotor.com/
Fick detta i mailen för ett tag sedan!Vi Tar 10 000kr för en mappning.
Har dock inte provat Apexi men det skall npg inte vara några problem.
Vi får en Rototest 4WD bänk from 1 juli.
Mvh PeterSen finns ju andy från england också :9
Men här på forumet så verkar det ju helt klart som om man ska försöka få kontakt med Per på ett eller annat sätt.
Någon annan som vet något bra alternativ så är det bara att öka på listan. :+15 mars, 2010 kl. 13:24 #60987Snofi
DeltagareBumpar en gammal tråd, vad jag har läst mig till så ska apexi vara ett likvärdigt alternatv mot ecutek? som kanske tom är billigare med ? lägg gärna in vad ni tycker och tänker för vill gärna veta liter mer om det.
16 mars, 2010 kl. 17:25 #60988Snofi
DeltagareIngen som har lite tips och funderingar?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.